کد خبر: 5755 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸

یادداشت دانشجویی

بازخوانی فتنه88؛ تدبیر علیه تشویش

امروز جریان مخالف به دنبال تطهیر سران فتنه و عادی­ سازی وجهه آنان است، در حالی­که بازخوانی فتنه 88 نشان می­ دهد که سران فتنه، با اصرار بر رفتارهای غیرقانونی خود چگونه امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دادند.

بازخوانی فتنه88؛ تدبیر علیه تشویش

به گزارش ابصارخبر، محمد فیضی فعال دانشجویی اردبیل در تازه ترین یادداشت خود به تبیین ابعاد پیدا و پنهان فتنه 88 پرداخت و نوشت:حضور ميليوني و زمان شناسانه مردم مسلمان ايران در تظاهرات 9 دي سال 1388 که در طول سه دهه تاريخ انقلاب بي‌نظير بود، براي هميشه خود را به عنوان حماسه‌اي ماندگار در تاريخ كشورمان به ثبت رساند.

همان‌طور که مقام معظّم رهبري یک سال بعد در باره اين حماسه فرمودند؛ حماسه ماندگار 9 دي، کاري نبود که با اراده انساني انجام‌پذير باشد بلکه دست قدرت خداي متعال، روح ولايت و روح حسين‌بن علي (ع) در لحظه لحظه اين حماسه ماندگار ديده مي‌شد. این ماندگاری در گرو گره خوردن به عمق آگاهی و باور مردم است که بدون تردید در سایه تبیین واقعیت حادثه در زمینه های محیطی شکل گیری آن حاصل می شود.

بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در ديداري كه در سال1390 با اعضاي ستاد بزرگداشت 9دي داشتند، در تبيين حقيقت حماسه نهم دي به دو عنصر حضور گسترده مردمي و ايمان ديني مردم اشاره و خاطرنشان فرمودند: نهم دي 88، حادثه كوچكي نيست؛بلكه آن حركت عظيم و ماندگار مردمي، شبيه حركت بزرگ ملت در روزهاي اول انقلاب است و بايد تلاش شود در سالگرد اين حماسه، حرف اصلي ملت ايران، يعني حركت در سايه دين و تحقق وعده‌هاي الهي تبيين شود.

آنچه بیش از هر چیزی فتنه 88 را از سطح یک تهدید ملی خارج کرد و آن را در یک مهندسی معکوس به ابزار تأمین امنیت کشور تبدیل کرد، بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری بود که به­دنبال خود بسیج ملی را جهت دفاع از آرمان‌های نظام برانگیخت.

رهبر معظم انقلاب از روزهای آغاز فتنه 88 تا کنون در سخنرانی­های متعددی به روشنگری در این زمینه پرداخته­ اند و با وجود گذشت چهار سال از این موضوع همچنان ابعاد و زوایای فتنه 88 را بازخوانی کرده و درس­های آن را به مخاطبان یادآور می­ شوند.

ایشان در بیانات اخیر خود در اجتماع پنجاه هزار نفری بسیجیان از زاویه نقش آمریکا در فتنه 88، این موضوع را یادآوری کردند. معظم­ له در طول سال جاری از سخنرانی مفصلی که تاکنون داشته ­اند، در 9 سخنرانی به فتنه 88 پرداخته و ابعاد مختلفی از آن را تشریح کرده ­اند.

نمودار ذیل تعداد دفعاتی را که رهبر معظم انقلاب از زمان وقوع این حادثه، به فتنه 88 اشاره کرده ­اند نشان می­ دهد:

مؤلفه های شکل دهنده فتنه88 :

1-  همبستگی جریان قدرت طلب و هنجارشکن با نظام سلطه بود که فتنه سال 88 را شکل داد.

2- دومین مؤلفه این فتنه ، حرکت عناصر قدرت طلب در چارچوب طراحی دشمن برای براندازی نظام به شیوه نرم بود با عنوان انقلاب مخملی

3- اردوکشی خیابانی و دست زدن به آشوب و تخریب

4- هنجارشکنی و ایستادگی در برابر حاکمیت (چند لایه بودن فتنه)

 از جمله راهکارهایی برون رفت از فتنه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-  اتکا به رهبری و توجه به هدایت های معظم له

2- وضعیت شناسی (همواره باید بدانیم اوضاع به چه سمتی می چرخد و اگر نظام تا اینجا رسیده در سایه ایستادگی و مقاومت مردم بوده است.)

مؤلفه های مشترک فتنه جمل با فتنه 88 :

