پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان:

مردم سالاری دینی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است/ بقای انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت فرهنگی آن است

مدیرکل سابق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک حرکت فرهنگی است، گفت: امروز افتخار جمهوری اسلامی این است که مقدرات مردم به وسیله خود مردم رقم می خورد.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، در نظام اسلامی که مردم پشتوانه اصلی آن به حساب می‌آیند، سالار خود مردم هستند و اینگونه مردم‌سالاری دینی ما شکل گرفته است بطوریکه امروز افتخار جمهوری اسلامی این است که در طی چهل سال عمر انقلاب، تقریبا در همه سال‌ها انتخابات برگزار کرده و مقدرات مردم به وسیله خود مردم رقم خورده و مسئولین عالی رتبه نظام اسلامی به وسیله رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب و امورات اجرایی و تقنینی را عهده‌دار می‌شوند.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما در ادامه سلسله نشست های خود با مدیران و مسئولان سابق استان در خصوص چهل سالگی انقلاب این بار به سراغ یکی دیگر انقلابیون با سابقه اردبیل رفت که بعد از انقلاب در دوران 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن نیزنقش به سزایی در حراست از آرمان های انقلاب اسلامی در استان ایفا کرده است.

ذکی اله خوشبخت یکی از باسابقه‌ترین مدیران فرهنگی استان است که نقش به سزایی در ساماندهی رزمندگان در زمان دفاع مقدس اردبیل بر عهده داشت وی پس از اتمام جنگ نیز مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان شد و پس از بازنشستگی نیز یک دوره درکسوت ریاست شورای اسلامی شهر اردبیل به این مرز و بوم خدمت کرد.

این یادگار دوران دفاع مقدس متعقد است مردم نقش اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند؛ انقلابی که امروز فراتر از مرزهای ایران اسلامی تمام جهان اسلامی و حتی بخش‌های مهمی از جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

متن زیر حاصل گفتگوی حاتم رسولی  فعال فرهنگی حوزه ادبیات پایداری با وی است که در سومین روز بهمن 97 به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی انجام گرفت.

رسولی: فرهنگ در اندیشه امام خمینی(ره) چه تعریفی دارد و به نظر شما راهبردهای فرهنگی ایشان چیست؟

خوشبخت: فرهنگ در واقع پایه و اساس همه عرصه‌ها است. اقتصاد و سیاست و همه بخش‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیازمند فرهنگ هستند. آن‌گونه که از اسم انقلاب اسلامی هم پیداست انقلاب اسلامی یک حرکت فرهنگی است. چرا که اسلام یک دین بوده و دین هم ماهیتا یکی از عناصر تشکیل دهنده فرهنگ به شمار می‌آید.

 در نگاه امام راحل انسان باید بما هو انسان تربیت شود. این کار به وسیله فرهنگ رخ می‌دهد. یعنی فرهنگ، انسان را می‌سازد و انسان هم جامعه را می‌سازد. لذا انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است؛ چرا که مبنا و ریشه آن اسلامی و دینی است. وقتی به انقلاب‌های جهان نگاه می‌کنیم؛ می‌بنیم دوام و بقای انقلاب اسلامی به دلیل همان ماهیت فرهنگی‌اش است. در مقایسه با انقلاب‌های بزرگ جهان که عموما پس از مدتی تغییر ماهیت داده و استحاله شده‌اند.

 انقلاب اسلامی با وجود مواجه جهان غرب با آن و تحمل فشارهای گوناگون، حتی فشار جنگ هشت ساله هم‌چنان بر اساس آرمان‌ها و اهداف ابتدایی خویش در حال حرکت رو به جلو است.

 وجه فرهنگی انقلاب اسلامی، توانسته خود را با مردم گره بزند و چون مردم احساس تعلق با انقلاب داشته‌اند در طول چهل سال عمر مبارک انقلاب و با وجود مشکلاتی که پیش آمده شاهد همراهی و همکاری همیشگی مردم  با آن هستیم.

 

رسولی: تهاجم فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبت: نوعی تقابل فکری و اندیشه‌ای بین اسلام و جهان غرب وجود دارد. افکار حاکم بر جهان، مادی است در حالی که اندیشه انقلاب اسلامی الهی است. لذا اندیشه مادی حاکم بر جهان غرب، تاب تحمل این تفکر را ندارد و از ایجاد یک ‌ساز و کار حکومتی مبتنی بر اندیشه الهی در هراس است. بنابراین می‌بینیم از ابتدای شکل‌گیری نهضت اسلامی، جهان غرب راضی به آغاز آن نبود و در ادامه نیز تلاش‌های وافری برای متوقف کردنش انجام داد و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرد.

