نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8186 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳

یادگار دوران دفاع مقدس نوشت:

پست نگهبانی برای حفظ دیوار نوشته عراقی ها در خرمشهر

فروزنده از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: وقتی نیروهای ایرانی وارد خرمشهر می شوند، یک فرمانده جوان خرمشهری با دیدن دیوار نوشته ای فوراً دستور داد، برای حفظ این جمله یک پست نگهبانی بگذارند. او نگران بود که مبادا در آن گیر و دار کسانی بیایند و بدون اینکه به ارزش سند تاریخی این جمله آگاه باشند، آن را از بین ببرند.

پست نگهبانی برای حفظ دیوار نوشته عراقی ها در خرمشهر

به گزارش ابصارخبر، محمد فروزنده از رزمندگان دوران دفاع مقدس به مرور خاطران خود از دوران دفاع مقدس پرداخت و نوشت: جمله معروفی که عراقی ها روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند، به یاد دارید: "جئنا لنبقی" یعنی آمده ایم که بمانیم. شاید خیلی ها تفسیرهای گوناگونی از این جمله داشته باشند؛ شاید خیلی ها هم تا امروز که این کلمه ها را می خوانند، ندانند عراقی ها چنین جمله جسورانه ای را روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند.

اما هرچه هست، این جمله یک سند تاریخی است و پاسخی که به این جمله داده شد، بسیار تاریخی تر و با اراده تر از آنی بود که نوشته شده بود.

 وقتی نیروهای ایرانی وارد خرمشهر می شوند، یک فرمانده جوان خرمشهری به نام بهروز مرادی، با دیدن این دیوار نوشته فوراً دستور می دهد، برای حفظ این جمله یک پست نگهبانی بگذارند. او نگران بود که مبادا در آن گیر و دار و هیجان ناشی از آزادی خرمشهر کسانی بیایند و بدون اینکه به ارزش سندی تاریخی این جمله آگاهی داشته باشند، شعارهای دیگری روی آن بنویسند و این سند را از بین ببرند.

بهروز مرادی در آن شرایط حساس و دشوار ارزش این دیوار نوشته را می دانست و دوست داشت در آینده با سند و مدرک درباره جنگ حرف بزند ودیگران را با ارائه این اسناد از آنچه در میدان جنگ گذشته است، آگاه کند. با تدبیر او این دیوار نوشته ماند و عکس های زیادی از آن در آرشیو عکاسان جنگ باقی مانده است.

هر روز که می گذرد ارزش این سند بیشتر روشن خواهد شد.

انتهای پیام/ج