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه 13 نهج البلاغه، روز جمعه سال 36 هجری پس از پایان جنگ جمل در مسجد جامع شهر بصره در نکوهش مردم بصره فرمود:
کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ وَ أَتْبَاعَ الْبَهِیمَةِ رَغَا فَأَجَبْتُمْ وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ أَخْلَاقُکُمْ دِقَاقٌ وَ عَهْدُکُمْ شِقَاقٌ وَ دِینُکُمْ نِفَاقٌ وَ مَاؤُکُمْ زُعَاقٌ وَ الْمُقِیمُ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ وَ الشَّاخِصُ عَنْکُمْ مُتَدَارَکٌ بِرَحْمَةٍ مِنْ رَبِّهِ کَأَنِّی بِمَسْجِدِکُمْ کَجُؤْجُؤِ سَفِینَةٍ قَدْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَیْهَا الْعَذَابَ مِنْ فَوْقِهَا وَ مِنْ تَحْتِهَا وَ غَرِقَ مَنْ فِی ضِمْنِهَا.
شما سپاه یک زن، و پیروان حیوان «شتر عایشه» بودید، تا شتر صدا می‏کرد می‏جنگیدید، و تا دست و پای آن قطع گردید فرار کردید.اخلاق شما پست، و پیمان شما از هم گسسته، دین شما دو رویی، و آب آشامیدنی شما شور و ناگوار است.
کسیکه میان شما زندگی کندبه کیفر گناهش گرفتار می‏شود، و آن کس که از شما دوری گزیند مشمول آمرزش پروردگار می‏گردد.
گویا مسجد شما را می‏بینم که چون سینه کشتی غرق شده است، که عذاب خدا از بالا و پایین او را احاطه می‏کند، و سرنشینان آن، همه غرق می‏شوند. و در روایتی است: سوگند به خدا، سرزمین شما را آب غرق می‏کند، گویا مسجد شما را می‏نگرم که چون سینه کشتی یا چونان شتر مرغی که بر سینه خوابیده باشد بر روی آب مانده است.
در این روایت، امیرمؤمنان علیه السلام صراحتا مردم بصره را لشکریان عائشه و پیروان شتر او معرفی می‌کند.
همچنین در صحیح بخاری به نقل از ابو بکره آمده است که عدم پیوستن به لشکر بصره را فرماندهی عائشه دانسته است:
حدثنا عُثْمَانُ بن الْهَیْثَمِ حدثنا عَوْفٌ عن الْحَسَنِ عن أبی بَکْرَةَ قال لقد نَفَعَنِی الله بِکَلِمَةٍ أَیَّامَ الْجَمَلِ لَمَّا بَلَغَ النبی صلی الله علیه وسلم أَنَّ فَارِسًا مَلَّکُوا ابْنَةَ کِسْرَی قال لَنْ یُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمْ امْرَأَةً.
از ابوبکره نقل شده است که خداوند به من نفع رساند، آن زمان که در ایام جمل به یاد سخن رسول خدا (ص) افتادم. هنگامی که به رسول خدا خبر رسید که مردم فارس دختر کسری را به پادشاهی برگزیده‌اند، آن حضرت فرمود: هیچ گاه قومی که فرمانده آن‌ها یک زن باشد، رستگار نخواهند شد.
صحیح البخاری، ج6، ص2600، ح6686، کِتَاب الْفِتَنِ، بَاب الْفِتْنَةِ التی تَمُوجُ کَمَوْجِ الْبَحْرِ.
طبق این روایات،أبابکره که ازاصحاب رسول خدا(ص)،دلیل عدم پیوستن خودرابه یاران جمل رافرماندهی عائشه دانسته است.
بنابراین عائشه فرمانده جنگ جمل بوده و همان‌طور که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده، آن‌ها هرگز رستگار نشدند و امروزه نیز طرفداران جمل و آن‌هایی که از اهل جمل و پیروان آن‌ها طرفدارای می‌کنند، هرگز رستگار نخواهند شد.

فتنه گران درروياي بازگشت به قدرت
تجديدنظرطلبان مدعي اصلاحات، از اين رو به فتنه گر شهرت يافته اندكه دو غائله و فتنه سال هاي 78 و 88 را در پرونده خود به ثبت رسانده و نشان داده اند كه با ادعاي حق، ولي مراد باطل، از هر شيوه و ابزاري براي دستيابي به قدرت استفاده مي كنند. همان گونه كه فتنه سال 78 در سايه تئوري فتح سنگر به سنگر و سياست فشار از پايين - چانه زني از بالا به وقوع پيوست، در سال 88 هم به بهانه حمايت ازرأي مردم و قانون و با هدف باج گيري از نظام، با اردوكشي هاي خياباني و ظلم بزرگ عليه نظام و مردم، آن را دنبال كردند به گونه اي كه تجديدنظرطلبان تحت تأثير آموزههاي نظريه پردازان جنگ نرم و طراحان انقلاب هاي رنگي امثال جورج سوروس، جين شارپ،روتي و... در پيوند با بيگانگان و ضدانقلاب، جنبشي رنگين كماني به راه انداختند كه هشت ماه فتنه را به كشور تحميل كرد. اين فتنه با چند عامل عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي، نقاب از چهره تجديدنظرطلبان كه در دوران حاكميت دوم خرداد نفاق جديد ناميده مي شدند، كنار زد:
1- شعارهاي ضدانقلابي مثل «نه غزه، نه لبنان»، «جمهوريايراني» و «مرگ بر اصل...»؛
2- پيوندواتحادفتنه گران بامنافقين،بهائيان،سلطنت طلبان،كمونيست هاوجلب حمايت گروهكهاي تروريستي مثل پژاك و ريگي؛
3- گرفتن پول از سران ضدايراني كشورهاي عربي مثل ملك عبدالله سعودي؛
4- جلب حمايت سران كشورهاي بدسابقه اي مثل آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي كه دستگيري 9 عامل سفارت انگليس و شركت دبيرسوم سفارت انگليس بالباس سبزدراردوكشي خياباني فتنه گران،پديده اي تاريخي براي اصلاح طلبان به حساب ميايد؛
5- اهانت به تصاوير حضرت امام در روز 16 آذر؛
6- آتش زدن مساجد و حرمت شكني در روزعاشورا؛
7- حمله به ساختمان هاي دولتي و آسيب زدن به اموال مردم؛
8- حمله به مراكز نظامي و دست زدن به خشونت سازمان يافته كه موجب كشته و زخمي شدن عده اي ازفريب خوردگان و يا شهيد كردن تعدادي از مدافعان نظام شد.
دست زدن به چنين اقداماتي و يا ميدان داري براي پديد آمدن چنين وقايعي كافي بود تا پرونده فتنه گرانرا در عرصه سياست و قدرت بسته و مختومه سازد؛ اما تحركات ماه هاي گذشته حاكي ازتلاش فتنه گران براي بازگشت به قدرت، آن هم بدون عذرخواهي از مردم و نظام است. پس از فرو نشستن غائله فتنه 88، لشكر آنها به سه گروه تقسيم شد: 1- كشورهاي خارجي حامي فتنه گران؛ 2- ضدانقلاب و فتنه گراني كه از ايران گريختند و به آنها ملحق شدند؛ 3-  فتنه گراني كه در داخل ماندند. گروه اول و دوم به سبب دور بودن از فضاي داخل كشورنمي توانستند كار چنداني انجام دهند. حداكثر تلاش آنها نوشتن چند تحليل و مقاله ويا مصاحبه با شبكه هاي بدنام ضدانقلاب و يا خارجي بود كه بازتاب چنداني در داخل پيدا نمي كرد و بعضاً به دليل دور بودن از كشور و احساس آزادي براي گفتن برخي مطالب، نكاتي را مي گفتند كه در نزد افكار عمومي داخل براي خود آنها مشكل ايجاد مي كرد.

