پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
کارشناس مسائل اجتماعی و دینی؛

ذهن های خسته توانایی ترویج حجاب بعنوان مُد را ندارند

یک کارشناس مسائل اجتماعی و دینی با بیان اینکه تغییر مُد در جامعه ناشی از بمباران تبلیغاتی در سایت های خرید و فروش و رسانه های غربی است، گفت: این امر ناکار آمدی متولیان امر فرهنگ در ترویج پوشش های اسلامی را نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین بهنام علی پور معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر، با بیان اینکه در بیشتر ملت ها و ادیان، حجاب در بین زنان وجود داشته است، گفت: هر چند در طول تاریخ، حجاب فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه های حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه به طور کامل از بین نرفته است.

وی افزود: حجاب زنان ایرانی، حتی قبل از ورود اسلام به ایران، حجابی کامل و در دوران باستان نیز منحصر به فرد بوده است.
 
این کارشناس مسائل اجتماعی و دینی گفت: بانوانی که از سلامت روحی و روانی برخوردارند و در خود کمبودی احساس نمی‌کنند  تمایلی نیز به جلب توجه دیگران ندارند، ولی زنانی که دارای عقده حقارت و احساس بی توجهی دیگران به آنها می کنند، با نمایش زینتها و استفاده کردن از لباس های رنگارنگ و جلب توجه کننده در بیرون از منزل و در مواجهه با نامحرم می‌کوشند تا احساس  کمبود خود را به نحوی رفع کنند.
 
علی پور تصریح کرد: یکی از نیازهای حقیقی در زمینه‌های تربیتی، دینی، اخلاقی و فرهنگی، مسئلة حجاب است. هرچه الگوهای حجاب مراتب برتر و بالاتری داشته باشد، تأثیر بیشتری بر معنویّت و دینداری فرد و جامعه خواهد گذاشت.
 
وی  افزود: باید همواره بکوشیم تا موضوع حجاب به صورت جدی اجرایی شود تا جامعه از انحتاط و انحراف و ابتزال در امان بماند .
 
این مبلغ اسلامی با بیان اینکه دولت ها نقش اساسی در نهادینه سازی حجاب در جامعه دارند، گفت: مُد لباس هایی که در کشور می توان رواج داد باید از حجابی زیبا و ارزنده و در خور یک کشور اسلامی که انعکاس دهنده ارزش های انسانی است، برخوردار شود.
 
وی گفت: متاسفانه نظارت خوبی بر پوشش های  موجود در بازار وجود ندارد و حتی لباس هایی شبیه مانتو که نمی شود اسمش را مانتو گذاشت وارد بازار شده و دسترسی برای لباس های متعارف سخت شده است.
 
علی پور در ادامه سخنان خود بابیان اینکه قیمت پارچه چادری بسیار بالا رفته و بسیاری از بانوان را برای خرید این محصول با مشکل مواجه کرده است، گفت:متاسفانه مد در ایران متولی تاثیر گذاری ندارد. اگرچه ادعا می شود اقداماتی در این امر صورت گرفته اما بسیار ناچیز است و پوشش نا متعارف و نازل زیر زمینی شروع به طراحی و واردات لباس های ناهمخوان با فرهنگ و مغایر با دین و غیرت مسلمانان می کنند.
 
وی با بیان اینکه تغییر مُد در جامعه بی دلیل نیست و ناشی از بمباران تبلیغاتی در سایت های خرید و فروش و رسانه های غربی است، گفت: این امر ناکار آمدی متولیان امر فرهنگ در ترویج پوشش های اسلامی را نشان می دهد.
 
این کارشناس دینی با بیان اینکه بسیاری از البسه های موجود در فروشگاه ها که با فرهنگ ایرانی نیز همخوانی ندارد به نازل ترین قیمت به فروش می رسد، گفت: باید اذعان کنیم وضعیت معیشتی و صنعت مُد تاثیر مستقیم بر پوشش جامعه دارد.
 
وی مسئله دیگر را داشتن دانش در خصوص طراحی لباس عنوان کرد وگفت اگر جوانان ما بدانند حتی کوچک‌ترین قطعات لباس آنها هم معنی و مفهوم دارد و به این معناشناسی برسند قطعاً با دقت بیشتری پوشش خود را انتخاب خواهند کرد.
 
علی پور در پایان سخنان خود، ضرورت معرفی الگوهای درست در جامعه را خواستار شد و گفت: اکنون کودکان،نوجوانان و جوانان ما بمباران اطلاعاتی و تبلیغاتی غربی ها می‌شوند بطوریکه که به دنبال مد در مراسم جشنواره های فیلم‌ و یا در فستیوال‌های هنری و هنرپیشه ها هستند اما هرگز گفته نمی‌شود که در فلان همایش علمی فلان خانم اندیشمند چه پوششی را انتخاب کرده است.

انتهای پیام/ج