اتاق فکر نظام استکبار تلاش کرده با طراحی‌های مختلف در عقاید و اندیشه مردم تاثیر بگذارد تا از این طریق بتواند بر رفتار و عمل مردم اثر بگذارد.

 نمی‌توان گفت که در این مسیر، جهان سلطه موفق نبوده لیکن با وجود هجمه‌های مکرر و به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی، ما شاهد این هستیم که در بزنگاه‌ها مردم پشتیبان انقلاب بوده‌اند و طرح‌های استکباری همواره با شکست مواجه شده است.

 وقتی سیل عظیم زائران کربلا را در روز عاشورا و پیاده‌روی اربعین حسینی مشاهده می‌کنیم یا وقتی در روز قدس و 22 بهمن، راهپیمایی‌های مردم را می‌بینیم؛ به این نتیجه می‌رسیم که نقشه‌های شوم استکبار با شکست مواجه شده است. گرچه عملیات روانی و تهاجمات فرهنگی غرب توانسته در سطوح ظاهری اثراتی داشته باشد، لیکن در مسایل بنیانی و بنیادی و اعتقادات تاثیری نداشته است.

 

رسولی: پویایی و سرزندگی فرهنگ یکی از ویژگی آن است. این سرزندگی در فرهنگ انقلاب اسلامی چگونه است؟

  خوشبخت: در واقع آنچه که می‌تواند موجب پویایی بیشتر فرهنگ می شود؛ انسجام بخشی به فعالیت‌های فرهنگی از سیاستگذاری‌های کلان گرفته تا  برنامه‌ریزی و اجرا است.

 همچنین پرهیز از نگاه و عمل جزیره‌ای که بزرگترین آفت در حوزه فرهنگ به شمار می‌آید.

 کار فرهنگی اعم از سیاستگذاری و اجرا باید دارای هدف مشترک، و همراه با تقسیم کار مناسب، بدون موازی‌کاری و هماهنگی بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف متولی امرفرهنگ باشد. همان گونه که مقام معظم رهبری از آن به مهندسی فرهنگ تعبیر می‌کنند.

 برای مثال ایجاد ارگان‌های مختلف برای ترویج فرهنگ بدون در نظر گرفتن ارتباط عرضی و طولی آنها با یکدیگر، موجب هدر رفت نیرو، هزینه و فرصت برای کار فرهنگی است و موجب کند شدن مسیر پویایی فرهنگ می‌گردد.

یکی از اتفاقات بسیار خوب پس از انقلاب اسلامی تولید آثار فاخر هنری است. آثاری که هنرمندان متعهد کشور آن‌ها را خلق کرده‌اند.

 در نظام شاهنشاهی عمده تمرکز دولت بر تولید هنر مبتذل و ضد اسلامی بود؛ اما پس از انقلاب رویکرد نظام فرهنگی کشور به سمت و سوی تولید آثاری معطوف شد که جنبه اسلامی و دینی داشته باشد و هنرمندان بسیاری در این زمینه وارد عمل شده و آثار بی‌شماری تولید کردند. این قضیه را می‌توان به عنوان یکی از مصادیق پویایی فرهنگی انقلاب اسلامی و دست‌آوردهای آن به شمار آورد.

 

رسولی: انقلاب اسلامی چگونه توانست هویت ملی و اسلامی مردم را بازیابی کند؟

  خوشبخت: هویت ملی و تاریخی ملت‌ها جزء ویژگی‌های هر جامعه‌ای‌ است. اسلام به عنوان یک دین، نافی هویت ملی نیست حتی در برخی موارد آن‌ها را تایید و امضا هم کرده است.

 سازگاری مشترکات فرهنگی ایران با اسلام در موارد بسیار زیادی قابل مشاهده است. یکتاپرستی، وحدت، دفاع از میهن، پاکی و نظافت، طهارت نفس و پاکدامنی، صله رحم و احترام به بزرگان، و مثال‌های فراوان دیگر.