در اين بين، وضعيت گروه سوم با دو گروه اول كاملاً متفاوت بود. اينها كساني بودند كه قصد داشتند در اين كشور زندگي و كار سياسي كنند، بنابراين به عنوان افراديكه زماني بيشترين قدرت را در كشور داشتند، نمي توانستند ساكت و نظاره گر باشند، ازطرفي هم به سبب همراهي و حمايت از فتنه گران، مورد غضب مردم و نظام واقع شدند. درنگاه اول، راه پيش و پس آنها بسته است و تحرك خاصي براي آنها متصور نيست.

با اينحال چون آنها سكوت و بي تحركي را براي خود مرگ تدريجي مي دانسته و مي دانند، برخلاف بخش افراطي در بند كه همه چيز را از دست رفته مي داند، علاقه اش به بازگشت به عرصه قدرت را با از سرگيري نشست هاي تشكيلاتي و آشكار كردن ديدگاه هاي شان با همراهي رسانه هاي همسو آغاز كردند و پس از مدتي توانستند دوباره خود را مطرح كنند؛ اما فقط در بين اهل سياست و گروه هاي سياسي؛ و بدون اينكه نظام درباره آنها نظر مثبتي پيداكرده باشد.

تحمل اين وضعيت براي آنها بسيار سخت و بي فرجام بود و خاتمي به گمان خودبراي تغيير بنيادي اين وضعيت، حركت جديدي را آغاز كرد. حركتي كه از رأي باطله وي درانتخابات مجلس نهم شروع شد و امروز هم التماس براي پذيرش، جاي خود را به شرط گذاري و حتي تهديد به قهر و تحريم از سوي افراطيون داده است به گونه اي كه بدلیل  ناميدن اصلاح طلباني كه آماده ورود به عرصه انتخابات هستند، از سوي حزب منحله مشاركت و سازمان غيرقانوني مجاهدين، حمايت دوباره امثال موسوي خوئيني ها از فريب خوردگاني چون كروبي و ميرحسين و ناميده شدن چهره هايي مثل نجفي، جهانگيري و عارف به عنوان نيروهاي دست دوم و سوم از سوي خاتمي... خط جديدي براي مطالبه گري و يا فشار بر نظام است كه با اهداف ذيل دنبال مي شود:
1- فشار بر نهادهاي قانوني مثل شوراي نگهبان براي سوابق و صلاحيت ها و اخذ تأييد؛
2- بهره برداري ازراهبرد تحريم - تهديددشمن و واداشتن نظام به پذيرش اين جريان براي ورود به عرصه رقابت به نفع مشاركت؛
3- جلوگيري از ريزش آراي خاكستري و عدم همراهي طيف ضدانقلابي مشهور بهجنبش سبز؛
4- فرار از پاسخگويي به فريب خوردگاني كه هزينه فتنه گران را با رفتن به زندان ها،محكوميت و يا فراربه خارج ازكشور پرداخته اند و امروز شاهد بازگشت به قدرت از سوي فتنه گران هستند؛

در شرايطي كه يك آقازاده فتنه گر با وثيقه 10 ميلياردي مي تواند از بازداشت بگريزد و نفس گذاشتن اين وثيقه در نزد افكار عمومي به معناي پيوند بين ثروت و قدرت است، به نظرمي رسد عملكرد فتنه گران مستلزم پرداخت هزينه است و لذا دوران دلخوشي به فشار ازبيرون براي دستيابي به قدرت سپري شده و مسير بازگشت به قدرت تنها با فاصله گرفتن ازتجديدنظرطلبان فتنه گر و اعلام موضع نسبت به فتنه گران براي برخي از اصلاح طلبان باز خواهد بود. هرگونه افراطي گري، طوفاني توليد مي كند كه نقاب نفاق را به ضررآنها جابه جا خواهد كرد. حماسه 9 دي نشان داد كه ديگر نمي توان مردم را با نفاق وفتنه از ميدان دفاع از انقلاب و ارزش ها عقب راند.

