پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
یادداشت دانشجویی؛

نگرش تحلیلی بر مبانی اسلام ناب محمدی(ص)

حضرت امام خمینی(ره) با بینش ژرف اندیش خویش، تحریفات صورت گرفته در خصوص اسلام اصیل را به درستی تشخیص داد و با آغاز انقلاب اسلامی در ایران به مبارزه با دروغ گویان و تحریف کنندگان اسلام راستین پرداخت که در نهایت توانست اسلام ناب محمدی(ص) را در کشور نهادینه کند.

به گزارش ابصارخبر، حامد هاشمی مجد مربی عقیدتی سیاسی بسیج دانشجویی در تازه ترین یادداشت خود در آستانه‌ی فرارسیدن یوم الله 22 بهمن و سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به تبیین مبانی و وجوه افتراق اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی پرداخت و نوشت: یکی از مبانی مهم در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) معرفی و شناساندن اسلام حقیقی و ناب محمدی (ص) در مقابل اسلام دروغین و به اصطلاح، اسلام آمریکایی است.

حضرت امام با بینش ژرف خویش، تحریفات صورت گرفته در خصوص اسلام اصیل و ناب را به درستی تشخیص داده و به مبارزه با دروغ گویان و تحریف کنندگان اسلام راستین پرداختند؛ بنابراین اسلام ناب محمدی(ص) یعنی اسلام ظلم ستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفداران محرومان و مستضعفان در مقابل اسلام آمریکایی که اسلام خنثی و بی تفاوت در مقابل ظلم، زیاده خواهی، دست اندازی به حقوق محرومان و مظلومان و در یک کلام، اسلام تشریفاتی و تصنعی است.

پس از ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) نایب برحق ایشان حضرت امام خامنه ای(مد ظله العالی) نیز با درایت بی بدیل و هوشیاری کامل، بازخوانی و بازشناسی اسلام ناب را از اسلام آمریکایی دنبال نمودند، به گونه ای که این بازشناسی موجب رهایی از تنگناها و ابهامات ناشی از تحجر، التقاط، دگراندیشی و کج فهمی از اسلام شد.

دلایل و چرایی تبیین و تمایز اسلام ناب محمدی(ص) از اسلام آمریکایی

الف- انقلاب اسلامی ایران نه تنها با نام اسلام به پیروزی رسید، بلکه نیروی پیش برنده ی آن نیز اسلام می باشد که در صورت اشتباه و غفلت در تشخیص بین اسلام اصیل و ناب با اسلام غیراصیل و آمریکایی؛ ضربات جبران ناپذیری بر پیکر انقلاب بلکه بر پیکر اسلام وارد خواهد شد لذا تقسیم اسلام به اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی، مانع سوء استفاده ی منافقین و مسلمان نماهایی می شود که در حقیقت به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) «این ها مروج اسلام آمریکایی اند و دشمن رسول الله»(صحیفه نور ج 21 ص 191)

ب-همواره  در تاریخ اسلام، عده ای مغرض با نام اسلام و ساختن اسلام جعلی و با سوارشدن بر امواج همان دوران، انسان های ساده لوح و بی بصیرت را به دام خود انداخته و همراه خود نموده اند؛ شاید مهم ترین نمونه آن، اسلام اموی در مواجهه با اسلام نبوی باشد.این تقابل در برخورد حضرت علی(ع) با معاویه به وضوح قابل مشاهده است چرا که معاویه با تکیه زدن بر مسند حکومت اسلامی و موجه جلوه دادن اعمال خویش، بدعت های متعددی را در دین اسلام پایه گذاری کرد. در عصر حاضر نیز برخی جریان ها و گروه ها با هدایت سرویس های اطلاعاتی و امنیتی سیا و موساد و MI6و... با نام دین و با نام پیامبر(ص) در کشورهای اسلامی سربرمی آورند و چهره نورانی و رحمانی اسلام را با اعمال ددمنشانه و غیرانسانی مخدوش می نمایند و تفکر اسلام هراسی را در اقصی نقاط جهان ترویج می نمایند؛ از این رو معرفی اسلام معاویه و یزیدی که امروز در قالب و کالبد جدید عرضه می شود، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

کارکردهای اسلام ناب محمدی(ص)

 الف- عامل وحدت و بیداری اسلامی و منشأ مردم سالاری دینی

معیار و مبنای اصلی اسلام ناب این است که مسلمانان از نحله های فکری و گروه های مختلف با وجود اختلاف در عقاید و مبانی مذهبی خود، باید اتحاد کلمه داشته باشند و به ریسمان محکم الهی چنگ بزنند و از منازعات بی مورد و جریحه دار کردن احساسات یکدیگر که موجبات خشنودی و سوء استفاده دشمنان اسلام را فراهم می آورد، پرهیز کنند.