در دوره طاغوت برای از بین بردن ارزش‌های والای اسلامی تلاش‌های زیادی شد. حتی جشن‌های 2500 ساله راه انداختند تا هویت ایرانی را در مقابل هویت اسلامی قرار دهند و اسلام را یک دین عقب مانده و متحجر معرفی کنند . این جشن‌های جعلی نه تنها نتوانست ایرانی را نسبت به دین و آیین خود بیگانه ساخته و موجب کنار زدن آن شود؛ بلکه اتفاقاتی که در خلال این جشن‌های دروغین و سفارشی رخ داد، مشت طاغوتیان را باز کرد و موجب آگاهی بیشتر مردم و شتاب‌گیری حرکت‌های مردمی علیه رژیم شاهنشاهی گردید.

هویت ملی و هویت دینی مردم که از پشتوانه فرهنگ اصیل عاشورایی برخوردار بود با هم دیگر ممزوج شد و باعث تقویت ارتباط بین هویت ملی و فرهنگ اسلامی مردم گشت.

 پشتیبانی‌های استکبار از رژیم طاغوتی راه به جایی نبرد و دشمنان، راه مقابله با انقلاب اسلامی را انتخاب کردند. سرنگونی نظام اسلامی و تجزیه کشور، نقشه بعدی آن‌ها بود. اما هویت ملی و اسلامی مردم و رهبری امام امت، باعث ایستادگی مردم در برابر این هجمه بزرگ شد و هشت سال جنگ تحمیلی تبدیل به دفاعی مقدس گردید و با وجود فتنه انگیزی‌های بسیار دشمنان، وعده الهی «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الاراض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» تحقق یافت و مستضعفین  بر مستکبرین غلبه یافتند.

 بازیابی هویت ایرانی _اسلامی الگویی شد تا دیگر ملت‌های منطقه هم از این روش و منش مردم ایران برای رسیدن به حقوق حقه خود استفاده کنند و در جای جای منطقه و حتی فراتر از منطقه غرب آسیا در شمال آفریقا و جاهای دیگر مردم با دریافت پیام انقلاب اسلامی، حرکت‌های ضد استبدادی و ضداستکباری را آغاز کردند.

 

رسولی: حرکت تکاملی انقلاب اسلامی به تعبیر رهبر معظم انقلاب به ایجاد تمدن اسلامی منجر می‌شود. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

   خوشبخت: انقلاب اسلامی هم مانند هر انقلابی به فکر تمدن‌سازی ا‌ست. در جامعه جهانی اتفاق دردناکی روی داده است. جوامع به سمت ماشینی شدن در حرکت هستند  و انسان ماشینی نتیجه محتوم فرهنگ مادی غربی است.

در مقابل فرهنگ مادی، فرهنگ اسلامی قرار دارد که انسان را دارای ابعاد مادی و معنوی می‌داند. در نگاه اسلام، نظام اسلامی باید به فکر هر دوی این ابعاد باشد. لذا می‌بینیم احکام اسلامی هم جنبه مادی دارد و هم جنبه معنوی.

 حکومت اسلامی و دولت اسلامی برآیند نظام‌سازی اسلامی است. وقتی می‌خواهیم به تمدن اسلامی برسیم بایستی ابتدا نظام‌سازی کنیم، نظام سازی باعث ایجاد دولت اسلامی می‌شود و دولت اسلامی زمینه‌ساز تمدن اسلامی خواهد بود.

 تمدنی که می‌خواهد انسان در تراز فرهنگ اسلامی بسازد. انسانی الهی و خداجوی و دارای ویژگی‌های معنوی و مادی توام.

قطعا ما هنوز در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی راه دشوار و سختی در پیش رو داریم، برای فتح قله باید از موانع بی‌شماری عبور کرد. باید از سنگلاخ‌ها و دره‌های عمیق گذشت و سختی راه را تحمل کرد و موانع را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت. قطعا نظام سلطه برای مقابله با دولت‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی، برنامه‌هایی دارد. کما این‌که در این چهل سال هم از هیچ عملی فروگذار نبوده است.

 امروز شخصیت‌های علمی جهان اسلام وظیفه بزرگی برای کارهای فکری برعهده دارند. علما و دانشمندان اسلامی باید تئوری‌های مربوط به تمدن‌سازی اسلامی و راه‌های رسیدن به آن را ترسیم و تدوین کنند. این گونه می‌توان انقلاب بزرگ و نظام جهانی حضرت مهدی‌(عج) را زمینه‌سازی کرد. انسجام اسلامی و وحدت بین مسلمین و کنار گذاشتن اختلافات، اصلی‌ترین مسیر رسیدن به تمدن‌اسلامی است. تمدنی که در قرون گذشته شاهد بروز و ظهور آن در ایران و کشورهای اسلامی بودیم و متاسفانه آن دوره نیز اختلافات مذهبی که از سوی کشورهای استعماری بین جوامع و دولت‌های اسلامی دامن زده شد؛ موجب فروپاشی مظاهر آن تمدن عظیم گشت. گرچه امروز شاید آن تمدن بزرگ در دسترس نیست اما راه رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی وجود دارد.