چرا معظم ­له در بیشتر بیانات خویش به تکرار فتنه88 پرداخته­ اند؟

1- همچنان­که گذشت فتنه 88 برنامه پیچیده دشمنان و ماحصل10 تا 15 سال برنامه ­ریزی آنان برای براندازی نظام با کمک عواملی در داخل و افرادی که سابقه انقلابی داشتنتد، بود. از این منظر فتنه88، یکی از پیشرفته­ ترین طرح­ های دشمن برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی بود.

به عبارت دیگر، فتنه 88 الگوی نسبتا جامعی از چگونگی ترکیب آخرین ایده­ ها، برنامه­ ها و شیوه ­های دشمن جهت اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران بود که بازخوانی مکرر آن و بررسی عناصر و عوامل دخیل در آن، می­ تواند بصیرت مردم و نخبگان را برای مواجهه با آخرین شیوه ­های براندازی نظام افزایش ­دهد.

2- فتنه 88 تهدیدی علیه ساختار­های بنیادین جمهوری اسلامی، یعنی قانون اساسی، نهادهای نظام و آراء مردم بود. وقوع این حادثه در عین حال که سبب آشفتگی کشور و امیدواری دشمن شد، ارزش و اهمیت قانون و احترام به رأی مردم را در فرهنگ سیاسی کشور بیش از پیش نهادینه کرد. بازخوانی مکرر این رخداد به این معناست که جمهوری اسلامی هیچ­گاه از  اصول بنیادین خود کوتاه نمی­آید. اصول بنیادین نظام ریشه در اعتقادات مردم و هویت ملی آنان دارد و بنابراین فتنه­گرانی که قصد دارند با هوادارانی اندک و شورشی گسترده، این اصول را تغییر دهند، موفق نخواهند شد.

فتنه 88 این آموزه را بیش از هر زمانی در افکار عمومی جامعه ایران برجسته کرد. در واقع، تهاجم جبهه مخالف به اصول انقلاب و نظام در فتنه 88، سبب شد تا افکار عمومی جامعه بیشتر از قبل با بُعد عینی هویت این اصول همچون شورای نگهبان و جایگاه آن، قانون اساسی،آراء مردم و ولایت فقیه ارتباط برقرارکرده وضرورت آن­ها را برای غلبه بربحران­های سیاسی درک کنند.

از سوی دیگر فتنه 88 سبب شد تا اصول انقلاب و نظام از دایره تفسیرهای شخصی فتنه­ گران و هواداران آن­ها خارج شود و بار دیگر تفسیر حقیقی آن در بیانات رهبر معظم انقلاب همواره تکرار شود. مقام معظم رهبری در روزهای اوج فتنه در تشریح اصول انقلاب فرمودند:« اصول انقلاب امور سليقه‌‌‌‌‌اى نيست كه هر كه از يك گوشه‌‌‌‌‌اى در بيايد، سنگ اصول را به سينه بزند؛ بعد كه سراغ اين اصول مي­رويم، مى‌‌‌‌‌بينيم بيگانه‌‌‌‌‌ از انقلاب است.

اصول انقلاب، اسلام است؛ قانون اساسى است؛ رهنمودهاى امام است؛ وصيت‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌ امام است؛ سياست­هاى كلى نظام است كه در قانون اساسى معين شده است كه اين سياست­هاى كلى بايست تدوين بشود. در اين چهارچوب، اختلاف نظر، اختلاف ممشا، اختلاف سليقه عيب نيست، كه حسن است؛ مضر نيست، كه مفيد و نافع است.

اين يك مطلب است كه در ميدان معارضات اينچنينى، نظام با هيچ كس برخورد نمي­ كند. آنجائى كه افراد در چهارچوب اصول رفتار كنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنيت جامعه نباشند، آسايش جامعه را نخواهند به هم بزنند. از اين كارهاى خلافى كه انجام مي گيرد؛ دروغ‌‌‌‌‌پراكنى و شايعه - نظام هيچگونه مسئله‌‌‌‌‌اى ندارد.

بناى نظام در اينجا، جذب حداكثرى و دفع حداقلى است. اين، روش نظام است؛آن كسانى هم كه نظر مخالف دارند، نظرات مخالف با نظرات رسمى دارند، در اين چهارچوب ميتوانند خودشان را مقايسه كنند. اگر كسى با مبانى نظام معارضه كند، با امنيت مردم مخالفت كند، نظام مجبور است در مقابل او بايستد.»(20/6/1388)

 بنابراین بازخوانی بیانات رهبری معظم انقلاب در دوران فتنه، علاوه بر این­که شاخص­های نظام و مکتب امام خمینی(ره) را بیشتر بیان می­کند، راه را برای اندیشه­ ورزی و تعمق فکری در این مکتب نیز می­ گشاید. در حقیقت بازخوانی مکرر فتنه 88، علاوه بر افزایش شناخت از دشمن، شاخص­های نظام جمهوری اسلامی و تفسیر حقیقی آن­ها را نیز متذکر می­شود.

