سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8609 ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱

روش های درست مطالبه گری در آموزش و پرورش

نظام آموزش و پرورش کارخانه آدم سازی و کادر سازی و پرورش نیروی انسانی برای آینده کشور است که بهترین و طلایی ترین سال های عمر شهروندان در آن طی می شود و از طریق نیروهای این وزارت خانه ،هدایت می شوند اما متاسفانه بیش از نیم قرن است که آموزش و پرورش ما، وضعیت خوبی ندارد.

روش های درست مطالبه گری در آموزش و پرورش

به گزارش ابصارخبر، سید عباس حسینی معاون هماهنگ کننده قرارگاه احمدی روشن اردبیل در یادداشت خود به تبیین روش های درست مطالبه گری در آموزش و پرورش پرداخت و نوشت: آموزش و پرورش در ایران، مهم ترین رکن توسعه در کشور است و بطور قطع وزارت خانه مهم تر از آموزش وپرورش در ایران نداریم . نظام آموزش و پرورش کارخانه آدم سازی و کادر سازی و پرورش نیروی انسانی برای آینده کشور است که بهترین و طلایی ترین سال های عمر شهروندان در آن طی می شود و از طریق نیروهای این وزارت خانه (دبیران و آموزگاران و استادکاران) هدایت می شوند. اما متاسفانه بیش از نیم قرن است که آموزش و پرورش ما، وضعیت خوبی ندارد.

قرارگاه احمدی روشن با توجه به رسالت خود قرار است به کمک خداوند تبارک و تعالی  در مسیر حل مشکل این نظام حساس و حیاتی قدم مهمی بردارد.

راهکار مهمی که قرارگاه احمدی روشن برای حل این مشکل به کار می برد از 3 جزء تشکیل یافته است:

  1. مطالبه گری مهم ترین ابزار حل مشکل است:

طبیعتا مطالبه گری صحیح نکات ویژه ای دارد که بدون بکار بردن آن،به بیراهه می رود.

نخستین نکته، به بطن مطالبه بر میگردد.آیا هر نوع مطالبه ای ارزش پیگیری دارد؟ قطعا" نه، مطالبه، بخصوص در ابعاد اجتماعی باید متضمن ارزش های واقعی و آرمان های آن جامعه باشد و مغایرتی با قانون و عرف حاکم بر آن جامعه نداشته باشد.

دومین نکته،روش مطالبه و چگونگی پیگیری است.اگر بهترین مطالبات هم به شیوه ناصحیح و از راه های غیرقانونی دنبال شود نه تنها به نتیجه مورد نظر نمیرسد بلکه نتیجه خلاف خواسته شخص مطالبه گر می شود.

به عنوان مثال : به کار بردن روش ناصحیح در مطالبه صحیح مانند این است که سخن راست با سخنان دروغ در هم آمیخته شده و بیان می شود دراین مثال نتیجه برخلاف خواسته برعکس شده و به ضرر فرد مطالبه گر می شود.

آخرین نکته مطالبه گری صحیح هم، انتخاب وقت مناسب است.در همان مثال قبلی، دانش آموزی هدفش درس خواندن و رسیدن به مراتب بالا است اگر بخواهد با هدف خوبی که دارد شب به مدرسه برود به هدف خود دست پیدا نمی کند چرا؟

چون که وقت مناسبی را انتخاب نکرده است.

  1. ایمان کامل و روحیه قوی:

تاریخ بارها ثابت کرده کسانی که روحیه ضعیف و ایمان کاملی نداشته اند چه شکست های خفت باری را تجربه نکردند و در نتیجه این شکست ها رسوای عالم شدند.

خب اگر نیمه پر لیوان را ببینیم ورق برمی گردد . در طبیعت پروردگار مهربان نظم برقرار است وهمیشه هم شاهد بوده ایم که در نظم الهی مقابل انسان های سست و ضعیف , انسان های قوی و با ایمان قرار داده شده است.

برای تکمیل راهکار دومین جزء آن روحیه قوی و ایمان کامل است.

چرا که انسان در انجام کاری اگر ایمان و روحیه قوی نداشته باشد نه تنها کاری پیش نخواهد برد بلکه داشته هایش را ازدست خواهد داد.

پس این جزء باید اول در شخص مطالبه گر نهادینه شود وبعد عمل مطالبه گری را انجام دهد.

  1. دایره اطلاعات بسیط و وسیع:

یک شخص مطالبه گر باید دارای مطالعه منظم باشد, از اخبار روز باخبر باشد تا بتواند با سنجیدن شرایط جایگاه خود را بیابد.

انسان به گونه ای خلق شده که با توجه به داشته هایش می تواند عمل کند و اگر موارد لازم را دارا نباشد اگر عمل کند هم شکست خواهد خورد.

فرآیند مطالبه گری هم با توجه به سطر بالا به گونه ای است که فرد مطالبه گر اگراز اطلاعات کافی مربوط به شرایط  مطلع نباشد بی شک توانایی بحث و مذاکره با طرف مقابلش را نخواهد داشت.

 

این سه جزء یاد شده با به هم پیوستن راهکاری را خلق می کنند که برای معضلی بزرگ مانند آموزش و پرورش جوابگو خواهد بود.

البته باید این نکته را یادآور شد که این راهکار درواقع برای شکستن دیوار مشکلاتی که نظام آموزش و پرورش کشور را احاطه کرده است موثر خواهد بود.

برای حل دائمی این مشکل قرارگاه احمدی روشن با ایجاد مراکز تحقیقاتی سعی در حل کردن دائمی این مشکل عظیم را دارد.

مراکز تحقیقاتی قرارگاه احمدی روشن این وظیفه را دارند که علاوه بر کارهای تحقیقاتی به پرورش نخبه های علمی و مطالبه گر بپردازند و بعد از تکمیل فرآیند تربیت نوابغ آن هارا در امر حل کردن معضلات اجتماعی , سیاسی و فرهنگی 

بکارگیری نمایند.

و به عنوان سخن آخر باید این نکته را یادآورباشم که قرارگاه احمدی روشن می تواند در بسیاری از معضلات با برنامه ریزی دقیق نقش آفرینی موثر داشته باشد.

 

انتهای پیام/ج