کد خبر: 7726 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰

یک شاعر اردبیلی

گریه بر مظلوم، انسان را مدافع مظلوم می کند/ تالیف اولین منبع شعر حماسی برای شهدا در اردبیل

شاعر جوان اردبیلی با بیان اینکه گریه بر مظلوم، انسان را مدافع مظلوم می‌کند، گفت: اگر آن شخص، امام، وصیّ و جانشین صاحب شریعت باشد، در این صورت، انسان مدافع شریعت نیز خواهد شد.

گریه بر مظلوم، انسان را مدافع مظلوم می کند/ تالیف اولین منبع شعر حماسی برای شهدا در اردبیل

به گزارش ابصارخبر، سلامت مهدوی شاعر و نویسنده دهه شصتی است که زیر نظر اساتیدی چون محمد تقایی و یوسف معزی پرورش یافته و حاصل هم نشینی با اساتید و بزرگان اردبیل در زمینه ادبیات مرثیه، تألیف دو کتاب در زمینه مرثیه برای اهل بیت(ع) تحت عنوان آثار مهدوی و مرثیه برای شهدای انقلاب اسلامی و مدافعان حرم تحت عنوان میثاق مهدوی است.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان با این شاعر نسل جدید اردبیل در رابطه با آداب و رسوم عزاداری و ویژگی های تالیفات این شاعر توانمند اردبیلی به گفتگو نشست.

سبلان ما: در رابطه با فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع) و ویارانش بگویید، چرا می گویند عزاداری بدور شعور حسینی معنی ندارد؟

مهدوی: از امام صادق (ع) روایت شده است که گریه با معرفت برای جدم امام حسین(ع) سبب خاموش شدن آتش جهنم می شود که در این جا کلمه معرفت به کار رفته است و این یعنی تمام اعمال ما از روی معرفت باشد نه از روی احساسات.

یکی از معارف عزاداری برای  امام حسین(ع) این بوده که در هر زمان، امام زمانی هست و مردم نباید امامشان را تنها بگذارند.

صدها سال است که شبه یزیدیان بر طبل ستم بر مردم در اقصی نقاط عالم می کوبند ،اما همان قدر هم عزت اسلام و مسلمانان بیش از پیش شده و ندای اسلام در سراسر جهان طنین انداز شده و این تنها در سایه صدور مکتب عاشورا به جهان ممکن شده است.

کربلا در واقع ارزش والای انسانی را احیا کرد تا به جهانیان بفهماند یک انسان در شرایطی که عزیزترین افراد زندگی‌اش را ازدست داده و یکه و تنها تکیه‌گاه خانواده‌اش شده است، باز هم از پای نمی‌نشیند و تمام قد در برابر ظلم می‌ایستد.

منظور از شعور حسینی این است که یک عزادار وقتی عزاداری می کند بداند چه اتفاقی افتاده بود که امام حسین (ع) قیام کرد و هدف امام حسین( ع) از قیام چه بود و چه درسی به انسان ها در عاشورا  داد و مردم را به چه راهی دعوت کرد و اکنون وظیفه ما در راستای حفظ قیام عاشورا چیست. تا بتواند در مسیر امام حسین(ع) حرکت کند.

در فرهنگ شیعه، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد، چراکه یادآوری فضایل، مناقب و آرمان های شهدای کربلا ، انسان را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق می دهد و فردی که با معرفت در مجالس عزاداری شرکت می کند، شناخت و عاطفه را در هم آمیخته و به دنبال پیاده کردن اوصاف و ویژگی های محبوبش بر می آید.

در واقع گریه بر مظلوم، انسان را مدافع مظلوم می کند خصوصا اگر آن شخص امام، وصیّ و جانشین صاحب شریعت باشد، که در این صورت، انسان مدافع شریعت نیز خواهد شد.

نقش عالمان دینی در روشنگری و بصیرت افزایی وقایع عاشورا و تطبیق آن با موضوعات روز نقش اساسی و تعیین کننده ای است چراکه در برهه کنونی، عزاداری های ما به شدت نیازمند شعور حسینی است.

سبلان ما: در مورد تاریخچه عزاداری برای امام حسین(ع) در اردبیل بگویید؟

مهدوی: طبق اسناد تاریخی قدمت عزاداری حسینی اردبیلیان که به عصر صفویه بر می گردد بطوریکه شهراردبیل به 6 محله اصلی ؛ سرچشمه ، عالی قاپو، گازران، پیرعبدالملک ، اوچدکان و طوی تقسیم می شد و هر یک نیز دارای دهها شعبه از محلات کوچکتر بودند که با تعیین زمانبندی، دسته های عزاداری در کوی برزن به عزاداری می پرداختند که هم اکنون نیز این سنت حفظ شده و هرساله اجرا می شود.

