پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱

ماه گرفتگی در اردبیل+ تصاویر

رصد عمومی ماه‌گرفتگی در شهرستان اردبیل با همکاری انجمن نجوم و مشارکت استانداری و اداره‌کل ورزش و جوانان اردبیل انجام شد.

به گزارش‌خبرنگار ابصارخبر، غروب چهارشنبه مردم اردبیل شاهد طلوع ماه در وضعیت گرفتگی (خسوف) شدند. این در حالی رخ داد که ساکنان نواحی غربی کشور به دبسب موقعیت جغرافیایی گرفت کلی را از دست دادند و فقط توانستند گرفت جزئی ماه را در زمان طلوع آن مشاهده کنند.

ماه‌گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، زمین و ماه روی یک خط قرار می‌گیرند و ماه درون سایه زمین فرو می‌رود. از آن‌جایی‌که صفحه مداری ماه به دور زمین حدود ۵ درجه با صفحه مداری زمین به دور خورشید انحراف دارد؛ هر ماه شاهد یک پدیده خورشیدگرفتگی (کسوف) و یک پدیده ماه‌گرفتگی (خسوف) نیستیم.

در پدیده ماه‌گرفتگی وقتی ماه درون سایه زمین فرو می‌رود، کاملا تاریک نمی‌شود؛ زیرا جو زمین، بخشی از نور خورشید و به‌خصوص طول‌موج‌های بلندتر نور سرخ را با زاویه انحراف اندکی عبور می‌دهد؛ بنابراین سایه زمین کاملا تاریک نیست و نور سرخ در آن تابیده است. به همین دلیل، ماه در اوج گرفت به رنگ سرخ دیده می‌شود.

امشب، پدیده دیگری نیز با ماه‌گرفتگی مقارن شده و آن، حضیض مداری ماه است. مدار ماه به دور زمین دایره نیست، بلکه بیضی است؛ به‌همین دلیل فاصله ماه با زمین در طول گردش مداری آن تغییر می‌کند. وقتی ماه به نزدیک‌ترین فاصله از زمین می‌رسد (حضیض)، بزرگ‌تر دیده می‌شود و وقتی به دورترین فاصله از زمین می‌رسید (اوج مداری)، به کوچک‌ترین اندازه دیده می‌شود. البته این تفاوت در اندازه حدود ۱۳درصد است و بسیاری از مردم متوجه آن نمی‌شوند.

عکس از : آیدین صادقی مقدم

انتهای پیام/