نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: سیاسی کد خبر: 10004 ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴

یادداشت؛

بایسته‌های جهاد تببین

تولید و انتشار نظام‌مند محتوای مناسب و متناسب با اقتضای زمان، مخاطب و نیز بر حسب نیاز و ضرورت‌های جامعه‌های هدف از دیگر موضوعاتی است که در جهاد تبیین باید به آن پرداخت.

بایسته‌های جهاد تببین

به گزارش ابصارخبر، حاتم رسولی فعال فرهنگی و اجتماعی اردبیل در یادداشت خود به جهاد تبیین اشاره کرد و نوشت: پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امروز شاهد سنگین‌ترین و پر حجم‌ترین تهاجم از سوی دشمنان علیه مردم ایران هستیم. به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژیک این تهدیدات از پیچیدگی و هوشمندی خاصی برخوردار شده است و  ذهن مردم به ویژه نسل جوان و مسئولین کشور را هدف گرفته است. بنابراین باید همه آحاد کشور از مسئولین نظام تا اقشار مختلف مردم با جهادی فراگیر، همه جانبه، هم‌افزا و همگرا بر این امر مهم همت گمارند. این مفهوم در رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان جهاد تبیین یاد شده است. لازمه موفقیت در این مهم، علاوه بر ایفای نقش جدی از سوی نخبگان، اندیشمندان، صاحبان قلم و سخن و متولیان عرصه فرهنگ هنر و رسانه به روزرسانی و بهره‌برداری هوشمندانه از روش‌ها و ابزارهای فرهنگی هنری و رسانه‌ای می‌باشد.

از جمله مواردی که در عرصه جهاد تبیین باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد؛ توسعه ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب و متناسب با جهاد تبیین در سطح ملی و استانی است. هم چنین باید به حضور موثر در محافل و مجامع علمی، آموزشی و فرهنگی ملی و استانی توجه ویژه مبذول شود. ارائه و توسعه الگوی جذب و مشارکت عمومی اقشار مختلف مردم از جمله اندیشمندان، هنرمندان، فرهیختگان، جوانان به ویژه فعالان فضای مجازی در تبیین ارزش‌ها و دست آوردهای انقلاب اسلامی ضروری است. همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب و ایجاد ظرفیت و توسعه و تقویت ادبیات، شعر، هنرهای تجسمی، سینما، هنرهای نمایشی، تاریخ نگاری و ... ضرورتی انکارناپذیر است.

موضوع دیگری که متولیان امر جهاد تبیین بایستی مدنظر قرار دهند؛ معرفی شایسته و جذاب اسوه‌های اثر بخش، الگوها و نمادهای افتخار آفرین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در میان اقشار مختلف مردم به خصوص نسل جوان است. تولید و انتشار نظام‌مند محتوای مناسب و متناسب با اقتضای زمان، مخاطب و نیز بر حسب نیاز و ضرورت‌های جامعه‌های هدف از دیگر موضوعاتی است که در جهاد تبیین باید به آن پرداخت. 

اهالی هنر و فرهنگ در صورت برگزاری جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی هنری از آن استقبال می‌کنند. این گونه فعالیت‌ها نیز می‌تواند در جهاد تبیین مورد استفاده قرار گیرد. ایجاد و توسعه شبکه مبلغین و راویان پیشرفت در فرآیند جهاد تبیین موضوعی مهم و اثرگذار است. با استفاده مناسب از ظرفیت‌های داخلی و بین المللی می‌توان مباحث مربوط به نقض حقوق ملت ایران توسط استکبار جهانی را پیگیری نمود و آن را به آگاهی ملت شریف رساند. همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تبیینی برای اساتید دانشگاه و مربیان آموزشی امری خطیر و حایز اهمیت است. 

 به نظر می‌رسد تشکیل یک قرارگاه مرکزی و ستادی که بتواند مجموعه‌ای از فعالیت‌های مختلف را در قالب برنامه‌های فرهنگی، ادبی، هنری، رسانه‌ای و آموزشی در خصوص جهاد تبیین، طرح‌ریزی، تنظیم و اجرا نماید، ضروری‌ست. ایجاد وحدت فکر و نظر و هدایت و سیاستگذاری محوری در این راستا به اثربخشی فعالیت‌های جهاد تبیین کمک شایانی خواهد نمود. نسل جوان و نوجوان مخاطبان اصلی جهاد تبیین هستند و افراد موثر در جامعه که افکار عمومی را به انحاء محتلف هدایت می‌کنند؛ ماموریتی سنگین و معظم در این رابطه بر عهده دارند.

 

 

انتهای خبر/ ج