کد خبر: 7707 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶

در سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی مطرح شد

آزادگان، الگوهای عملی فرهنگ ما می توانیم در کشور هستند/ نهادهای دولتی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس ضعیف عمل کردند

جمعی از آزادگان سرافراز دوران دفاع مقدس اردبیل با انتقاد از عملکرد نهادهای دولتی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان گفتند: آزادگان، الگوهای عملی فرهنگ ما می توانیم در کشور هستند.

آزادگان، الگوهای عملی فرهنگ ما می توانیم در کشور هستند/ نهادهای دولتی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس ضعیف عمل کردند

به گزارش ابصارخبر،  بیست و ششم مردادماه سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی فرصتی دست داد تا با حضور در محضر سه آزاده اردبیلی که رنج سالها دوری از وطن را در زندان های رژیم بعث و در اوج مظلومیت با استقامت و مقاومت سپری کرده بودند  برسیم تا ضمن مرور خاطرات آن دوران، ره توشه ای برای مخاطبان نیز فراهم شود.

نسل امروز، وظیفه سنگینی در پاسداشت دستاوردهای انقلاب دارد

کریم رجب زاده از جمله آزادگان سرافراز اردبیل است  از سال 59 با شروع جنگ تحمیلی به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت و پس از مدتی به عضویت گروه چریکی در ستاد جنگ های نامنظم شهید چمران درآمد و  سرانجام در یکی از عملیات های غرب کشور مابین گیلانغرب و مندلیب پس از اثابت گلوله های دشمن به ناحیه های دست و پا به اسارت دشمن درآمد.

وی به مرور خاطرات خود از دوران اسارت پرداخت و گفت: در طول دوران اسارت که 8 سال به طول کشید به دلیل کارت های شناسایی نیم سوخته ای که از من پیدا کرده بودند فکر می کردند یکی از فرماندهان ایران هستم به همین دلیل مدام زیر شدیدترین شکنجه های رژیم بعث قرار گرفتم و چندین بار نیز به بندهای بعثی ها در استغفارات نیز منتقل شدم.

این آزاده سرافراز در ادامه سخنان خود به بیان خاطرانی ار سید ازادگان دفاع مقدس، حجت الاسلام ابوترابی پرداخت و گفت:اگر سفارش ها و مراقبت های این عالم ربانی نبود معلوم نبود چه بلایی به سر من می اوردند چونکه تا قبل از آزادی اسم من حتی در لیست صلیب سرخ نیز قرار نداشت.

رجب زاده  با بیان اینکه بالندگی و پویایی نظام و انقلاب اسلامی به برکت خون شهیدان و مجاهدت های رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس حاصل شده است، وظیفه نسل امروز در پاسداشت دستاوردها را متذکر شد و گفت: با توجه به هجمه های سنگین دشمنان، حضور همه جانبه جوانان در این جنگ فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

برپایی سفره وحدت، از دستاوردهای اعتصاب غذا در دوران اسارت بود

عظیم صادق زاده دیگر آزاده سرافراز اردبیلی نیز در گفتگو با خبرنگار سبلان ما گفت: در عنفوان جوانی و زمانی که رسول نباتی بهترین دوست دوران تحصیلم در جبهه های نبرد حق علیه باطل به درجه شهادت رسید، بر حسب دینی که در من ایجاد شده بود جهت پر کردن جای خالی وی در صحنه های دفاع از وطن به منطقه اعزام شدم.

وی با بیان اینکه مثل همه رزمندگان نوجوان آن زمان با حیله وارد جبهه می شدند، گفت: آن زمان به دلیل کوتاه بودن قد مجبور به استفاده از آجر زیر پا شدم تا نهایتا توانستم در شلوغی اعزام و البته با فریب مسئولین اعزام به جبهه اعزام شوم.

صادق زاده از ایرج مهری و صادق چاکرعباسی بعنوان بهترین دوستان و همرزمان دوران دفاع مقدس نام برد و گفت: هر دوی این عزیزان به درجه رفیع شهادت رسیدند.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین برنامه های فرهنگی در دوران اسارت پرداخت و گفت: در ایام ولادت های ائمه معصومین (ع) و یا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با ذخیره جیره غذایی، شیرینی درست کرده و بین بچه ها پخش می کردیم.

این آزاده اردبیلی به اعتصاب غذای اسرای ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه به تعدادی از خواسته هایمان برسیم دست به اعتصاب 15 روزه غذا زدیم و در این ایام تنها با یک عدد خرما روز را به شب می رساندیم.

وی با بیان اینکه عراقی ها تا پایان دوران اسارت اجازه برپایی نماز جماعت را به ما ندادند گفت: برپایی سفره وحدت یکی از خواسته هایی بود که توانستیم با اعتصاب غذاهای متعدد به آن دست پیدا کنیم. چراکه بعثی ها اجازه غذا خوردن  جمعی در یک سفره را به ما نمی دادند.

صادق زاده به کمبود آب آشامیدنی در یکی از اردوهای بعثی ها نیز اشاره کرد و گفت: با نصف بطری که از بعثی ها به غنیم گرفته بودم هنگام بارش باران از زیر ناودانی و لبه پنجره مبادرت به ذخیره آب کردم وقتی بطری پر آب شد و برگشتم، کل آسایشگاه برای آن آب گل آلود صف بسته بودند و هرکدام یک جرعه از آن آب نوشیدند.