 

رسولی: در حوزه سیاسی دست آوردهای انقلاب اسلامی را چه چیزهایی می‌دانید؟

خوشبخت: یکی از ویژگی‌های ناب انقلاب اسلامی، استفاده از سلایق و افکار و اندیشه‌های مختلف برای بهتر اداره کردن کشور است. مسابقه‌ای در بین جریان‌های مختلف سیاسی در کشور وجود دارد. این مسابقه برای رشد و پیشرفت کشور بین گروه‌های سیاسی در جریان است.

 در دوره نهضت اسلامی جریان‌هایی زیادی در عرصه مبارزه با رژیم طاغوت مشغول فعالیت بودند. لیکن اغلب مردم ایران که اهل دیانت و مذهب هستند به دنبال مبارزان مذهبی راه افتاند و به این صورت جریانات مذهبی که سابقه طولانی با مردم و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با مردم داشتند از سوی مردم حمایت شدند و پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد.

 نهضت امام خمینی(ره) که نهضتی برگرفته از قیام عاشورا و مبتنی بر تعالیم اسلام ناب محمدی(ص) بود توانست صفوف مردمی را شکل داده و رژیم2500 ساله پادشاهی را در کشور براندازد.

 اعتماد امام امت به مردم باعث شد تا در ماه‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، نوع حکومت و شیوه حاکمیت به رای مردم گذارده شود و با اکثریت مطلق رای مردم، جمهوری اسلامی به عنوان شیوه حکومت نظام اسلامی تعیین گردد.

 

رسولی: موانع سیاسی در مسیر انقلاب اسلامی چیست و راه فائق آمدن بر آن کدام است؟

خوشبخت: استکبار جهانی وقتی موفقیت‌های پی‌درپی نظام اسلامی را در عرصه‌های مختلف مشاهده کرد به این نتیجه رسید که بهترین راه برای مقابله با انقلاب اسلامی ایجاد جریانات انحرافی اسلامی است. چرا که نیک می‌دانست رودرویی با یک جامعه مذهبی توسط یک جامعه غیر مذهبی عملا ناشدنی ا‌ست چرا که شهادت در راه خدا و مرگ سرخ در فرهنگ دینی عین سعادت است. در حالی که این نوع نگاه در زندگی مادی غربی وجود ندارد. لذا نمی‌توان به پیروزی جهان مادیگرا به جهان معناگرا امید بست.

از این رو آن‌ها به فکر تراشیدن جریان‌های انحرافی برای مقابله با حرکتهای ناب اسلامی افتادند. القائده، طالبان و داعش محصول این راه‌برد بود.

 خانم کلینتون وزیرخارجه اسبق آمریکا خود اعتراف کرد که داعش را آمریکا به وجود آورده است. داعشی که مامورت داشت تا یک جنگ تمام عیار در داخل کشورهای منطقه راه بیاندازد و همه جامعه اسلامی را به خود مشغول کند.

همین راه‌برد است که امام راحل  از آن به اسلام آمریکایی تعبیر می‌کنند. دور از ذهن نیست که چندی بعد شاهد ظهور امام زمان دیگری در هیبتی جدید و با شکلی نو باشیم. همان‌طور که در طول تاریخ اسلامی بارها پیامبران و امام زمان‌های دروغین زیادی ظهور کرده‌اند. نقشه‌ای که انگلیس خبیث و استعمار پیر بارها برای کوبیدن مسلمین و ایجاد نفاق در جوامع اسلامی از آن بهره برده است.

 راه‌کار مقابله با این راه‌برد، فقط بصیرت عمار گونه و تشخیص اسلام ناب از اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی ا‌ست.

 

رسولی: در مورد مردم سالاری دینی به عنوان یکی از دست آوردهای انقلاب اسلامی توضیح دهید.