3- نگاهی به مواضع مخالفان جمهوری اسلامی نشان می­دهد که جریان مخالف همچنان از آموزه­ها، برنامه­ها و شیوه­ های فتنه88 درصدد اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران است. در واقع فتنه 88 همچنان که برای نیروهای انقلابی درس­ های بزرگی دارد، جریان مخالف نیز آن را همچنان سرمشق اقدامات خود می­داند. نگاهی گذرا به رسانه­ های مخالف نظام، به­ویژه رسانه­ های مجازی آنان در اینترنت نشان می­ دهد که جریان مخالف مترصد است از هر فرصتی برای زنده­کردن فتنه استفاده کند و حتی رفع حصر سران فتنه را تبدیل به مطالبه­ای در بین افکار عمومی کشور نماید.

در واقع جریان مخالف به دنبال تطهیر سران فتنه و عادی­ سازی وجهه آنان است. در حالی­که بازخوانی فتنه 88 نشان می­ دهد که سران فتنه، با اصرار بر رفتارهای غیرقانونی خود چگونه امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دادند و در شرایطی که نظام حرکت تندی را به ­سوی تعالی و پیشرفت تجربه می­ کرد، برای مدتی در این حرکت اخلال ایجاد کردند.

رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان در جمع دانشجویان(92/5/6) از اصرار سران فتنه بر مواضع غلط خود در حالی که در اجتماعات خصوصی خود این مواضع را قبول نداشتند،سخن گفتند و تصریح کردند که سران فتنه با وجود چنین اشتباهاتی حاضر نشدند که حتی در موقعیتی که امکان­پذیر بود به سؤالاتی که درباره آنان وجود داشت پاسخ دهند.

بنابراین با عادی­ شدن رفتار فتنه­ گران و تطهیر وجهه آنان، راه برای اقدامات دوباره دشمن در این حوزه باز می ­شود و فتنه­ های دیگری که ویژگی آن­ها یارگیری دشمن از نخبگان سیاسی داخل برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران است، بذر خود را در زمین بی­ خبری نیروهای انقلاب می­ کارند.

برخی از خسارات و تبعات و پیامدهای فتنه 88 هنوز هم برای كشور ادامه دارد :

1- تشويش اذهان عمومي و ايجاد شكاف در بين مردم؛

2- اميدواري دشمنان نظام به برخی جریانات داخلی؛

3- خسارات مالي و مادي فتنه؛

4- تخريب چهره نهادها، شخصيت‌ها و مراكز قانوني نظام؛

5- بازی با حيثيت نظام در خارج از کشور؛

6- افزایش امید دشمن به بی ثبات سازی سیاسی و براندازی در ایران

7- افزایش فشارها و تشدید تحریم ها

8- باج‌خواهی در پرونده هسته‌ای ایران

اینها تنهابخش کوچکی ازخسارات و زیان‌های وارده به نظام درفتنه88 است که بصورت خلاصه آمده است. حال آن که، خسارات و زیان‌های به سبب فتنه ۸۸به سبب گستردگی و حجم بالا و وجوه پنهان در آن در حال حاضر هم قابل اندازه‌گیری نیست

تدبیر علیه تشویش

رهبر انقلاب در نمازجمعه تاریخی 29 خرداد، بدون در نظر گرفتن یک هفته اغتشاشگری و اقدامات غیرقانونی از سوی سران اصلاحات و تحریک مردم به حضور در خیابان، در سخنانی کریمانه، این افراد را «عناصر نظام» خواندند و بر پیگیری «قانونی» اعتراضات و نه اردوکشی خیابانی، تاکید کردند. ایشان فرمودند: «این که دشمنان سعی می کنند در رسانه های گوناگون - که غالباً هم این رسانه ها مال این صهیونیست های خبیث و رذل است - اینجور وانمود کنند که دعوا بین طرفداران نظام و مخالفان نظام است، نخیر، این جوری نبود؛ آنها غلط می کنند این حرف را می زنند؛ این واقعیت ندارد... این چهار نفری که وارد عرصه این انتخابات جدی شدند، همه شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند.

