نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8240 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲

پژوهشگر روابط بین الملل اردبیلی:

شیشه قدرت نرم آمریکا در جهان شکسته است/ رفتار پرخاشگرانه آمریکا به دلیل ترس از معادلات جهانی است

پورمجید پژوهشگر روابط بین الملل به تشریح مشکلات ساختاری، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر آمریکا پرداخت و گفت: با شکسته شدن شیشه قدرت نرم آمریکا در جهان، بزودی شاهد ایجاد نظام چند قطبی در جهان خواهیم بود.

شیشه قدرت نرم آمریکا در جهان شکسته است/ رفتار پرخاشگرانه آمریکا به دلیل ترس از معادلات جهانی است

به گزارش ابصارخبر، یاشار پورمجید پژوهشگر دیپلماسی عمومی و دکتری روابط بین الملل و سیاست خارجی اردبیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، به تشریح وضعیت فعلی آمریکا و جایگاه این کشور در آینده پیش رو پرداخت و گفت: با شکسته شدن شیشه قدرت  نرم آمریکا در جهان، بزودی شاهد ایجاد نظام چند قطبی در جهان خواهیم شد که در این میان ایران یکی از قدرت های برتر جهان خواهد شد.

این پژوهشگر دیپلماسی عمومی به آینده پژوهی اشاره کرد و با بیان اینکه ظهور و سقوط هر پدیده ای با تحولات تاریخی همراه است گفت: در واقع این تحولات هستند که نشانه های ظهور و سقوط را نشان می دهند.

پورمجید در ادامه سخنان خود به جایگاه روابط بین الملل در چینش قدرت ها اشاره کرد و گفت: این روابط در واقع چالش رقابت برای دست یابی به قدرت، ایدئولوژی، فرهنگ، سیاست و اقتصاد در جهان است.

وی به تاریخچه ابرقدرتی آمریکا اشاره کرد و گفت: این کشور بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان قدرت جهانی ظهور کرد و بعد از این برهه بود که آمریکا با استثمارهای خود به عنوان ابرقدرت جهانی مطرح شد.

این فعال رسانه ای بین الملل اردبیلی به نظریات جهانی در خصوص ابرقدرت ها نیز اشاره کرد و گفت: نظرات مختلفی که معتقد بودند آمریکا قدرتی برای پایان تاریخ خواهد بود، در واقع نظریه ای هیجانی را مطرح کرده بودند و وقایع اخیرهم نشان داد این ادعا، حبابی بیش نبوده است.

وی با بیان اینکه امروز آمریکا با چالش های جدی رو به رو است، گفت: آمریکا در بعد صنعتی قدرت، با چالشی به نام ظهور قدرت چین مواجه است و از طرف دیگر هم انقلاب اسلامی در ایران تنها رقیب ایدئولوژیک برای این ابرقدرت در جهان مطرح است.

پور مجید با بیان اینکه محور مقاومت قدرت ایدئولوژیک انقلاب اسلامی را در جهان تثبیت کرد گفت: امروز بر پایه همین قدرت است که نفت کش های ایرانی بدون هیچ واهمه ای، جلوی چشمان آمریکایی ها وارد ونزوئلا این حیاط خلوت ابرقدرت جهان می شوند و یا اینکه بزرگترین پایگاه نظامی این کشور مستکبر در عین الاسد نیز با خاک یکسان می شود،  کاری که تا به حال در دنیا بی سابقه بوده است.

وی رفتار امروز امریکا و اروپا برابر ایران را ناشی از ترس از معادلات جهانی دانست و به چالش های اروپا برابر ایران اشاره کرد و گفت: اتحادیه اوپا نیز که بر پایه لیبرالیسم و سوسیالیسم است تلاش می کند تا با پیروی از امریکا با تحریم و تهدید ایران را مهار کند.

این متخصص روابط بین الملل اردبیل جنبش وال استریت را یاداور شد و گفت: تحولات اخیر در امریکا ریشه در جنبش وال استریت دارد چراکه اعتراضات فعلی مردم امریکا به دولتمردان این کشور همان بی عدالتی و تبعیض است.

وی با بیان اینکه در وال استریت موضوع اقتصاد و اشتغال مطرح بود گفت: امروز امریکا از بی عدالتی در برابر حقوق بشر و تبعیض نژادی می نالد.

پورمجید از سوءمدیریت بیماری کرونا توسط دولت امریکا و وقوع فاجعه انسانی در این کشور به عنوان آغاز موج جدید نارضایتی مردم آمریکا از دولت خود  نام برد و گفت:  ترامپ بازیگر دیوانه ای است که  همواره نق زده و سرانجام نیز با برهم زدن قواعد بازی جایگاه آمریکا در جهان را تضعیف کرده است.

این پژوهشگر دیپلماسی عمومی اردبیل به سخنان منتشر شده متفکرین آمریکا در این مورد اشاره کرد و گفت:  مقامات امریکایی خود معترف هستند که رفتار های ترامپ در جهان موجب تضعیف جایگاه این کشور در جهان شده است.

وی با بیان اینکه امروز چین در کنار روسیه قدرت امریکا در جهان را چالش کشیده اند گفت: امروز پروژه قدرت نرم، اُبُهَت امریکا را در جهان زیر سئوال برده و به اقتدار این کشور اسیب زده است.

پورمجید به شعار جوزف نایف از تئوریسین های بزرگ امریکا اشاره کرد و گفت: این متفکر امریکایی معتقد است  امروز امریکا بزرگترین لطمه را از رفتار ترامپ و اعتراضات نژاد پرستانه مردم دید.

وی با بیان اینکه دیگر شیشه قدرت نرم امریکا شکسته است، گفت: تحولات داخلی رخ داده در آمریکا این کشور را به سمت و سوی جدید هدایت می کند.

این دکترای روابط بین الملل با بیان اینکه امریکا در عرصه سیاست خارجی رفتار پرخاشگرانه را شعار و مشی خود قرارداده است، گفت: همانگونه که در ابتدای بحث مطرح شد امروز تئوری ظهور و سقوط رویه های بین المللی را تعیین می کند ولی نظریه قدرت جابجایی باعث رفتار تهاجمی امریکا شده است چراکه دولتمردان این کشور با عدم ریسک پذیری برای حفظ جایگاه خود به جنگ های نیابتی و تبلیغاتی متعددی دست زدند اما نتوانستند اهداف خود را محقق کنندو نقطه ضعف انها برابر ایران و چنین روز به روز اشکارتر شده است.

وی از تحولات امریکا به عنوان نشانه های اغاز تبدیل نظام تک قطبی به چند قطبی نام برد و گفت: قدرت امریکا در دو دهه اخیر کاهش یافته و سقوط این کشور در جهان، زمینه های ایجاد نظام چند قطبی را بیش از پیش فراهم کرده است.

پورمجید در پایان سخنان خود با بیان اینکه افسانه ابرقدرتی بلامنازع امریکا پایان یافته است، گفت: بدون شک ایران در آینده پیش روی جهان یکی از قدرت های مطرح خواهد بود.

انتهای پیام/ج