پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹

نامه سرگشاده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به نمایندگان استان در مجلس

دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی از ارسال نامه ای سرگشاده در خصوص طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات به نمایندگان استان در مجلس خبرداد و گفت: قانون فعلی انتخابات دارای اشکالاتی است که باید هرچه زود تر اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حسین رجبی دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی از ارسال نامه ای سرگشاده در خصوص طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت: قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی، دارای اشکالاتی بوده و باید هرچه زود تر بر اساس شرایط کشور و حوزه های انتخاباتی مختلف اصلاح شود.

 

متن کامل نامه به شرح زیر است:

با سلام و احترام؛
مستحضرید که طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات مدتی است که در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و بزودی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد. قانون فعلی انتخابات مجلس شورای اسلامی، دارای اشکالاتی بوده و باید هرچه زود تر بر اساس شرایط کشور و حوزه های انتخاباتی مختلف اصلاح شود.
یکی از این  مشکلات این است که قانون فعلی انتخابات با حذف کامل اقلیت، انتخابات را برای جریانات سیاسی به یکی از حیاتی ترین مسائل تبدیل کرده و هر یک نهایت تلاش خود را برای حذف نشدن از عرصه سیاسی کشور به کار می برند. از این رو فضای سیاسی اجتماعی جامعه را در ایام انتخابات به شدت رادیکال شده و دوقطبی‌‌های خطرناکی را بوجود می آورند که این امر باعث تقویت شکاف‌‌های اجتماعی می شود. از طرفی به شکل‌‌‌گیری انتظارات غیرواقعی، سرخوردگی بدنه اجتماعی نامزد بازنده، کمرنگ شدن جنبه‌‌های تخصصی و شایسته‌سالاری و تقویت باندبازی‌‌های بی‌حاصل و نقش پررنگ پول و ثروت منتهی می‌شود.
با این حال اصلاح قانون انتخابات نباید به تصویب یک قانون بدتر بینجامد. اگرچه طرحی که در مجلس دنبال می‌شود از نقاط مثبتی هم برخوردار است و طراحان معتقدند تصویبش به بهبود عملکرد مجلس کمک می‌کند اما اشکالات اساسی دارد که نباید نادیده گرفت.
یکی از اشکالات این طرح، تحریک گسل‌‌های قومیتی، مذهبی و سیاسی است. در استان‌‌‌هایی که شکاف مذهبی و قومیتی وجود دارد این طرح، انتخابات را به بحران امنیتی و اجتماعی تبدیل می‌کند. برای مثال شهری با اکثریت اهل سنت در استانی با اکثریت شیعه در تمام دوره‌ها یک نماینده شیعه خواهد داشت یا برعکس در تعداد قابل توجهی از استان‌ها، شهرهایی با اکثریت شیعه نمایندگان اهل سنت خواهند داشت.
همچنین طرح استانی- شهرستانی شدن انتخابات به کاهش قابل توجه مشارکت مردمی در انتخابات منجر خواهد شد، چراکه احساس عمومی درباره نقش مردم در اداره کشور کاهش و نوعی احساس تحمیل تصمیم استان بر شهرستان بویژه در شهرهایی که اکثریت مردم شهرستان با استان تفاوت های مذهبی یا سیاسی یا قومیتی دارند در مردم شکل خواهد گرفت.
از سوی دیگر این طرح به ناسالم شدن فضای انتخابات، افزایش اثر پول و لابی‌گری‌‌های سیاسی در سطح استان‌ها خواهد انجامید. وقتی مناسبت‌ها در سطح استان آورده شود، مسلماً مسئله و تاثیرگذاری پول در این حوزه افزایش پیدا می‌کند و لابی‌گری‌های سیاسی هم قوت خواهد گرفت.
در اینصورت اگر فردی بخواهد وارد مجلس شود، فقط کافی است شخصیت‌های سیاسی و افراد تأثیرگذار استان لابی‌گری کرده و با هزینه پول و ثروت بیشتر، خود را در سطح استان مطرح کند و فضای انتخابات ناسالم‌تر از گذشته خواهد شد.
هرچند برخی معتقدند استانی- شهرستانی شدن انتخابات، توانمندی‌‌های فردی و مسائل نمایندگان سطح بالاتری پیدا خواهد کرد و مجلس قدرت مند تری شکل خواهد گرفت منتهی به نظر می‌رسد هیچ تضمینی برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. 
نادیده گرفتن چنین مسائل و مشکلاتی در طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات که در حوزه‌‌های زیادی مصداق پیدا می‌کند، تعجب‌برانگیز است لذا خواهشمندیم  بررسی و تصویب این طرح باید با حساسیت بیشتری انجام شود تا مشکلات موجود آن در آینده مشکلات اساسی امنیتی-اجتماعی را در جامعه رغم نزند. اصلاح قانون فعلی باید  به نحوی باشد که مشکلات موجود برطرف شده و همچنین مشکلاتی از قبیل موارد اشاره شده را به دنبال نداشته باشد.
 

انتهای پیام/ج