9  دي  1388 يکي از مهم ترين فرازهاي تاريخي دوران انقلاب بشمار مي آيد؛ چراكه در آن روز مردم با قاطعيت خواهان مجازات فتنه گران و خانه نشين شدن خواص بي بصيرت شدند.
یکی از شعارهای اصلی ملّت به خشم آمده از فتنه گران و فتنه آفرینان و ساکتین فتنه عبارت بود از« خواص بی بصیرت ؛ مایه ی ننگ ملّت »، که عمده ی خواسته مردم در همین شعار همگانی خلاصه می شد

وظیفه ما پس از 9 دی
در فتنه سال 88،اکثریت مردم قبول شدند و بعضی ازخواص مردود. اما از طرفی باید مراقب بودکه فتنه‌ها به پایان نرسیده و با فتنه‌های جدیدی مواجه هستیم و ازطرفی هم مواظب باشیم که پس ازحماسه 9دی وظایف به گردن ماست که باید به آنهاعمل کنیم:
 وظایف آحاد ملت
يك نكته را هم به جوانان عزيز انقلابى، به فرزندان عزيز انقلابى خودم، به فرزندان بسيجى - از زن و مرد - عرض بكنم: جوانان از اطراف و اكناف كشور، از آنچه كه تهتّك بيگانگان از ايمان دينى به گوششان ميخورد يا با چشمشان مى‌‌‌‌بينند، عصبانى هستند؛ وقتى میبينند روزعاشوراچگونه يك عده‌‌‌‌اى حرمت عاشورا را هتك ميكنند، حرمت امام حسين را هتك ميكنند، حرمت عزاداران حسينى را هتك ميكنند، دلهاشان به درد مى‌‌‌‌‌آيد، سينه‌‌‌‌‌هاشان پر ميشود از خشم؛ البته خوب، طبيعى هم هست، حق هم دارند؛ ولى ميخواهم عرض بكنم جوانهاى عزيز مراقب باشند، مواظب باشند كه هرگونه كار بى رويه‌‌‌اى، كمك به دشمن است. اينجا جوانها تلفن ميكنند- ميفهمم من، ميخوانم، غالباً تلفنها و نامه ها را خلاصه ميكنند، هر روز مى آورند، من نگاه ميكنم - مى بينم همين طور جوانها گله‌‌‌‌‌مند، ناراحت و عصبانى؛ گاهى هم از بنده گله ميكنند كه چرا فلانى صبر ميكند؟ چرا فلانى ملاحظه ميكند؟من عرض ميكنم؛ درشرائطى كه دشمن باهمه‌‌‌ وجود، با همه‌‌‌‌ى امكاناتِ خود درصدد طراحى يك فتنه است و ميخواهد يك بازى خطرناكى را شروع كند، بايد مراقبت كرد او را در آن بازى كمك نكرد. خيلى بايد با احتياط و تدبير و در وقت خودش با قاطعيت وارد شد. دستگاه‌‌‌‌هاى مسئولى وجود دارند، قانون وجود دارد؛ بر طبق قانون، بدون هيچگونه تخطى از قانون، بايستى مُرّ قانون به صورت قاطع انجام بگيرد؛ اما ورود افرادى كه شأن قانونى و سمت قانونى و وظيفه ى قانونى و مسئوليت قانونى ندارند، قضايا را خراب ميكند.خداى متعال به مادستورداده است:«و لايجرمنّكم شنئان قوم على ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوى».(1) بله، يك عده‌‌‌‌اى دشمنى ميكنند،يك عده‌‌‌‌اى خباثت به خرج ميدهند،يك عده اى ازخباثت‌‌‌كنندگان پشتيبانى ميكنند- اينها هست - اما بايد مراقب بود. اگر بدون دقت، بدون حزم، انسان وارد برخى از قضايا بشود، بى‌‌‌‌گناهانى كه از آنها بيزار هم هستند، لگدمال ميشوند؛ اين نبايد اتفاق بيفتد. من برحذر ميدارم جوانهاى عزيز را، فرزندان عزيز انقلابىِ خودم را از اينكه يك حركتى را خودسرانه انجام بدهند؛ نه، همه چيز بر روال قانون.
بيانات مقام معظم رهبری در ديدار مردم قم در سالگرد قيام نوزدهم دى ماه 88/10/19

وظیفه مسئولین:
1- مسئولين كشور بحمداللَّه چشمشان هم باز است، مى‌‌‌‌بينند؛ مى‌‌‌‌بينند مردم در چه جهتى دارند حركت ميكنند. حجت بر همه تمام شده است. حركت عظيم روزچهارشنبه نهم دى ماه حجت را بر همه تمام كرد. مسئولين قوه‌‌‌‌‌ى مجريه، مسئولين قوه‌‌‌ى مقننه، مسئولين قوه‌‌‌‌ى قضائيه،دستگاه‌‌‌هاى گوناگون،همه ميدانندكه مردم درصحنه‌‌‌اند و چه ميخواهند. دستگاه‌‌‌‌‌‌ها بايد وظائفشان را انجام بدهند؛ هم وظائفشان در مقابل آدم مفسد و اغتشاشگر و ضدانقلاب و ضدامنيت و اينها،هم وظائفشان در زمينه‌‌‌ى اداره‌‌‌‌‌‌ى كشور
بيانات مقام معظم رهبری در ديدار مردم قم در سالگرد قيام نوزدهم دى ماه 88/10/19
2- هر سالى از سالهائى كه دوران انقلاب گذرانده است، و در هر سالى هر ماهى، و در هر ماهى هر روزى، وزن و مقدارى دارد، ارزشى دارد؛ نبايد اين را از دست داد. ممكن است در هشت ماه از سال 88 كه اشتغالات فتنه‌انگيزان بعضى از ذهنها را به خود مشغول كرد، برخى از كارها نيمه‌كاره مانده باشد؛ بايد جبران بشود. بايد حركت، يك حركت سريعى باشد.»
بيانات مقام معظم رهبری در ديدار مردم قم در سالگرد قيام نوزدهم دى ماه  88/10/19
شعار ها و خواسته های ملت ایران در حماسه تاریخی جمعه  88/10/9
مردم در راهپیمایی نهم دی ، انگار درس "جمل شناسی" پاس کرده بودند:

* آنان که مدعیند روزانه با امام کار می کردند بدانند که حضرتش فرمود : منافقین از کفار هم بدترند !* ایران که باغ پسته بابات نیست - مملکت حسینی بی صاحاب نیست

چرایی بازخوانی عمق شعارهای مردم در حماسه 9 دی 88

بهانه خروش مردمی نهم دی، حرمت شکنی فتنه گران در عاشورای سال ۱۳۸۸ بود.

