کد خبر: 5855 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل به مناسبت 19 ژانویه:

19ژانویه سالروز بازیابی هویت اسلامی آذربایجان است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای اردبیل به مناسبت فرارسیدن روز آذری های مسلمان جهان با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت این روز اعلام داشت: 19ژانویه سالروز بازیابی هویت اسلامی آذربایجان است.

19ژانویه سالروز بازیابی هویت اسلامی آذربایجان است

به گزارش ابصارخبر، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل صبح امروز به مناسبت فرارسیدن 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان با صدور بیانیه ای ضمن گرامیداشت این روز بزرگ اعلام داشت: بدون شک این اقدام آذری های مسلمان، نشان دهنده ی رشد آگاهی سیاسی، حس آزادی خواهی، آغاز اندیشه ی استقلال طلبی، بازیابی هویت و فرهنگ ملی و مذهبی و رستاخیزی بزرگ برای سرازیر شدن به میهن تاریخی خود بوده است.

در این بیانیه آمده است:28 سال پیش در 29 دی ماه 1368 مصادف با 19 ژانویه 1990 میلادی هزاران نفر از مردم غیرتمند جمهوری آذربایجان در هوای سرد و سوزناک زمستان، در کنار رود ارس ایستاده و ندای الله اکبر و لا اله الا الله سر می‌دادند تا اینکه سربازهای روس چاره ای جز تسلیم ندیدند و آذری های مشتاق به یک باره از شوق و اظهار علاقه و ارادت به اسلام و ایران، سیم خاردارها و زنجیرهای اندیشه‌ی تاریک کمونیسم را از هم گسسته و از میان آب های سرد و یخ زده ی رود ارس وارد خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند و به شکرانه ی این توفیق بزرگ، خاک ایران را بوسیدند و به سوی مساجد و اماکن مذهبی سرازیر شده، پرچم امام حسین(ع) و قرآن را روی چشم و سینه نهادند.

این بیانیه می افزاید: بدون شک این اقدام آذری های مسلمان، نشان دهنده ی رشد آگاهی سیاسی، حس آزادی خواهی، آغاز اندیشه ی استقلال طلبی، بازیابی هویت و فرهنگ ملی و مذهبی و رستاخیزی بزرگ برای سرازیر شدن به میهن تاریخی خود بوده است. اگر چه در 20 ژانویه به دستور گورباچف - رهبر حزب کمونیست روسیه – نیروهای نظامی شوروی سابق با هجوم به باکو، بر روی مردم مظلوم و بی دفاع باکو آتش گشودند و 135 نفر را شهید و بیش از 700 نفر را زخمی کردند اما به گواهی تاریخ، هر حکومت و رژیمی که برای حل بحران های سیاسی به تانک و نیروی نظامی و خشونت متوسل شود، فرجامی جز سقوط و اضمحلال نخواهد داشت بطوریکه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 خود گواه صادق این مدعا است.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل در ادامه بیانیه خود ضمن گرامیداشت 19 ژانویه که نقطه ی عطفی در تاریخ ایران اسلام و آذربایجان به منظور بازیابی هویت اسلامی و آرمانی خویش است به رئیس جمهور آذربایجان هشدار داد از دنباله روی سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی که با هدف اسلام هراسی، ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی و حذف تدریجی دین انجام می گیرد دست بردارد و از اقدامات ایذایی علیه شیعیان این کشور به شدت دوری کند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: تمام آذری های مسلمان جهان باید روز 19 ژانویه را به مثابه ی یک عید ملی گرامی بدارند و برنامه هایی برای گرامیداشت این روز تاریخی تدارک ببینند.

بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل در راستای تکریم روز 19 ژانویه در بیانیه خود خواستار تشکیل یک نهاد یا سازمان بین المللی که دارای اساس نامه بوده و تمام آذری های جهان نماینده ای در آن داشته باشند و بر اساس قواعد و ضوابط مشخص عمل کنند را خواستار شده و می افزاید: تلاش های خبیثانه ی عده ای جاهل و مزدور، برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان جمهوری آذربایجان و تحریک قومیت های مختلف در این کشور و نیز سعی در ایجاد تیرگی در روابط میان مسلمانان و آذری زبان های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به شدت محکوم است.

در پایان این بیانیه به تحرکات اخیر برخی از نمایندگان جمهوری آذربایجان که اخیرأ زبان به دشنام و اهانت به مسئولین و ملت شریف ایران گشوده اند، اخطار داده شد تا با درنظرگرفتن منافع ملی کشور خویش و احترام به خواسته های مشروع مردم مسلمان آذربایجان به دور از هرگونه احساسات سخن بگویند؛  چرا که بدون شک جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ سیاست حسن همجواری با همسایگان حرکت کرده و به تمامیت ارضی تمامی کشورها احترام می گذارد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های اردبیل در بیانیه خود تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف ایران این اهانت ها را بی پاسخ نگذاشته بلکه در زمان مقتضی پاسخ قاطع ملت انقلابی ایران به این اهانت ها داده خواهد شد.

امضاء کنندگان بیانیه:

بسیج دانشجویی دانشگاه های؛

فرهنگیان علامه طباطبایی اردبیل                      

فرهنگیان بنت الهدی صدر اردبیل

فرهنگیان آزادگان نیر

پیام نور واحد نمین

پیام نور واحد نیر

پیام نور واحد رضی

آموزشکده فنی رازی اردبیل

آموزشکده فنی فاطمه (س) اردبیل

موسسه غیرانتفاعی نوین اردبیل

موسسه غیرانتفاعی مقدس اردبیلی

مرکز علمی کاربردی جهاد کشاورزی اردبیل

دانشکده فناوری های نوین نمین

انتهای پیام/