کد خبر: 5988 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲

گفتگویی خواندنی با یک مبارز انقلابی؛

وقتی تیرها در میدان ناله کردند

سیاه ترین روز اردبیل در 23 بهمن 57 رقم خورد،در آن روز علی رغم اینکه انقلاب اسلامی در 22 بهمن به پیروزی رسیده بود ولی مأموران شهربانی با پناه گرفتن در ساختمان خود، همچنان مردم را به رگبار می بستند.

وقتی تیرها در میدان ناله کردند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، خاطرات جذاب و شنیدنی مبارز انقلابی اردبیل با لحنی محکم و تاثیر گذار  نشان می دهد هنوز هم به آن باورها و فعالیتهایش ایمان دارد و معتقد است حتما خون شهدای انقلاب ثمر می دهد و این انقلاب به انقلاب مهدوی وصل خواهد شد

یکی از ویژگی انقلاب اسلامی مردمی بودن آن است به طوریکه اگر در تاریخ مبارزات انقلاب و یاران امام مطالعه کوتاهی انجام دهیم در می یابیم همه زنان و مردان از معلم، طلبه، دانش اموز، دانشجو، بازاری و کسبه،  همه در بوجود آمدن آن نهضت عظیم نقش داشتند و نام تک تک شان بر روی تمام شاخه های این شجره طیبه حک شده است.

از این رو برای ثبت خاطرات یکی از انقلابیون اردبیل که در زمان اوج انقلاب دانشجوی تربیت معلم بود در محل کار وی یعنی مؤسسه آموزش عالی نوین اردبیل حاضر شده و از نزدیک پای سخنان شیرین و تاثیر گذارش نشستیم.

 اصغر شکیبا فعال فرهنگی اردبیل که متولد سال ۱۳۳۸ در زمان انقلاب 20 سال سن داشت به گفته خودش به همراه  همرزمانش در انقلاب اردبیل فعالیت هایی هرچند کوچک داشته است.

وقتی تیرها در میدان ناله کردند عنوان مجموعه شعر در قالب نثر نو است که در مورد صحنه های انقلاب نوشته است که گویای اوضاع و احوال شرایط انقلاب در ان زمان است.

وی کارشناس آموزش مربیان امور تربیتی و اولیا و مربیان (۱۳۶۱-۱۳۶۶)در آموزش و پرورش شهر اردبیل، کارشناس امور قرآنی ونهج البلاغه در حوزه ی ستادی وزارت آموزش و پرورش ۱۳۷۵-۱۳۶۶، بوده و معاونت طرح و برنامه دفتر مجامع و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۷۵-۱۳۷۷ و دو دوره مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز بوده است و علاوه بر آن یک دوره نیز معاون فرهنگی و هنری دفتر برنامه ریزی امور فرهنگی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در بین سال های ۱۳۸۱-۱۳۸۴ را برعهده داشته و هم اکنون با اینکه در دوران بازنشستگی به سر می برد با شور وشوق دوران جوانی معونت فرهنگی مؤسسه آموزش عالی نوین اردبیل را برعهده دارد تا به گفته خود بتواند همچنان  آرمان ها انقلاب اسلامی را در بین نسل جوان نهادینه کند.

شکیبا تا کنون 17 کتاب در مورد امور فرهنگی و تربیتی به رشته تحرسر درآورده و در اوایل انقلاب نیز نقش کوتاهی در کمیته انقلاب بر عهده داشته است.

خاطرات جذاب و شنیدنی مبارز انقلابی اردبیل  با لحنی محکم و تاثیر گذار  نشان می دهد هنوز هم به آن باورها و فعالیتهایش ایمان دارد و معتقد است حتما خون شهدای انقلاب ثمر می دهد و این انقلاب به انقلاب مهدوی وصل خواهد شد