اردبیل در آن زمان به دارالارشاد موسوم بود چراکه گنهکاران برای اصلاح خود و جه بسا برای نجات از مجازات به این شهر پناه می آوردند به دارالامان نیز معروف شده بود.

اردبیل در دوران صفویه به دلیل برپایی مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) در زمان شیخ صفی الدین از قداست خاصی برخوردار بود به طوریکه حاکمان نیز احترام ویژه ای برای اردبیل قائل بودند.

سبلان ما: در مورد آثار خودتان برای مخاطبین ما بگویید؟

مهدوی: اولین کتابم را با نام آثار مهدوی در سال 95 در قالب مرثیه برای اهل بیت(ع) منتشر کردم و بزودی دومین اثر خود با عنوان میثاق مهدوی در مدح شهدای انقلاب اسلامی و مدافعان حرم اهل نیز به زودی منتشر خواهد شد.

هدف از نگارش کتاب شعر برای شهدای مدافع حرم ، در واقع  ادای دین به این شهدا به خصوص هاشم دهقانی نیا، علی آقایی و یونس نوروزی بود، چراکه با اغلب شهدای مدافع حرم اردبیل در هئیت حسینی، درس عاشورا را مشق می کردیم  ولی آنها نمره قبولی گرفتند و رفتند و ما در حسرت نگاه شیدایی آنها هنوز ماندیم.

مهمترین ویژگی کتاب میثاق مهدوی که اولین کتاب شعر برای شهدای انقلاب اسلامی و مدافعان حرم است حالت جوشی و حماسی بودن ان برای  شهدا در استان اردبیل است به طوریکه دو تقریظ توسط آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و مرحوم معزی بزرگ شاعر اهل بیت(ع) بر مقدمه آن نوشته شده است.

در واقع انگیزه من جهت  نگارش این کتاب وجود خلاء در مراسمات و یادواره ها ویژه شهدا بود که بعلت عدم  وجود شعر جوشی برای هر شهید یا شهید شاخص هر قشر ، مداح  و یا شاعر مدعو منبع لازم برای ایجاد شور در مردم را نداشت به همین علت با تحقیق و پژوهش روی سیره عملی و رفتاری شهدای شاخص هر قشر از چمله شهدای ورزشکار، شهدای روحانی، شهدای دانش آموز هم اکنون منبع قابل اتکایی برای شاعرا و مداحان در مراسمات ویژه شهدا فراهم شده است.

نکته جالب در مورد میثاق مهدوی این است پس از اتمام کتاب بدون نیت خاص هنگام فهرست بندی متوجه شدم تعداد شهدای پرداخت شده در این کتاب 72 شهید به تعداد شهدای کربلا است.

تا  به دیدم جملگی عشاق را / بندگان خالق آفاق را

کردم اهداء تحفه ناچیز خود / بر شهیدان وطن میثاق را

سبلان ما: در پایان سخنان خود چه توصیه ای برای شعرا و مداحان جوان دارید؟

مهدوی: امروز شاهد هجمه بی سابقه دشمنان اسلام به دین اسلام خصوصا مکتب عاشورا هستیم چراکه دشمنان اسلام امروز به عینه دریافتند که مهمترین عامل ایستادگی و مقاومت ملت ایران در برابر زیاده خواهی ها و زورگوی های استکبار، تنها مکتب عاشورا است، بنابراین در صدد هستند تا با نفوذ در آداب و رسوم ما همچون تغییر سبک مداحی ها و یا ترویج شعرهای ضعیف و کم محتوا در مجالس عزاداری، جوانان را تحت تأثیر قرار دهند، بنابراین شعرا  و مداحین گرانقدر وظیقه سنگینی بر عهده دارند و باید با احساس خطر در این زمینه و مطالعه عمیق و اطلاع از صحت منابع به مداحی بپردازند.

ریش سفیدان و بزرگان دسته های عزاداری  نیز در شناسایی این بدعت ها باید بیشتر تلاش بیشتری انجام دهند و بکوشند با تأسی از آداب و رسوم برجای مانده از گذشتگان، عزاداری ها اقامه کنند تا این توطئه های دشمنان نیز خنثی شود.

انتهای پیام/ج