کد خبر: 1619 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰

با حضور مدير قطب معماری اسلامی ايران

مراسم بزرگداشت روز جهانی معماری و شهرسازی گرامی داشته شد

مدير قطب معماری اسلامی ايران در همایش بزرگداشت روز جهانی معماری گفت:چالش اساسی ما، نسبت اسلام با حکمت هنر و معماری است.

مراسم بزرگداشت روز جهانی معماری و شهرسازی  گرامی داشته شد

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، عبدالحميد نقره کار مدير قطب معماری اسلامی ايران در اين مراسم با بيان اينکه طبق فرمايش مقام معظم رهبری حقيقتا معماری و نمای تهران، نمای يک شهر اسلامی نيست، گفت: چالش اساسی ما، نسبت اسلام با حکمت هنر و معماری است.

وی توجه به فرهنگ غنی ايرانی و اسلامی را دارای يک رسالت پرمضمون دانست و افزود: جای افسوس دارد که نمی توانيم از مبانی حيات بخش اين فرهنگ غنی بهره مند شويم.

نقره کار با بيان اينکه مشکلاتی که در حوزه شهرسازی وجود دارد، اساسی و بنيادی است، تصريح کرد: پس از گذشت بيش از 30 سال هنوز بسياری از مسائل ابتدايی معماری شهری حل نشده باقی مانده است.

عضو هيات علمی دانشگاه علم و صنعت ايران معماری را آبادکردن محيط زيست پيرامون عنوان و خاطرنشان کرد: شهرسازی با دو واژه قرآنی شهر امن و شهر پاک، معنا پيدا می کند.

وی تاکيد کرد: شهری که امنيت و آرامش را برای جامعه فراهم کند و از ناهنجاری های فيزيکی و مادی به دور باشد، يک آرمان شهر واقعی است.

نقره کار گفت: در مقايسه با شهرهايی همچون تهران، هنوز اردبيل نشاط شهری خود را حفظ کرده است و می توان ابعاد بسيار منطقی و علمی را در طراحی شهری اردبيل رعايت کرد.

 

AWT IMAGE

بهرام گسيلی عضو هيات علمی دانشگاه محقق اردبيلی نيز گفت: شعار امسال روز جهانی شهرسازی «شهرها جهان را نجات می دهند، بياييد جهان را نجات بدهيم» و شعار روز جهانی معماری نيز «معماری، ساختمان و اقليم» می باشد.

وی افزود: با توجه به اهميتی که موضوع اقليم و جغرافيا در حوزه معماری دارد، شعار مذکور انتخاب شده است.

حجت اله رشيد دبير علمی اين همايش نيز ضمن اعلام خبر برپايی همايش بين المللی معاصرسازی سنت های معماری اسلامی- ايرانی، گفت: اين محفل علمی فروردين ماه سال آينده با هدف مفهوم شناسی معاصرسازی و بررسی علل تبديل و تغيير الگوهای معماری سنتی به الگوهای معماری امروزی در دانشگاه محقق اردبيلی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اهميت توجه به بافت شهری و دقت نظر در معماری ساختمان های کنونی، گفت: دغدغه ای که معماران حال حاضر با آن مواجه هستند، هويت گمشده ای است که متاسفانه باعث شده است بدون معيار خاصی ساختمان سازی کنيم.

گفتنی است در کنار اين همايش کارگاه های تخصصی نيز با حضور اساتيد معماری برگزار می گردد.