ما روی آرمان ها و زیربنا های فکری انقلاب با هیچ کس تعارف نداریم

این مبارز دوران انقلاب در اردبیل با بیان اینکه ما روی آرمان ها و زیربناهای فکری و ایدوئولوژکی انقلاب با هیچ کس تعارف نداریم، گفت: از روزی که به این جریان و سیستم به واسطه بت شکن تاریخ متصل شدیم و در مسیر و جوشش انقلاب قرار گرفتیم با خود پیمان بستیم آرمان را با همه وجود و با همه موجودیت خود پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه تا آخرین قطره خونمان از آرمان های انقلاب حفاظت، صیانت و حمایت خواهیم کرد، گفت: انقلاب ما با آرمان های زیبا و ارزش محور، آن چیزی است که با نیازهای مادی و مطلوب های امروزی قابل معامله نیست. هر چند در 39 سال گذشته  با فراز و نشیب های متعددی رو به رو بوده ایم و انقلاب اسلامی ما با جنگ تحمیلی و توطئه های دشمنان و با ناکارمدی های داخلی و سوء مدیریت ها مواجه بوده است و اگرچه به برخی از تصمیمات و سیاست ها در چرخه اجرایی تقنینی و قضائی نقدهایی وجود دارد و می بایست رفتارها و اقدامات و اعمال دستگاه های اجرایی کشور در شأن مردم فهیم  و انقلابی ایران اسلامی باید خدمت کنند و معیشت و اشتغال و رفاه نسبی برای آحاد مردم فراهم شود، اما ما مثل همیشه تلاش خواهیم کرد از مسیر آرمان های  شهدا و امام شهیدان خارج نشده و با تأکید بر منویات رهبر انقلاب، این راه پرشکوه را ادامه خواهیم داد تا  این آرمان ها  به نسل های آتی منتقل شود.

شکیبا در ادامه سخنان خود به نحوه حضور خود در جریان انقلاب پرداخت و گفت: من نیز مثل دیگر جوانان انقلابی آن روزگار که در سن 20 سالگی قرار داشتم در تظاهرات و راهپیمای ها ضد رژیم ستمشاهی حضور می یافتم و به حمداله شاهد پیروزی انقلاب اسلامی و ارزش های متعالی آن شد.

وی با بیان اینکه من در حدی نیستم که در مورد انقلاب و جریان آن در اردبیل حرف بزنم و بزرگان این عرصه در اردبیل هستند و آنها بهتر می توانند در مورد جزئیات این حماسه پرشکوه سخن بگویند به نقل خاطرات خود از دوران انقلاب بسنده کرد و گفت: خداوند به من توفیق عنایت کرد که توانستم دوران انقلاب را درک کرده و با فعالیت انقلابی هر چند کوچک در این راه پر ثمر و درخشان حاضر شوم بطوریکه بعد از انقلاب نیز با ورود داوطلبانه به ارگان ها و نهادها انقلابی با تحکیم مواضع انقلاب در خود تا کنون نیز در این مسیر باقی مانده ام.

خاطرات1: نجات از دام ساواک در کتابخانه مسجد اعظم

یک روز از کتابخانه مسجد اعظم در حالیکه کتاب« ما چه می گوییم و چه می خواهیم سید قطب مصری» را در دست داشتم به اتفاق چند نفر از دوستان خارج می شدم که به محض خروج از درب مسجد، چند نفر پالتو پوش و کلاه لبه دار به سر جلوی ما را گرفتند و قصد دستگیری داشتند که با چرخ زیرکانه ای به واسطه دالان و راهروی پیش رو از پشت مسجد وارد بنگاه جدید شدم و از میان وسایل و ابزارهایی که در محوطه بود موفق به فرار از دست مأموران شدم.

خاطره 2: نجات توسط ریس سفید محله

 قبل از پیروزی انقلاب، روزی مأمورین در جستجوی من در محله بودند که به یکی از ریش سفیدان محله به نام اشرف طالبیان بر می خورند ایشان اخطاریه و خطابیه مأموران را دریافت و امضا می کنند و توصیه هایی به نفع من می کنند و فلذا من را به این وسیله از دست مأموران نجات دادند.

خاطره 3: شیخ سعید  و حجره طلاب

روزی شیخ سعید، خطیب انقلابی و از مبارزین بارز دوران ستم شاهی در مسجد جامع اردبیل  برای راهپیمایی و تظاهرات و اعلام اعتراض نسبت به شهادت دکتر نجات اللهی از اساتید دانشگاه تهران آماده می شد که مأموران به مسجد جامع اردبیل  هجوم اوردند بلافاصله درب بزرگ مسجد را بسته و پشت آن پناه گرفتیم که با اصابت چند گلوله به درب مسجد مجبور به فاصله گیری از درب مسجد شده به حجره های طلاب پناه بردیم. در پشت حجره یکی از طلاب که برای نگهداری نفت و مواد سوختی و این دست وسایل بود پنهان شده واز روزنه ای اوضاع را بررسی می کردم ،ماموران وارد اتاق شدند و کتاب هایی که در طاقچه حجره بود و چندین جلد قرآن کریم را نیز شامل می شد همه را به هم ریخته و بعضا نیز اهانت هایی کردند که خوشبختانه متوجه حضور من در آن مکان نشدند. بعد از متفرق شدند آنان از حجره خارج و به سمت شیخ سعید رفتم که متوجه شدن آن مرحوم به خاطر نجات ما به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، بلافاصله  به همراه سایر دوستان ایشان را به بیمارستان منتقل کردیم.

