نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10015 ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل تاکید کرد:

لزوم ایجاد دردمندی از فهم شاخصه‌های زندگی زهرایی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل گفت: برای تبعیت از شخصیت و زندگی حضرت زهرا (س) ابتدا باید دردمندی از فهم شاخصه های زندگی زهرایی را در میان بانوان ایجاد کرد، این دردمندی به تولید علم و محتوای مد نظر از سوی نخبگان جامعه زنان می‌انجامد و نهایتا این محتوا به روش و عمل منجر می شود.

لزوم ایجاد دردمندی از فهم شاخصه‌های زندگی زهرایی

حجت الاسلام مهدی جلیلی در گفتگو با ابصار خبر، به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن با اشاره به اشاعه ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) در بین جامعه و اقشار زنان اظهار کرد: برای اشاعه ابعاد شخصیتی یک شخصیت ابتدا باید او را شناخت و شناساند. شناخت شخصیت یک نفر ممکن است با شناخت شناسنامه ای انجام پذیرد. مثل این که چه تاریخی در کجا می زیسته و والدین و فرزندان او چه کسانی بودند. اما آنچه شخصیت یک انسان را می سازد با برخی از این گزاره ها متفاوت است.

وی ادامه داد: برای شناخت شخصیت حضرت زهرا(س) باید دید پدر یا مادر این فرزند یا حتی اجدادش چگونه می زیسته اند که حاصلش تولد چنین فرزندی در این خانواده شده است؟ چه ضوابط و قواعدی را در زندگی رعایت می کرده اند؟ چه خورده و چه نخورده اند و چه کرده و چه نکرده اند؟ یا این خانواده با کدام قوانین، زندگی خود را بنا کرده و پیش برده اند؟ قوانین زندگی ایشان برگرفته از چه منبعی بوده است؟ ماده و معنا، دین و زندگی چه نسبتی با هم داشته اند تا نتیجه آن تولد و زیست زهرایی ایشان شده است؟ همین قواعد و قوانین را در زمان دیگر و افراد دیگر نیز در زندگی خود لحاظ کنند، امکان تربیت چنین فرد بزرگواری در شئون و مراتب مختلف، دور از دسترس نخواهد بود.

حجت الاسلام جلیلی در پاسخ به سوال چگونه می‌توان زهرا گونه زیست؟ بیان کرد: برای زیست زهراگونه باید گونه ی زیست حضرت زهرا را شناخت و بعد از آن در گام های منطقی به سمت ایده آل زندگی زهرایی قدم برداشت. هر چند جزئیات زیست همسرانه، مادرانه، فرهنگی و اجتماعی حضرت در اختیار ما نیست اما می توان با استفاده از منابع به دست آمده از کتاب و سنت به ترسیم زیستی مد نظر اهل بیت علیهم السلام همت گماشت که این امر لزوما و منطقا کار عموم جامعه نیست. ابتدا باید نخبگان علمی به کشف و ترسیم سبک زندگی زهرایی اقدام نمایند. سپس از طریق رسانه ها در مدت زمان منطقی به آموزش و فرهنگ سازی پرداخته شود و در نهایت انتظار داشته باشیم عموم جامعه به تاسی از نخبگان خود به زندگی زهرایی بپردازند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل در خصوص نقش و وظیفه زنان و دختران در تبعیت از شخصیت و زندگی حضرت زهرا(س) گفت: برای تبعیت از شخصیت و زندگی حضرت زهرا(س) ابتدا باید دردمندی از فهم شاخصه های زندگی زهرایی را در میان بانوان ایجاد کرد، این دردمندی به تولید علم و محتوای مد نظر از سوی نخبگان جامعه زنان می انجامد و نهایتا این محتوا به روش و عمل منجر می شود. اما شاه کلید این مساله ایجاد انگیزه، سوز و دردمندی دینی در میان بانوان است. هر چند دردمندی لازمه اش التزام دینی است و التزام نیز پیش شرطش معرفت دینی در این خصوص می باشد. البته اینجانب روند آگاهی، التزام و دردمندی جامعه بانوان مسلمان دنیا را در آراستگی به شاخصه های زهرایی مثبت و رو به رشد ارزیابی می کنم.

وی با اشاره به نقش مادران در حکومت اسلامی بیان کرد: ایجاد، حراست و تقویت هویت دینی فرزندان و خانواده بر اساس نگرش توحیدی و خدامحور، داشتن روحیه جهادی در تربیت دینی خانواده و مقاومت و صلابت در برابر تیرهای سهمگین جریانات ضد دینی برای زدودن فرهنگ اسلامی از خانواده و جامعه، اختصاص سهمی از هزینه های مادی و معنوی خانواده برای تقویت ابعاد فرهنگی در زندگی از مطالعه گرفته تا شرکت در جلسات دینی، سخنرانی ها و انواع برنامه ها در جهت راهبری فرهنگی خانواده (ضمن این که بهترین افراد برای تولید همین محتوا نیز بانوان متخصص دردمند جامعه هستند)، نگاه بلند مدت به زندگی در قامت تمدنی از جمله آنهاست.

حجت الاسلام جلیلی افزود: یک مادر مسلمان نباید تنها دغدغه و بلکه مهمترین دغدغه اش رشد فیزیکی و رفاه مادی خانواده و فرزندانش باشد بلکه باید افق های دید، چشم انداز زندگی و برنامه ریزی بلند مدت خانواده و جامعه باید در افق تمدنی و ایفای نقش بعنوان عضوی از اعضاء ساخت و حراست از تمدن اسلامی باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اردبیل در پاسخ به اینکه تفاوت و نگاه به زن در جامعه اسلامی و غربی چگونه است و برای برون رفت از غرب زدگی زنان چه باید کرد؟ گفت: من لزوما معتقد به غرب زده شدگی بانوان مسلمان نیستم. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب ما در کنار نقد انحطاطات تمدن غربی و حراست از خانواده و جامعه در برابر نفوذ آن، از آثار مثبت آن تمدن باید استفاده کنیم. تلاش و کوشش، نظم، آینده نگری، برنامه ریزی و هدفمندی از شاخصه های مثبت آنهاست. باید از این شاخصه ها بهره برد. طبیعتا باید تربیت درونی خانواده و جامعه اسلامی به گونه ای باشد که ضمن بهره مندی از آثار مثبت یک تمدن نباید از مهندسی فرهنگی جهت انحطاط جوامع نیز غافل بود.

 

خبرنگار:  ابراهیم عزیززاده

 

انتهای خبر/ پ