ب- عامل  هویت اسلامی و عزت ملی

یکی از محورهای اندیشه سیاسی و مبارزاتی امام خمینی(ره) احیای هویت اسلامی و عزت ملی می باشد. احیای هویت ملی-اسلامی از دیدگاه حضرت امام(ره) رمز استقلال و اقتدار کشور و مانعی در راه گسترش قدرت های جهانی بوده است چنانکه می فرمایند:«فرزندان عزیز جهادی ام، به تنها چیزی که باید فکر کنید به استواری پایه های اسلام ناب محمدی(ص) است، اسلامی که غرب و در رأس آن آمریکای جنایتکار و شرق و در رأس آن شوروی جنایتکار را به خاک مذلت خواهد نشاند، اسلامی که پرجمدار آن پابرهنگان و مظلومین و فقرای جهانند و دشمنان آن ملحدان و کافران و سرمایه داران و پول پرستانند.»(صحیفه نور،ج 21 ص 59)

ج- عامل بصیرت و دشمن شناسی

تاریخ معاصربه ویژه در حوزه روابط خارجی بیان کننده بی اعتمادی و مخدوش شدن عزت و اقتدار و غرور ملی ما ایرانیان است.از این رو مقام معظم رهبری نیز همانند حضرت امام(ره) دشمن شناسی را از ویژگی ها و مزیت های اسلام ناب و حقیقی می دانند و آن را از نشانه های هوشیاری یک ملت که نیازمند بینش و بصیرت است، به حساب می آورند.

ویژگی ها و کارکردهای اسلام آمریکایی

الف- اسلام وحدت شکنان و خشونت طلبان

درحال حاضر که به برکت بیداری اسلامی، ملت های مسلمان، دشمنی جبهه استکبار و صهیونیسم را به درستی شناخته و موضع گیری نموده اند؛ سیاست تفرقه افکنی و سلب وحدت در میان مسلمانان رواج بیشتری گرفته است که از طریق جنگ های داخلی و نیابتی انگیزه های مقاومت و مجاهدت را در آنان به بیراهه کشانده و رژیم غاصب صهیونیستی را در حاشیه ی امن قرار داده است؛ راه اندازی گروه های تروریستی و تکفیری به ویژه داعش در عراق و سوریه و تحریک عربستان برای حمله به یمن و ... نشأت گرفته از این سیاست غدارانه است.

ب- اسلام تشریفاتی، اسلام راحت طلبان و بی دردها

بدون شک یکی از مظاهر اصلی دنیا طلبی و دنیا دوستی، راحت طلبی است؛چنانکه در روایت آمده است«حب الدنیا رأس کل خطیئه» ؛ طرفداران اسلام راحت طلبی تلاش می کنند که راحت طلبی را با دین داری در یک جا جمع نمایند و بدیهی است هر چیزی را که معارض با راحت طلبی و منافع شخصی آن ها باشد، برنمی تابند و برای بقا در رفاه و راحتی خود، از ریسک پذیری دوری گزیده، فاقد روحیه ی جهادی بوده و از اقدامات مجاهدانه در راه خدا، اجتناب خواهند کرد.

ج- اسلام مقدس مآب ها و متحجرها

شناخت مقدس مآب ها از مسلمانان واقعی با توجه به اینکه به ظواهر اسلام اهمیت فراوانی می دهند، بسیار دشوار است و از آنجایی که در عمق و کنه جامعه اسلامی رخنه کرده اند بسیار خطرناک هستند و تفکیک آن ها از مسلمانان واقعی، مستلزم برخورداری از درایت و تیزهوشی و بصیرتی عمارگونه می باشد. این گروه که در دوران پیامبر(ص) سر بر آورده بودند، در زمان حکومت امام علی(ع) و به ویژه در جنگ نهروان که بزرگ ترین رویارویی و تقابل اسلام حقیقی و اصیل با مقدس مآب ها بود، ماهیت اصلی خود را به منصه ی ظهور رساندند.

در برهه ی کنونی نیز مقام معظم رهبری بارها و بارها، خطر نفوذ مقدس مآب ها را در ارکان نظام و انقلاب گوشزد کرده اند چرا که در طول حیات انقلاب اسلامی ضربات جبران ناپذیری توسط این افراد بر پیکر اسلام و انقلاب وارد شده است؛ بنابراین روحانیون متعهد، نخبگان ، حزب اللهی ها و مسلمانان طرفدار اسلام ناب باید با تمام وجود در مقابل آن ها ایستادگی نمایند.

در پایایان ذکر این نکته ضروری است که تنها راه رسیدن به جامعه ی متحد و متمدن اسلامی، آن گونه که اسلام ناب محمدی(ص) ترسیم نموده و توسط اهل بیت(علیهم السلام) تفسیر و اجرا گردیده است؛ شناخت اسلام حقیقی از اسلام آمریکایی است و این هم از عهده ی کسانی برمی آید که دین واقعی و مبانی ارزش های اصیل آن را به درستی درک کرده باشند.

یادداشت نویس: حامد هاشمی مجد-مربی عقیدتی-سیاسی بسیج دانشجویی

انتهای پیام/