پربازدیدترین ها

کد خبر: 2748 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶

همزمان با هفته اردبیل

کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی در اردبیل آغاز به کار کرد

نخستین کنگره ملی قزلباشان ایران و آناتولی با حضور صفویه شناسان و اساتید برجسته دانشگاهی به همت دفتر توسعه مطالعات آذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی آغاز به کار کرد.

کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی در اردبیل آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی با حضور صفویه شناسان ایرانی از اصفهان و تبریز و جمع کثیری از اساتید، محققان و دانشجویان رشته تاریخ در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی آغاز به کار کرد.

محمد نریمانی قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی در دانشگاه محقق اردبیلی ضمن گرامیداشت 4 مرداد سالروز استقرار سلسله صفویه در ایران به بیان ضرورت پژوهش تاریخ صفویه در اردبیل بعنوان خواستگاه صفویه در جهان پرداخت و گفت: گروه تاریخ که اخیراً در دانشکده علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی راه اندازی شده است مسئول تغذیه علمی و فکری اولین کنگره ملی قزلباشان ایران و آناطولی است.

وی گفت:از زمانی که شیخ صدرالدین مدفن شیخ صفی الدین را به مقبره طریقت صفویه تبدیل کرد، اردبیل قبله آمال طریقت صفویه شد و فعالیت صوفیان در این شهر سامان گرفت.

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی تمرکز صوفیان در اردبیل و مقبره شیخ صفی را مهمترین علت تمرکز قدرت اقتصادی صفویه در ان زمان اردبیل عنوان کرد و گفت: علاوه بر تمرکز اقتصادی، دامنه فعالیت  صفویه در این دوره از اردبیل  و ایران زمین فراتر رفت بطوریکه  آناطولی و شامات را نیز در بر گرفت.

نریمانی در ادامه سخنان خود به کلاه مخصوص 12 پر که نماد صفویه بود اشاره کرد و گفت:در زمان شیخ حیدر این کلاه ساخته شد و به نماد صفویه که بعدها به قزلباشان مشهور شدند تبدیل شد.

وی افزود: وقتی شاه اسماعیل رهبری طریقت صفویه را عهده دار شد با رسیدن به مقام شاهی در واقع پایه های حکومت صفویه در ایران را بنا نهاد که در آن دوره از ایران بعنوان قزلباشیه در تاریخ نیز نام برده شده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به بیان عوامل قدرت و انحطاط صفویه پرداخت و افزود: اردبیل دارالارشاد قبله گاه صوقیان قزلباش نقش به سزایی در به تحقق رسیدن حکومت صفویه ایفا کرده است.

نریمانی همایش های مختلف در خصوص صفویه پژوهی در ایران و غرب را یادآور شد و افزود: کنگره ملی قزلباشان ایران و آناتولی که اولین دور ان در دانشگاه محق ق اردبیلی در حال انجام است بنا دارد تا تحقیق درستی از ظهور و بروز سلسله صفویه و تسلط فیزیکی و ذهنی آن در جهان  ارائه دهد.

در اولین کنگره ملی قزلباشان ایران و آناتولی در دانشگاه محقق اردبیلی صفویه شناس بزرگ جهان پروفسور  حسین میر جعفری از دانشگاه اصفهان، محمدی از دانشگاه بین المللی قزوین،دین پرست از دانشگاه تبریز و بحرالعلومی  مدیر شبکه برون مرزی سحر به ارائه دیدگاه و پژوهش های خود خواهند پرداخت.

انتهای پیام/