پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌های آزاد اردبیل

زلزله یک پدیده الهی است اما ترس ما از جهل ما است

نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد رهبری با موضوع زلزله و پیامدهای آن توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در این دانشگاه برگزار شد

 به گزارش خبرنگار ابصارخبر، صبح امروز نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد رهبری با موضوع زلزله و پیامدهای آن توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در این دانشگاه برگزار شد

حجت‌السلام سیف‌الله مدبر در حاشیه جلسه اندیشکده اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل  اظهار کرد: نخستین جلسه اندیشکده اساتید با موضوع زلزله‌شناسی و با حضور اساتید دانشگاه‌های استان اردبیل برگزار شد که موضوع جلسه به علت رخداد زمین‌لرزه‌های مکرر در کشور، "زلزله شناسی" تعیین شد.
وی افزود: زلزله‌های اخیر نگرانی‌هایی را ایجاده کرده است؛ بر این اساس مردم می‌خواهند بدانند منشاء این زلزله‌ها چیست و آیا سیستم‌ها یا عوامل دیگری در بروز این رخداد طبیعی نقش دارند یا خیر؛ که برای پاسخگویی به این موضوعات به صورت تخصصی از نظرات اساتید مختلف بهره می‌گیریم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: زلزله یک پدیده الهی است و می‌توان با آن کنار آمد اما ترس ما از جهل ما است که اگر نسبت به موضوع آگاهی کافی پیدا کنیم می‌توانیم با آن کنار بیاییم و هیچ ضرر و زیانی به وجود نیاید.

قهرمان سهرابی زمین‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: زلزله پدیده‌ای طبیعی و در ارتباط با شکستگی‌هایی تحت عنوان گسل است که این شکستگی‌ها از سطح تا اعماق  زمین می‌توانند امتداد داشته باشند.

وی افزود: سنگ‌های موجود در درون زمین زمانی که توانایی مقابله با انرژی موجود در اعماق زمین را نداشته باشند دچار شکستگی می‌شوند و در پی آن امواجی رو به بالا ایجاد و سبب بروز زمین‌لرزه می‌شود.

سهرابی تصریح کرد: در برخی موارد گفته می‌شود که سیستم‌هایی مانند هارپ در بروز زمین‌لرزه دخیل است اما باید دانست چنین سیستمی نمی‌تواند زلزله ایجاد کند؛ زیرا زلزله در اعماق زیاد زمین و با انرژی بسیاری ایجاد می‌شود که سیستم هارپ ازچنان قابلیت نفوذی به اعماق زمین و ایجاد این انرژی عظیم برخوردار نیست.

عزیز قبادی استاد زمین‌شناسی دانشگاه‌های اردبیل نیز در خصوص احتمال رخداد زلزله در اردبیل اذعان کرد: زلزله‌های منطقه اردبیل در مقایسه با زلزله‌های دیگر نقاط کشور از درجه شدت کمتری برخوردار است و چنان که آمار چندین ساله زلزله کشور نشان می‌دهد، زلزله‌های اردبیل در طول این سال‌ها زیرهفت ریشتر بوده است.

وی گفت: از مهم‌ترین گسل‌های منطقه گسل شرق اردبیل است که از البرز غربی آغاز و در رأس رشته کوه باغروداغی به سمت آستارا و نمین کشیده شده و البته دشت اردبیل از این خط فاصله دارد.

قبادی ادامه داد: گسل دیگری نیز از سمت شرق تبریز و میانه تا اردبیل امتداد می‌یابد اما این گسل‌ها به گسل‌های اصلی کشور ارتباط ندارند و نمی‌توانند زلزله‌های قدرتمندی در اردبیل ایجاد کنند.

انتهای پیام/