پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
یادداشت:

FATF ابزاری برای تشخیص هویت ایرانیان

FATF طرحی است که طی آن آمریکا تعدادی از کشورهای اسلامی را در لیست سیاه خود قرارداده تا در مرحله اول تحت نظارت خود و در مراحل بعدی تحت فشار و تنگنا قراردهد.

به گزارش ابصارخبر، رضا ندایی فعال اجتماعی و دانشگاهی اردبیل در یاداشتی به موضوع FATF پرداخت و نوشت:آمریکا در هر کجا احساس می کند که نیاز به نفوذ و دخالت در امور دیگران لازم است ابتدا برنامه ای و یا طرحی را مطرح می نماید سپس درجهت مقابله با آن اقدام لازم قانونی توجیهی و سلیقه ای خود را مطرح می کند.

یکی از اهداف اصلی گروه ویژه اقدام مالی (fatf )درسطح جهانی ، ظاهرا نظارت برعملکرد شبکه های بانکی می باشد اما درعمل کنترل مبادلات شبکه های بانکی کشورهای هدف به منظور جمع آوری اطلاعات و ایجاد شبکه بانکی بین کشورها درجهت دسترسی آسان و استخراج تمام  مبادلات ارزی کشورهای مد نظرخودشان است. 

این اقدام، به ظاهر مبارزه با پول شویی است درحالی که هدف تشخیص هویت مشتریان و طرف‌های مقابل کشورهای اسلامی بویژه ایران است.

آمریکا در هر کجا احساس می کند که نیاز به نفوذ و دخالت در امور دیگران لازم است ابتدا برنامه ای و یا طرحی را مطرح می نماید سپس درجهت مقابله با آن اقدام لازم قانونی توجیهی و سلیقه ای خود را مطرح می کند.

دستیابی آمریکا به اطلاعات مالی و تجاری ایران یکی از روش های جدید به بهانه مقابله با تروریسم و بحث موشکی و فعالیت سپاه وشرکت های وابسته به آنها است. تا از این طریق عرصه اقتصادی و تجاری را بر ایران سخت نموده و در مجامع بین المللی منزوی نماید.

آمریکا با  این ترفند تعدادی از کشورهای اسلامی را در لیست سیاه خود قرارداده تا در مرحله اول تحت نظارت خود و در مراحل بعدی تحت فشار و تنگنا قراردهد. رایزنی های آمریکا با کشورهای طرف قرارداد مالی و تجاری و ایجاد تفاهم و توافق با آنها ،مقابله با ایران است.

نفوذ آمریکا و اعمال فشار بر کشورهای منطقه موجب می شود وقتی که نام کشوری در فهرست کشورهای غیر همکار و خطرناک گروه اقدام مالی قرار می گیرد، بانک ها و موسسات بانکی و مالی در قبال ایران و فهرست های مطرح شده احتیاط به خرج دهند و در برقراری روابط تجاری و مالی خودداری نمایند. ازطرفی هم خود آمریکا هر گونه فعالیت بانکی ایران را تحریم کرده است.

تن دادن به توافق قرارداد گروه ویژه اقدام مالی برای ایران بسیار متفاوت تر از سایر کشورهاست. کشورهای اروپایی و یا کشورهای مد نظر آمریکا هیچگونه تحریمی و یا محدودیتی ندارند تا مشکل خاصی در مقابل آمریکا داشته باشند. بلکه ایران و چند کشورهای اسلامی در این میان متضرر است.

اجرای برنامه fatf تبعات بسیارخطرناکی برای امنیت و اقتصاد ومنافع ملی کشور را درپی دارد. موافقت با این طرح از دو جهت به ضرر ایران است اول اینکه اطلاعات بانکی و تجاری و معاملات را فاش می کند و به مخاطره می اندازد دوم این که روند تحریم ها را برای آمریکا تسهیل می نماید.

در وافع بصورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه را برای آمریکایی ها محیا می سازد و امکان دسترسی آنها به تبادلات و سیستم اطلاعاتی مالی و تجاری را در اختیار می گذارد. لذا توجه ویژه و هوشیاری مسئولین در این زمینه را می طلبد تا برای جلوگیری از هرگونه خود باختگی و متضرر شدن، برنامه ریزی و پیشگیری لازم را داشته باشند.

ازمسئولین و دست اندرکاران نظام بویژه از دولتمردان انتظارمی رود تا برای جلوگیری و پیشگیری از بروز هرگونه مشکلات، جزئیات برنامه های بانک مرکزی و سایر مراکز مهم و حساس را برای بیگانگان و دشمنان افشا ننموده و شفاف ننمایند. تا نقطه ضعف برای دشمن ایجاد نشود.

انتهای پیام/