سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8500 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷

پایان تحریم تسلیحاتی/کسب درآمد از راه امنیت؛ نتیجه اقتدار‌ دفاعی‌+ تصاویر

جمهوری اسلامی ایران می تواند از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرد و با توجه به اینکه کشور از لحاظ اقتصادی مشکلاتی دارد، فروش سلاح و تجهیزات نظامی می تواند بخشی از این کاستی را جبران کند.

پایان تحریم تسلیحاتی/کسب درآمد از راه امنیت؛ نتیجه اقتدار‌ دفاعی‌+ تصاویر

به گزارش ابصارخبر، تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در راستای ممنوعیت خرید و فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (27 مهر 1399) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

بیانیه مستقل قطعنامه ۲۲۳۱ از کشورهای عضو خواسته است تا به مدت پنج سال محدودیت‌هایی را در مورد معاملات تسلیحاتی ایران اعم از خرید و فروش مراعات کنند.

بر همین اساس از دولت‌ها خواسته شده تا از معامله، خرید و فروش و فراهم کردن هرگونه تسهیلات مالی، مبادلاتی و ترابری در مورد تجهیزات سنگین نظامی به ایران یا برای استفاده ایران به مدت پنج سال از زمان اجرای برجام یا تسلیم "گزارش جمع‌بندی مبسوط" اجرای برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (هر کدام که زودتر باشد) خودداری کنند. در این بخش از قطعنامه از انواع تانک رزمی، سامانه‌های توپخانه سنگین، هواپیماهای رزمی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، ناو و سامانه‌های موشکی نام برده شده است.

در این میان آمریکا و برخی کشورهای مرتجع حوزه خلیج فارس در لغو تحریم تسلیحاتی ایران مانع تراشی می کردند که دست آخر تلاش این کشورها نتیجه بخش نبود و جمهوری اسلامی ایران توانست بار دیگر پیروز این کارزار شود.

امروز 27 مهر ماه (18 اکتبر 2020) تمامی محدودیت های ایران جهت خرید و یا فروش هرگونه سلاح اعم از تجهیزات سنگین، موشک، سامانه های پدافندی و... رفع و جمهوری اسلامی می تواند از این طریق ضمن تشدید قدرت نظامی دفاعی، از بعد اقتصادی حاصل از فروش تجهیزات نظامی بهره گیری کند.

در همین رابطه پیش از این «سعدالله زارعی» در گفت‌وگو با خبرنگار امنیتی دفاعی دانا گفته بود، «اگر پای ایران در حوزه تجارت تسلیحات نظامی به دنیا باز شود یک تحول مهم اقتصادی در ایران رخ خواهد داد؛ بر همین اساس آمریکایی‌ها حساسیت نشان می‌دهند».

دلیل حساسیت کاخ سفید، سودآوری فروش تسلیحات نظامی برای ایران است/ آمریکا  نمی‌تواند اجماعی در شورای امنیت علیه ایران ایجاد کند-پایگاه خبری دیار آفتاب

ایران چه تسلیحاتی را می تواند خریداری کند؟

در گزارش های مختلف آمده است که ایران علاقمند است تا برخی از تجهیزات نظامی که می تواند به قدرت دفاعی نظامی کشور کمک کند، خریداری کند.

یکی از اقلام تسلیحاتی که می توان در لیست خرید تجهیزات نظام ایران قرار گیرد، هواپیماهای نظامی و جنگنده رهگیر و بمب افکن است.

در این بین می توان به برخی از ادوات نظامی کشور روسیه همچون جنگنده سوخو 30، میگ 35، هواپیمای یاک 130 و همچنین برخی سامانه های پدافند هوایی مثل اس 400 اشاره کرد.

کشور چین نیز می تواند از دیگر کشورهای تامین کننده تجهیزات نظامی ایران باشد. جنگنده جی 10 از گزینه هایی به شمار می رود که احتمال دارد بتوان آنرا در لیست خرید نظامی ایران قرار داد.

سوخو-30

برد عملیاتی این جنگنده 1500 کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت برد عملیاتی آن 3000 کیلومتر میشود. این جنگنده همچنین می‌تواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد. جنگنده سوخو 30 SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن 8 تن است.

میگ-35

این جنگنده 2000 کیلومتر برد عملیاتی دارد و نسبت به میگ 29 می تواند از سلاح های بسیار بیشتری بر علیه اهداف زمینی ، اهداف دریایی و غیره استفاده کند. یعنی خلبان نیازی به فراگیری دستورالعمل پرواز با آن را نخواهد داشت بلکه تنها می بایست برد و قابلیت های سلاح های نصب شده بر روی آن را بداند.

یاک-130

جنگنده Yak-130 در زیر هر بال خود سه نقطه سخت دارد که با استفاده از آنها می‌تواند به وزن سه تن موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین، بمب‌های هدایت شده، بمب‌های سقوط آزاد، راکت، غلاف تیربار و مخزن سوخت خارجی حمل کند.