خوشبخت:یکی دیگر از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی است. ما معتقد به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر(عج) هستیم. یک سئوال اساسی که مطرح می شود آن است که چرا حضرت ظهور نمی‌کنند و موانع ظهور چیست؟. پاسخ آن هم روشن است. نبود مردم پای‌کار

. تا زمانی که مردم پای میدان مبارزه نیایند ظهور حضرت مهدی (عج) شاید توجیه‌پذیر نباشد. در صدر اسلام تا زمانی که مقدمات برای ایجاد حکومت اسلامی فراهم نشده بود حضرت رسول اکرم(ص) نتوانستند حکومت تشکیل دهند. همین موضوع برای حضرت امیر‌مومنان امام علی (ع) هم پیش آمد. تا مردم به طرف خانه حضرت هجوم نبرده و از ایشان درخواست نکرده بودند؛ امام راضی به حکومت نبود. امام حضور داشت و امامت می‌کرد، اما امکان حکومت کردن و دخالت در امورات حکومتی برایشان وجود نداشت.

طوری مردم پیش آمدند که امام فرمود نزدیک بود حسن و حسین زیر دست و پای مردم تلف شوند. حسن و حسینی که هردو جوانانی رشید بودند،‌ نمی‌توانستند از فشار و هجوم مردم در امان باشند.

در این وضعیت حضرت علی(ع) به اجبار، حکومت را که کمترین ارزشی به آن قائل نبودند و آن را از آب بینی بز کمتر می‌دانستند؛ پذیرفتند. پس اصلی‌ترین پشتوانه حکومت اسلامی مردم هستند. مردم آماده و پای‌کار شکل دهنده حکومت اسلامی‌اند. انقلاب اسلامی هم در شرایط مشابه دوران حضرت امام علی(ع) شکل گرفت.

 مردم امام خمینی(ره) را به عنوان نائب امام زمان و ولی فقیه و رهبر و پیشوای خود برگزیدند و به نظام اسلامی رای داده و مسئولین آن را انتخاب کردند. امروز افتخار جمهوری اسلامی این است که در طی چهل سال عمر انقلاب، تقریبا در همه سال‌ها انتخابات برگزار کرده و مقدرات مردم به وسیله خود مردم رقم خورده و مسئولین عالی رتبه نظام اسلامی به وسیله رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب و امورات اجرایی و تقنینی را عهده‌دار می‌شوند. لذا در نظام اسلامی که مردم پشتوانه اصلی آن به حساب می‌آیند، سالار نیز خود مردم هستند و اینگونه مردم‌سالاری دینی شکل می‌گیرد. البته اشکالات و ایراداتی به شیوه کشورداری از طریق دموکراسی وجود دارد اما در حال حاضر کم اشکال‌ترین شیوه حکومت به حساب می‌آید.

 

رسولی: انقلاب اسلامی راجع به اقتصاد چه راه‌بردی را در پیش رو دارد؟

   خوشبخت: در اقتصاد هم می‌توان اشاره داشت که اگر به سمت مردم رفته و از خود مردم در زمینه اقتصاد کمک بخواهیم قطعا خواهیم توانست بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم.

 اقتصاد اگر مبتنی بر توان داخل در کنار تبادل اقتصادی با جهان باشد؛ خواهد توانست رفاه و پیشرفت را برای مردم به ارمغان بیاورد.

 از ویژگی‌های مهم ایران دارا بودن نیروی انسانی فهیم، با ذکاوت، باهوش و خلاق در کنار داشتن منابع و معادن خدادادی بسیار است. همه این موارد در صورت اعتماد به مردم از سوی دولت‌ها، می‌تواند موجب ایجاد یک اقتصاد خود بنیاد داخلی و متعامل با جهان باشد.

 اقتصادی که مبتنی بر هویت ملی و اسلامی مردم بوده و توسط دانشمندان و کارشناسان خبره طراحی شده است.

راه کار اصلی و اساسی اعتماد به جوانان و مردم و میدان دادن به آن‌هاست. همان طور که در هشت سال دفاع مقدس این گونه بود، مردم و جوانان عملا جنگ را اداره کردند.

مقام معظم رهبری در این‌باره اقتصاد مقاومتی را طرح کرده‌اند و به نظر ایشان زمانی می‌توانیم در مقابل تکانه‌های خارجی مقاومت کنیم که اقتصادی جوشیده از درون کشور و با اتکا به جوانان و مردم و توان داخلی ایجاد کنیم.

 

رسولی: و حرف آخر؟

  خوشبخت:  انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا پیروز شد. بسیاری از ملت‌های منطقه از حرکت عظیم مردم ایران الگو گرفته‌اند و در حال حرکت به سمت آرمان‌هایی هستند که ما در انقلاب اسلامی در پی آن بوده و هستیم. سعی کنیم از این قافله جا نمانیم.

 

انتهای پیام/ج