کد خبر: 1624 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱

تعزیه اربعین

خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید

اي يزيد! هر كيد و مكر كه داري بكن، هر كوشش كه خواهي بنماي، هر جهد كه داري به كار گير، به خدا سوگند هرگز نتواني نام و ياد ما را محو كني، وحي ما را نتواني از بين ببري، به نهايت ما نتواني رسيد.

خطبه حضرت زینب(س) در مجلس یزید

به گزارش ابصارنیوز، قبل از ظهر روز اربعین حسینی گروه هنرمندان اردبیل با اجرای تعزیه ای  گوشه هایی از عظمت کار حضرت زینب(س) را بعد از واقعه کربلا را در محله اوچدکان اردبیل به تصویر کشیدند.

پس از شهادت امام حسين عليه السّلام در روز دهم محرم سال 61 هـ .ق اهل بيت عليهم السلام و حرم امام به اسارت دشمن درآمدند. در بامداد دوازدهم محرم خاندان رسول اسلام صلي الله عليه و آله به رهبري زينب كبري سلام الله عليها و امام زين العابدين عليه السّلام از كربلا بطرف كوفه حركت كردند. پس از ورود به كوفه، و خوشحالي درباريان و ابن زياد و گرفتن مراسمي به خاطره پيروزي، به طرف شام، محل استقرار يزيد حركت نمودند. وقتي سر  مبارک امام حسين عليه السّلام  و يارانش و اسراء در مقابل يزيد حاضر شدند، تشريفات درباري به همان فراواني بارگاه ابن زياد انجام شد. «زحر بن قيس كه كاروان را به عنوان نماينده ابن زياد هدايت مي كرد سخنراني طولاني ايراد كرد و در آن به شرح چگونگي شهادت امام حسين عليه السّلام و يارانش پرداخت.» سپس از ميان مردم، بعضي ها نسبت به اسارت خاندان نبوت اعتراض كردند و يزيد ساكت و جوابي نداد. وقتي بزرگان و سران اهل شام كه يزيد به مناسبت پيروزي خود، دعوت كرده بود، حاضر شدند، اسراء و سرهاي مقدس را نيز به مجلس آوردند. پس از درخواست مرد سرخ پوستي از اهل شام براي كنيزي گرفتن فاطمه دختر حسين ـ عليه السّلام ـ از يزيد، و جلوگيري زينب سلام الله عليها از اين كار و گفتگوهاي تند بين يزيد و ايشان و زدن چوب خيزران بر لبهاي مبارك امام عليه السّلام بود كه حضرت زينب سلام الله عليها برخاست و خطبة‌ آتشيني ايراد كردند. متن عربي اين خطبه در لهوف آمده است...

دانلود فیلم