اس-400

اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به‌طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به‌طور هم‌زمان از محدوده ۴۰۰ کیلومتری است، از جمله این هدف‌ها؛  هواپیما،  موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک است. اس-۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف، بسیار دوربرد ۴۰ان۶ (۴۰N۶)، دوربرد ۴۸ان۶ (۴۸N۶)، و موشک‌های با برد متوسط ۹ام۹۶ (۹M۹۶) قادر به پوشش کل عمل‌کرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره می شود. 

جی-10

جی -10 هواپیمای جنگنده چندمنظوره است که توسط شرکت «چنگدوی» برای ارتش چین طراحی و تولید شده و در غرب به نام «اژدهای نیرومند» معروف است، این جنگنده هم‌زمان به عنوان یک جنگنده و یک هواپیمای تهاجمی ایفای نقش می‌کند و برای اجرای عملیات در هرگونه شرایط آب و هوایی در شب و روز طراحی شده است. جی-10  سال 1998 اولین پرواز خود را انجام داد و تولید انبوه آن از سال 2002 آغاز شد.

لیست بلند بالای سلاح هایی که ایران می تواند بفروشد

جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرد و با توجه به اینکه کشور از لحاظ اقتصادی مشکلاتی دارد، فروش سلاح و تجهیزات نظامی می تواند بخشی از این کاستی را جبران کند.

ایران در سال های اخیر توفیقات و دستاوردهای زیادی در حوزه تسلیحات نظامی اعم از انواع پهپادهای رزمی و شناسایی، انواع موشک ها با بردهای بلند، میان برد و برد کوتاه، سامانه های پدافندی و... داشته که می تواند نیاز بسیاری از کشورهای منطقه را تامین کند.

لیست زیر تنها بخشی از تجهیزاتی است که جمهوری اسلامی می تواند به کشورهای مورد نظر بفروش برساند.

البته می توان گفت که برخی تجهیزات راهبردی نظیر موشک های با برد بالا، احتمالا به دلیل برخی ملاحظات فعلا در لیست فروش ایران قرار نگیرد ولی قطعا موشک های با برد متوسط و کوتاه ایران به دلیل قابلیت نقطه زنی و داشتن سرهای جنگی قدرتمند، در لیست فروش ایران و لیست خرید دفاعی کشورهای مختلف قرار گیرد.

در نتیجه اسم نیاوردن از برخی تجهیزات نظامی راهبردی در این گزارش به معنای عدم قرار گرفتن آنها در لیست فروش ایران نیست، بلکه برخی ملاحظات سطح بالای امنیتی درباره فروش این تجهیزات در نظر گرفته خواهد شد.

موشک ها

خلیج فارس

برد: 300 کیلومتر
سوخت: جامد ترکیبی
وزن: 3 تن و 730 کیلوگرم
وزن سر جنگی: 450 کیلوگرم
طول: 8.9 متر
مأموریت: زمین به دریا- بالستیک
وضعیت: تک مرحله ای با قابلیت سر جداشونده

فاتح 110

برد: 300 کیلومتر
سوخت: جامد
وزن: 3 تن و 670 کیلوگرم
وزن سر جنگی: 500 کیلوگرم
طول:8.9 متر
مأموریت: زمین به
زمین ــ بالستیک
وضعیت: تک‌مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده
 

صیاد

برد: 60 کیلومتر
سوخت: جامد و مایع
وزن مسلح: 2320 کیلوگرم
وزن سر جنگی: صیاد 1 و 11-A 195 کیلوگرم، صیاد 2 200 کیلوگرم
طول: 10.84 متر
مأموریت: زمین به زمین
وضعیت: دومرحله‌ای

نصر

برد: حداقل 35 کیلومتر
سوخت: مایع
وزن: 350 کیلوگرم
وزن سر جنگی: 150 کیلوگرم
طول: 3.5 متر
مأموریت: ضدکشتی- کروز
وضعیت: هواپایه - هدایت تلویزیونی و راداری مجهز به حسگر‌های سختی‌سنجی

ذوالفقار

برد: 700 کیلومتر
سوخت: جامد مرکب
وزن: نامشخص
وزن سر جنگی: نامشخص
طول: نامشخص
مأموریت: زمین به زمین ــ بالستیک
وضعیت: تک‌مرحله‌ای با قابلیت سر جداشونده

 

هرمز

برد: 300 کیلومتر
سوخت: جامد
وزن: نامشخص
وزن سر جنگی: 450 تا 600 کیلوگرم
طول: نامشخص
مأموریت: هرمز 1: ضدرادار/ هرمز 2: ضد ناو
وضعیت: بالستیک تک‌مرحله‌ای
با قابلیت سر جداشونده

 

پهپادها

 

کرار

این پهپاد دارای موتور جت بوده به علاوه سرعت 900 کیلومتر بر ساعت، برد تا 1000 کیلومتر، سقف پرواز 7500 تا 12هزار متر و میزان محموله جنگی تا 250 کیلوگرم از دیگر ویژگی‌های مهم این پهپاد هستند که به شاخص شدن آن کمک نموده‌اند.