در آن روز مردم شعار انقلابی اسلحه را دست به دست هم می دهیم  رضای قلدر را از تخت به زیر می کشانیم را در خیابان ها سر می دادند.

خاطره 4: ضبط صوت و مرحوم منزوی در مسجد عالی قاپو

درست یادم نیست ایام طشت گذاری محرم بود یا شهادت امام موسی بن جعفر، تازه رادیو ضبط خریده بودم  به مسجد عالی قاپو رفتم تا سخنرانی ها و مداحی های در حال اجرا ضبط کنم، مرحوم رحیم منزوی از شاعران اهل بیت(ع) اردبیل پشت تریبون قرار گرفت، مسجد مملو از جمعیت بود ایشان شعری را با مضمون انقلابی در آن روز قرائت کرد.

وقتی از مسجد بیرون آمدم  مأمورین ما را محاصره کرده بودند و هرکسی را که در دستانش ضبط صوت بود دستگیر می کردند بازهم موفق به فرار شدم

خاطره5: پنهان کردن کتب انقلابی زیر خاک

 ما کتاب های انقلابی برخی نویسندگان مطرح چون شریعتی را از کتابفروشی مطبوعات اسلام حاج منیری خریداری می کردیم تا در اختیار مردم قرار دهیم و ایشان نیز این کتاب ها را تنها به اشخاص خاص می فروختند. یادم است تعدادی از کتاب های قاچاق و انقلابی را در منزل داشتم اطلاع دادند تحت پیگرد هستم کتاب ها را داخل یک کیسه پلاستیکی ریخته  چاله ای در حیاط منزل کندم و کیسه را درون آن دفن و رویش را چمن کاشتم که اگر احیانا منزل را تفتیش کردندکتاب ها اسباب دستگیری من نشود

خاطره6:سیاه ترین روز اردبیل: وقتی تیرها در میدان ناله کردند

سیاه ترین روز اردبیل در 23 بهمن 57 رقم خورد، در آن روز علی رغم اینکه انقلاب در 22 بهمن به پیروزی رسیده بود مأموران شهربانی با پناه گرفتن در ساختمان خود مردم را به رگبار بستند و تعداد زیادی از انقلابیون را زخمی کردند که در این میان 16 نفر نیز به فیض شهادت نائل آمدند، بعد از ختم غائله و پیروزی انقلاب اردبیل، مردم به تلافی اعمال عُمال رژیم، مزدوران شاه خائن را به طرز ناشایستی به مرگ فرستادند.

پیام انقلاب به نسل چهارم: استکبار ستیزی، عزت آفرین است

این مبارز انقلابی خواسته ای نیز از جوانان نسل چهارم داشت که در پایان سخنان خود به بیان انها پرداخت و گفت: امروز در آستانه 40 سالگی انقلاب، شایسته است نسل 4 انقلاب با وقوف در فرهنگ و هویت اصیل و ناب انقلاب اسلامی و مطالعه دقیق ان ضمن تأکید بر آن  با خلاقیت و نوآوری و روزآمد کردن نیازهای اساسی این مرز و بوم طمع دشمنان انقلاب را  نسبت به این مرز و بوم و مام شهیدان  کوتاه نمایند و عزت و افتخار میهن اسلامی را در جهان پرآوازه کنند

چراکه ما هیچ راهی جز پاسداری و مقاومت در عرصه مواجهه و مقابله  با شیاطین روزگار و استکبار جهانی نداریم از این روی استکبار ستیزی همچنان سرلوحه افکار و اندیشه و عمل ما باید قرار داشته باشد تا این انقلاب به قیام امام مهدی(عج) متصل شود.

خبرنگار: مهدی جدی

انتهای پیام/