گستاخی هدفمند عده ای در اهانت و جسارت به قرآن، مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، نذورات، عزاداران و مراسم حسینی، تخریب اموال عمومی، به بازی گرفتن مقدسات مردم و شعار علیه اصل ولایت‌فقیه آن هم در مراسم عزای سید سالار شهیدان امام حسین(ع) در روز عاشورا آحاد ملت ایران را متالم و خشمگین کرد. این خشم مقدس آغازی بر پایان فتنه و پلکانی برای حرکت توفنده کشور در مسیر تعالی و پیشرفت بود. مردم بر عبور جریان فتنه از اصول نظام شوریدند. فتنه گران در روز قدس سال ۸۸ با سر دادن شعار نه غزه نه لبنان شعار سی ساله صهیونیسم ستیزی ملت ایران را زیر سئوال برده بودند. آنها در ۱۳ آبان همان سال با اعلام همپیمانی با آمریکا از مرزهای استکبارستیزی ملت عبور کرده بودند و در ۱۶آذر ۱۳۸۸ با اهانت به ساحت مقدس حضرت امام و جسارت به تصویر ایشان ثابت کردند که تمامی ادعاهای گذشته مبنی بر پیروی از خط امام(ره) گزافه بوده است در روز عاشورا آخرین تکه های پازل براندازی را کنار هم گذاشتند و با اهانت به مقدسات مردم در ایام عزاداری امام حسین(ع) و شعار علیه اصل ولایت فقیه ماهیت دین ستیزانه خود را به نمایش گذاشتند. این در حالی بود که سران این جریان کوچکترین اظهار تاسف و یا موضع گیری در محکومیت فتنه‌گران از خود بروز ندادند و حتی به کسانی که در روز عاشورا کف و سوت زده بودند و به هیئت های مذهبی حمله کرده بودند لقب “مردم خداجوی” دادند. اما حماسه تاریخی نهم دی نشان داد جامعه ایران یک جامعه مذهبی، انقلابی، معتقد به خط امام خمینی(ره)، وفادار به ولایت فقیه و دارای سلایق و علایق مختلف است.

اما در اصول و محکمات خود که همان اسلام، انقلاب، ولایت فقیه،شعارهای استکبارستیزانه وصهیونیسم ستیزانه است یک صداومستحکم است. این شعارنیست بلکه واقعیتیست که حماسه نهم دی درکوران تبلیغات رسانه های بیگانه وفضاسازی سران فتنه به همه جهان ثابت کرد.

حماسه تاریخی نهم دی برخاسته از عوامل مختلفی چون بصیرت، دشمن‌شناسی، وقت شناسی و حضور مجاهدانه ملت بصیر ایران در برهه‌های حساس و تعیین کننده بود که باعث شد این روز تاریخ ساز به عنوان نقطه عطفی در معادلات انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور ثبت شود. حرمت شکنی بی محابای ارزشهای مقدس مردم در عاشورای سال ۱۳۸۸ توسط فتنه گران علاوه بر نشان دادن ماهیت انحرافی این جریان باعث شد خشم مقدس مردم به جوش بیاید تا حماسه تاریخی ملت ایران در نهم دی سرمنشا بسیاری از تحولات بعدی قرار بگیرد.


امروز به جرات می توان ادعا کرد حماسه تاریخی نهم دی به عنوان تکیه گاه تصمیمات بزرگ در داخل کشور و همچنین در خارج از کشور شناخته می شود و راقم بسیاری از معادلات فراروی ملت ایران در حوزه های مختلف سیاسی، بین المللی، اقتصادی، فرهنگی و…تلقی میگردد.

راه انقلاب این است
بدخواهانى كه سى سال است عليه اين انقلاب و عليه اين مردم هر كارى توانستند، كردند، اينها هم فرصت را مغتنم شمردند و با تبليغاتِ خودشان وارد ميدان شدند. بيش از اين، كارى نميتوانستند بكنند. اگر آمريكائى‌ها و انگليسى‌ها و صهيونيستها ميتوانستند نيرو وارد خيابانهاى تهران بكنند، يقين بدانيد ميكردند.