شاهد

ارتفاع پروازی این پهپاد در حدود ۷۶۰۰ متر از سطح زمین بوده و آن را از برد اکثر سامانه های ضد هوایی دوش پرتاب که ممکن است برخی از گروه های تروریستی در اختیار داشته باشند، نیز خارج می کند. برد پروازی شاهد ۱۲۹ نیز بین ۱۷۰۰ الی ۲۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

فطرس

شعاع عملیاتی فطرس به دو هزار کیلومتر می‌رسد. این پهپاد تا سقف ۲۵ هزار پا از سطح زمین ارتفاع می‌گیرد و قابلیت حدود ۳۰ ساعت پرواز مداوم را نیز داراست. ویژگی ممتاز پهپاد فطرس توانایی تجهیز آن به انواع موشک‌های هوا به زمین، کروز و راکت است. سرعت فطرس نیز ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود.

صاعقه

پهپاد صاعقه از نظر مشخصات فنی به پهپاد سیمرغ شباهت کامل داشته و مجهز به موتور توربوفن پیستونی است. اما از نظر ابعاد، اندکی از مدل اصلی خود کوچک‌تر است. این پهپاد در شعاع دوربُرد و فواصل دور دست قادر است چهار نقطه و هدف را با بمب‌های هوشمند نقطه‌زن با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد و سالم به محل پرواز بازگردد.
 

یاسر

پهپاد «یاسر» ساخت ایران با قدرت مانور استثنایی نتیجه مهندسی معکوس از سامانه الکترونیک پهپاد «اسکن ایگل» است.

سریر

طول بدنه پهپاد سریر حدود ۷ متر، دهانه بال ۹ متر و ارتفاع کمتر از ۲ متر می‌تواند با مداومت پروازی ۸ تا ۱۲ ساعت خود به سقف پروازی ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ متر برسد. میزان محموله‌ای که این پهپاد توانایی حمل آن را دارد در حدود ۱۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. ویژگی‌هایی مانند ضداشعه بودن، برد بلند، طول عمر بالا، قابلیت حمل سلاح و دوربین، مداومت پروازی بالاتر نسبت به جنگنده های سرنشین دار از جمله ویژگی‌های این  پهپاد است. این پرنده بدون سرنشین توانایی بالایی در کشف و استفاده علیه اهداف مورد نظر و نیز تصویربرداری از مواضع دارد.

پدافند هوایی 

پدافندهای هوایی نیز از دیگر تسلیحاتی است که ایران در دستیابی به آن ها موفق عمل کرده است. جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر توانسته است با تکیه بر دانش بومی و ظرفیت های داخلی دستاوردهای عظیمی در حوزه سامانه های پدافندی کسب کند که دنیا از توفیقات ایران در این حوزه حیرت زده شده است و بر همین اساس بسیاری از کشورهای منطقه در صف خرید این سامانه ها خواهند بود.

رادار ردگیر باور 373

از جمله ویژگی‌های بارز رادار رهگیر باور۳۷۳، قابلیت کشف اهداف پنهان‌کار با سطح مقطع راداری بسیار کم است که با این قابلیت، عملا هدف پنهان‌کاری برای این سامانه وجود نخواهد داشت.

ویژگی بارز و مهم دیگر رادارهای سامانه باور۳۷۳، مقاومت در برابر جنگ الکترونیک و حتی بمب‌های الکترومغناطیسی است که کارآیی آن را در مقابل حملات ECM و EMP حفظ می‌کند. از دیگر قابلیت‌های رادار این سامانه، کشف موشک‌های ضد تشعشع و راداری است که برای سرکوب پدافند هوایی استفاده می‌شوند.

سامانه سوم خرداد

این سامانهٔ پدافند هوایی، از فناوری آرایه فازی بهره می‌برد. این سامانه، توانایی تمرکز همزمان روی 4 هدف و شلیک هشت موشک به طرف آن‌ها را به این سامانه داده‌است. پدافند هوایی سوم خرداد از موشک پدافند هوایی صیاد 2 بهره‌مند است که می‌تواند اهدافی در فاصلهٔ 50 تا 75 کیلومتر و ارتفاع 25 تا 30 کیلومتر را منهدم کند.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران در سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین فوق پیشرفته آمریکا (گلوبال هاوک) که سال گذشته به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود، از این سامانه استفاده کرد و از این سامانه به عنوان قاتل گلوبال هاوک نام برده می شود.

به هر حال، این فرصت برای جمهوری اسلامی ایران هم از بعد امنیتی حائز اهمیت است و هم از بعد اقتصادی. جمهوری اسلامی می تواند با خرید برخی سامانه های تکمیلی پدافندی و همچنین خرید جنگنده قدرت امنیتی دفاعی کشور را دوچندان کند؛ همچنین فروش تجهیزات نظامی نیز می تواند از طرفی موجب ارز آوری و برای کشور آورده مالی داشته باشد. درواقع می توان گفت که با توجه به زدودن این محدودیت می توان از راه امنیت نیز برای کشور کسب درآمد کرد. 

محسن رستمی

انتهای پیام/ج