کد خبر: 7077 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶

مسئول علمی بسیج دانشجویی

تولید علم و پیشرفت های علمی، اساسی ترین ضرورت محیط های دانشگاهی

تولید علم و پیشرفت های علمی، اساسی ترین ضرورت محیط دانشگاهی کشوراست. و تحقق آن جزء مطالبات مقام معظم رهبری از جنبش دانشجویی وجامعه دانشگاهی است.

تولید علم و پیشرفت های علمی، اساسی ترین ضرورت محیط های دانشگاهی

رضا ندائی مدیرعلمی، پژوهشی ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار ابصارخبر به تشریح دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته پرداخت و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت وتحولات عظیمی در زمینه های  مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی بویژه علمی درکشوراتفاق افتاده است. در واقع انقلاب ایران با رهبری امام خمینی (ره) نقطه عطفی بود برای خود کفایی و ایجاد استقلال همه جانبه، تا دستان شرق وغرب را از مداخله در هر زمینه‌ای قطع کند.

وی با بیان اینکه به برکت خون شهدای دانشمندان هسته ای و افزایش روز افزون تحصیلات عالی با بروز وظهور دانشمندان ، متخصصان و نخبگان جوان با تکیه برتوانمندی های داخلی توانستند علاوه براینکه کشور را از زیر یوغ دستان بیگانه خارج نموده ، از لحاظ علمی نیز  به اوج قله افتخار جهانی برسانند، گفت: این دانشمندان از 2390مراکزآموزش  عالی (دانشگاهی) درکشور فارغ التحصیلان شده اند. درحال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجوی درحال تحصیل که ازاین تعداد حدود 590 هزاردانشجوی دکتری تخصصی می باشد.

این مسئول بسیج دانشجویی گفت: پیشرفت علم و دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌های علمی با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری می باشد.

وی افزود:  اهمیت و توجه به تولید علم در ایران ، موضوعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیش‌رفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساخته است.

ندایی در ادامه سخنان خودبه  پیشرفت های روزافزون‌ علمی ودستیابی ایران به فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، پرداخت و گفت: غرب و اروپا را به شدت نگران وشگفت زده نموده است و این پیشرفت وترقی درزمینه های مختلف علمی و فناوری جدید جهانی علاوه برنگرانی ، منجربه تشدید فشارهای آنان بر این کشور شده تا به بهانه‌هایی  چون موضوع انرژی هسته‌ای، تجهیزات پیشرفته نظامی وموشکی،  تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند. با وجود تحریم های ظالمانه و غیرانسانی و غیرمنصفانه آمریکا برعلیه کشورمان ، سرعت پیشرفت علمی در ایران براساس گزارشات بین‌‌المللی، یازده برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان بوده و هم اکنون در جایگاه دوازدهم جهانی قرار گرفته است.

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان در ادامه سخنان خودبه فعالیت های هسته ای ایران اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی تبدیل به کشوری هسته‌ای شده و عملاً عضو باشگاه هسته‌ای جهان است. علی‌‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران با اتکا به تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، به چرخه کامل سوخت‌ هسته‌ای (غنی‌سازی) دست یافته و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه(هسته ای ) در ردیف هفتم و یا هشتم کشور پیشرفته جهان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: ایران رتبه 12 جهانی را در حوزه نانو دارد. و تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و ازجایگاه و موقعیت خوبی برخوردار شده است. با توجه به حوزه‌های کاربرد نانو از قبیل تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره‌‌وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و...آثار این دستاوردها در زندگی مردم تاحدودی قابل لمس می باشد.

  ندایی پیشرفت های پزشکی را نیز یادآور شد و با بیان اینکه ایران اسلامی در این حوزه نیز پیشرفت های چشمگیری داشته  و تبدیل به قطب پزشکی در غرب آسیا شده است، گفت:در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه ‌سازی حیوانات و ... سرآمد جهانی بوده و در ردیف اولین‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: ایران تولیدکننده پودراستخوان ساز برای اولین باردرجهان ، سومین کشور استخراج کننده سلول های بنیادی ازدندانهای شیری، چهارمین کشوردارای فناوری نوین درمان ناشنوایی، دومین کشور دارای توانایی ساخت دریچه قلب درجهان است.

ندایی گفت: دانش و فناوری فضایی در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان است. ایران در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم به صورت بومی است. چندین ماهواره بر که در مدار زمین قرار گرفته تولید کرده  و جز شش کشور طراح، سازنده و پرتاب‌کننده ماهواره در جهان می باشد.

وی افزود: رشد و توسعه صنعت خودروسازی، فولاد و آلومینیوم، کشتی‌سازی، هواپیما‌سازی، ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی، از جمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور می‌باشد. درحالی که اولین سازنده استارتر هواپیما و تنها کشورتولیدکننده لوله های چدنی 2000میلی متری درغرب آسیا ، سومین کشور تولیدکننده دکل های انتقال برق ، دومین کشور دارای فناوری تولید پهباد رادار گریز و دهمین کشور تولیدکننده زیر دریایی درجهان می باشد.

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در نهایت تولید علم و پیشرفت های علمی، اساسی ترین ضرورت محیط دانشگاهی کشوراست. و تحقق آن جزء مطالبات مقام معظم رهبری از جنبش دانشجویی وجامعه دانشگاهی می باشد. حفظ گفتمان اصیل انقلاب اسلامی همچون عدالت خواهی ، استقلال طلبی، آزاد اندیشی ، نفی سلطه بیگانگان ، ذلت ناپذیری ، ظلم ستیزی ، حمایت ازمظلومان ، باور درونی و اعتقادی ، پویایی و اصالت جنبش دانشجویی می باشد. لذا صاحبان علم و اندیشه برای ارتقاء علمی کشور که از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی است، کنند.

انتهای پیام/ج