وی به تلویزیون عراق نیز اشاره کرد و گفت: در آسایشگاه برای اینکه روی رزمندگان کار ضد فرهنگی انجام دهند یک تلویزیون نصب و آن را روی کانال های عربی  تنظیم کرده بودند تا روی بچه ها اثرات منفی بگذارند که یکی از رزمندگان کاربلد پس از کمی تلاش توانست کانال شبکه ایرانی را پیدا کند، شنیدن سرود  ای بسیج ای سرافرازان آن هم بعد از 5 سال، روح حماسی تازه ای به رزمندگان بخشید و بچه با انرژی ابتدای جنگ به مقاومت در دوران اسارت ادامه دادند.

آزادگان، الگوهای عملی فرهنگ ما می توانیم در کشور هستند

میر اشرف حسینی جانباز 40 درصد و آزاده سرافراز  اردبیلی که مدت 5/7 سال در اسارت دشمن بعثی قرار داشت در گفتگو با خبرنگار ما به بیان خاطراتی از دوران جنگ و اسارت پرداخت و با انتقاد از دولت و ارگان های وابسته به دولت در نحوه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل های جدید، گفت: نهادهای دولتی در  زمینه فراهم کردن بسترهای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جدید ضعیف عمل کرده اند.

حسینی به مجاهدت های بی ریای رزمندگان اسلام در دوران بعد از اسارت  نیز اشاره کرد و گفت: برخی از دوستان پس از آزادی و بازگشت به وطن به خاطر دغدغه ای که داشتند علی رفم بی مهری های دولت با کارهای انفرادی از جمله ثبت خاطرات در نشریات و شبکه های اجتماعی، انتشار کتاب و یا سخنرانی در یادوار ها و مناسبت های عملیاتی سعی در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان کردند ولی با توجه به هجمه های ضد فرهنگی زیاد دشمنان، این کارها کم است و تا زمانیکه پای دولتی ها به میان نیاید و آنها بستر های لازم را برای ما فراهم نکنند نمی توان کارهای زیادی انجام داد.

 

وی با بیان اینکه هنوز هم دیر نیست و مشتاقان فرهنگ ایثار و شهادت آماده انجام خدمت در این زمینه هستند، گفت: اگر مسئولین کمی همت کنند می توان در همین برهه نیز کارهای ارزشمند زیادی انجام داد چراکه این فرهنگ که با خون دل حاصل شوده باید تا ابد زنده بماند.

این آزاده سرافراز اردبیلی خواستار حمایت دولت از آمران امر به معروف و ناهیان منکر در جامعه شد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر بهترین گزینه برای مقابله با تهاجم بی امان دشمنان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به زندانیان دوران ستم شاهی در اردوگاه های عراقی اشاره کرد و گفت: شاه ملعون آنقدر بی کفایت بود که از عهده آزادسازی سربازان در بند خود در اسارت رژیم صدام را هم نداشت.

حسینی با بیان اینکه در اردوگاه ما 40 اسیر ایرانی قبل از انقلاب جود داشت، گفت: آنها آنقدر در خفقان و بی خبری به سر می بردند که حتی از انقلاب  و جنگ تحمیلی نیز خبر نداشتند و برای آنها غیرباور بود که ملت ایران توانسته است چنین کار بزرگی را به سرانجام برساند.

وی با بیان اینکه بعثی ها اعتقادی به برپایی مراسمات مذهبی از جمله اعیاد اسلامی نداشتند، گفت: ما خودمان با برنامه ریزی های فرهنگی، اینگونه مراسمات را در خفا انجام می دادیم تا روحیه بچه ها حفظ شود.

حسینی به نحوه اطلاع از تقویم روز نیز اشاره کرد و گفت: طی پاتک های اسلامی که به بعثی ها می زدیم یکبار موفق به غنیمت گرفتن رادیوی فرماندهی شدیم ولی یکی از سربازان فرماندهی با التماس از ما به خاطر ترس از فرمانده و اعزام به جنگ درخواست معاوضه رادیو را کرد که در نهایت با رادیوی کوچک و دست دوم آن را معاوضه کردیم و از این طریق در جریان مناسبت های مذهبی و اخبار ایران قرار گرفتیم.

این آزاده سرافراز اردبیلی از دیدار هم بندی های خود در زمان اسارت  بعد از 19 سال بعنوان بهترین خاطره خود نام برد و گفت: برگزاری همایش آزادگان در  26 مرداد  سال 87 بهترین خاطره خود است چراکه توانست بعد از 19 سال هم بندی های خود در دوران اسارت را ببیند.

وی از آموزش زبان های انگلیسی و عربی در دوران اسارت به عنوان بهترین مهارت آموزی در شرایط سخت نام برد و گفت: رزمندگان اسلام در دوران اسارت بمب روحیه بودند  و هرکس هرچیزی را که می دانست به همدیگر یاد می داد.

این آزاده اردبیلی با بیان اینکه فرهنگ آزادگان و دوران اسارت باید به درستی به نسل جوان منتقل شود، گفت: در شرایط فعلی که کشور در اوج تحریم قرار دارد نیز می تواند پیشرفت کرد چراکه آزادگان الگوهای عملی و زنده ما می توانیم، آن هم در دوران خفقان در بند رژیم بعث و  بدون هیچ امکانات در این زمینه هستند.

انتهای پیام/ج