به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، حمید فغفورمغربی مدرس کارگاه مطالعات میان رشته ای قرآن با اشاره به ضرورت آسیب شناسی تفاسیری که در گذشته به صورت تک نگاشته نوشته شده اند، گفت: در گذشته تفاسیر قرآنی گاه افراط و تفریط صورت می گرفت.خوشبختانه مفسران شیعه سعی می کردند در این خصوص جانب احتیاط را رعایت کنند و لازم است اساتید رشته های دیگر برای پرهیز از چنین آسیب هایی با روش های علمی تفسیر قرآن اشنا شوند.
فغفور مغربی در خصوص لزوم توجه به پیشینه تاریخی تفاسیر علمی قرآن تأکید کرد: تفسیر علمی قرآن در رشته های علمی صورت گرفته و می بینیم اقتصاد اسلامی نخست مورد توجه مسلمانان مقیم در کانادا شده و سپس علمای کشورهای اسلامی به این مسئله پرداخته اند.
وی افزود: خط سیر زمانی تفاسیر علمی قرآن اهمیت ویژه ای دارد چرا که در هر زمانی مسائل خاصی مورد توجه قرار گرفته که مورد توجه جامعه شناسی و روانشناسی علم به این مسئله که مکاتب چگونه با رویدادهای تاریخی و انگیزش های حاصل ا ز آن به وجود می آیند می پردازد.
استاد مطالعات میان رشته ای قرآن گفت: گاه علم چنان پیشرفت کرده که اعجاز علمی قرآن مورد توجه علما قرار گرفته و سپس تفسیر علمی قرآن تبدیل به یک گرایش و مکتب شده و فضای علوم به این سمت رفته و مسلمان ها بیشتر قرآن را از این زاویه هم مورد توجه قرار داده اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: جلال آل احمد و جرج جرداق چندین بار قرآن و نهج البلاغه را برای نوشتن کتابهای خود خوانده اند و یک محقق وقتی می خواهد قرآن را مورد تحقیق قرار دهد بایست در مسائل مختلف همواره به آن توجه کرده و رئوس مسائل علمی را از آن بردارد.
وی به پیدایش تفسیر راهنما اشاره کرده و اذعان داشت: تدوین این تفسیر در زندان صورت گرفته و چون کتاب در دست نبوده، محقق در چهل پنجاه دفتر فقط به این پرداخته که در ذیل هر آیه چه نکاتی را می توان نوشت و سپس با کار علمی چندین گروه روی این مسائل، این تفسیر نگاشته شده است.
فغفور مغربی با اشاره به لزوم مطالعه آثار شهید مطهری هم در شناخت استفاده های ایشان از مفاهیم قرآنی و هم اندیشه شان گفت: ایزوتسو اسلام پژوه ژاپنی نیز با نگاهی بسیار جدید چند کتاب را در خصوص معناشناسی قرآنی نوشته و توجه وی به قرآن به صورتی است که آدم فکر میکند ایشان با عشق یک مسلمان به این موضوعات پرداخته است.
این محقق گفت: اگر به ظواهر قرآن مراجعه کنیم، می بینیم راجع به علوم مختلف گزاره هایی دارد اما با ده تا بیست تا گزاره که علم نمی تواند بنا شود و نیاز به متدولوژی و سایر روشهای علمی است ولی قرآن از جنین شناسی، اقتصاد و ... برخی مباحث را مطرح کرده است و البته در مورد علوم انسانی که با هدایت انسان ارتباط دارد اهتمامش بیشتر است.
وی افزود: این که آیا می توانیم مکتبی روانشناسی یا جامعه شناسی از قرآن تالیف کنیم، اگر کسی بخواهد چنین ادعایی کند، باید با مقدماتش آشنایی داشته باشد.
مدرس کارگاه اظهار کرد: تفسیر این است که می خواهیم مراد خداوند را از قرآن بدانیم و لذا باید با زبان آن یعنی ادبیات عرب آشنا باشیم و درک خود را از متن قرآن افزایش دهیم و در عین حال یک سری بحثهای عقلایی هم در خصوص درک تفسیر وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: ما می توانیم فرضیاتی از علم مطرح کرده و مطالعه کنیم و لی نباید سریع به تئوری برسیم چنانکه امروز در مجامع علمی بیش از نود درصد فرضیه تکامل را پذیرفته اند و فقط اندکی روی آن شک هست و حتی آیات و روایات را برخی بر مبنای نظریه تکامل تفسیر کرده اند اما باید در نظر داشت آیات قرآن متشابهات هستند و شاید بتوان نظریاتی را به صورت مختلف از آن استنباط کرد.
فغفور مغربی اظهار امیدواری کرد: اگر بتوانیم علوم و معارف اسلامی را به علم روز تعبیر کنیم، با مقالات و نشست های علمی می توانیم فضای دانشگاه که به علت مصرف علوم غربی گرایش به غرب دارد را تغییر دهیم.
وی تاکید کرد: عالَم و قرآن دو کتاب هستند که بین شان تعارض نیست اگر تعارضی وجود دارد، از فهم ما است. و لذا باید فهم خود را با توجه به جهان و پیشرفتهای علمی آن و همچنین از قرآن افزایش دهیم.
گفتنی است کارگاه آموزشی مطالعات میان رشته ای قرآن کریم با رویکرد علوم تربیتی با همکاری، گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی ، جهاد دانشگاهی اردبیل و سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور در روز یکشنبه 24 خرداد ماه در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار گردید.
انتهای خبر/محمد زینالی