اگر برايشان امكان داشت كه با حضور وابستگان و مزدوران خودشان از خارج،عرصه راآنچنان كه ميخواهند،هدايت كنند،مي كردند.منتها مي دانستند كه اينكار به ضررشان تمام مي شود. تنها كارى كه مي توانستند بكنند،اين بود كه در صحنه‌ى تبليغات، در صحنه‌ى سياست جهانى، از آشوبگر، از اغتشاشگر حمايت كنند. رؤساى جمهور كشورهاى مستكبر در اين قضيه وارد ميدان شدند؛ اغتشاشگران خيابانى و خرابكارانى را كه با آتش زدن ميخواهند موجوديت خودشان را نشان بدهند، ملت ايران ناميدند؛ شايد بتوانند اوضاع را آنچنان كه طبق ميل خودشان است، در افكار عمومى دنيا و كشورمان تصوير و ترسيم كنند؛ اما شكست خوردند.
قوى‌ترين و آخرين ضربه راملت در روز نهم دى و بيست و دوى بهمن وارد كرد. كار ملت ايران در بيست و دوم بهمن، كار عظيمى بود؛نُه دى هم همين جور. يكپارچگى ملت آشكار شد.همه‌ى كسانى كه در عرصه‌ى سياسى به هر نامزدى رأى داده بودند، وقتى ديدند دشمن در صحنه است، وقتى فهميدند اهداف پليد دشمن چيست، نسبت به آن كسانى كه قبلاً به آنها خوشبين هم بودند، تجديد نظر كردند؛ فهميدند كه راه انقلاب اين است، صراط مستقيم اين است.

در بيست و دوى بهمن، ملت همه با يك شعار وارد ميدان شدند.خيلى تلاش كردند، شايد بتوانند بين ملت دو دستگى ايجاد كنند؛ اما نتوانستند. و ملت ايستاد؛ اين پيروزى ملت بود. از بيست و دوم خرداد تا بيست و دوم بهمن - هشت ماه - يك فصل پرافتخار و پرعبرتى براى ملت ايران بود؛ اين يك درس شد. آگاهى جديدى بوجود آمد. فصل تازه‌اى در بصيرت ملت ايران گشوده شد. اين يك زمينه‌ى بسيار مهمى است. بايد بر اساس اين زمينه، حركت كنيم.
بيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي 89/01/01


یك حركت بدون فراخوان
راز ماندگارى اين انقلاب، اتكاى به ايمانهاست؛ اتكاى به خداست. لذا شما مى‌بينيد آن روزى كه توده‌ى عظيم مردم در سرتاسر كشور احساس كنند كه دشمنى‌اى متوجه انقلاب است، احساس كنند كه دشمنىِ جدى‌اى وجود دارد، بدون فراخوان حركت ميكنند مى‌آيند. روز نهم دى شما ديديد در اين كشور چه اتفاقى افتاد و چه حادثه‌اى پيش آمد. دشمنان انقلاب كه هميشه سعى ميكنند راهپيمائى‌هاى ميليونى را بگويند چند هزار نفر آمده‌اند - تحقير كنند، كوچك كنند - اعتراف كردند و گفتند در طول اين بيست سال، هيچ حركت مردمى‌اى به اين عظمت در ايران اتفاق نيفتاده است؛ اين را نوشتند و گفتند. آن كسانى كه سعى در كتمان حقائق درباره‌ى جمهورى اسلامى دارند، اين را گفتند. علت چيست؟

علت اين است كه مردم وقتى احساس ميكنند دشمن در مقابل نظام اسلامى ايستاده است، مى‌آيند توى ميدان. اين حركتِ ايمانى است، اين حركتِ قلبى است؛ اين چيزى است كه انگيزه‌ى خدائى در آن وجود دارد؛ دست قدرت خداست، دست اراده‌ى الهى است؛ اين چيزها دست من و امثال من نيست. دلها دست خداست. اراده‌ها مقهور اراده‌ى پروردگار است. وقتى حركت خدائى شد، براى خدا شد، اخلاص در كار بود، خداى متعال اينجور دفاع ميكند.لذاميفرمايد: «انّ اللَّه يدافع عن الّذين امنوا».اين را دشمنان نظام اسلامى نمي فهمند، تا امروز هم نفهميدند؛ لذا تهديد مي كنند، حرف ميزنند،روشهاى گوناگون را به كار ميگيرند، به خيال خودشان ميگردند نقطه ضعف براى جمهورى اسلامى پيدا كنند؛ گاهى اسم حقوق بشر را مى‌آورند، گاهى اسم دموكراسى را مى‌آورند؛ ترفندهائى كه امروز براى مردم دنيا حقيقتاً ترفندهاى مسخره است.

مي گويند افكار عمومى؛ اما افكار عمومى اگر اين حرفها را از آمريكا و صهيونيسم باور مي كرد، اينجور در دنيا، دركشورهاى مختلف،ملتهاى مختلف، در مواقع گوناگون، نفرت خودشان را از اين سران مستكبر نشان نميدادند، كه مى‌بينيد نشان ميدهند.هر جا سفر مي كنند، گروهى از مردم عليه‌شان شعار مي دهند. پيداست كه افكار عمومى دنيا فريب ترفندهاى اينها را نخورده است.
بيانات در ديدار فرمانده و پرسنل نيروى هوائى ارتش جمهوری اسلامی ايران 88/11/19

 

منابع و مآخذ

بيانات مقام معظم رهبری  

واقعة صفين، ص 115

نهج البلاغه، خطبه‌ى 173

سوره مبارکه زمر آیه 9

واقعه جمل

خطبه 13 نهج البلاغه

انتهای پیام/