کد خبر: 5751 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵

یادداشت دانشجویی؛

9دی تبلور پایبندی مردم به اصول اولیه انقلاب است

شعارهای ۹ دی، شعارهای همیشگی و کلیشه‌ای نبود، شعارهای جدیدی بود که از پیوند عشق به ولایت، عاشورا، انقلاب و نفرت از دشمنان حریم ولایت به دست آمده بود و این نشان از اعتقادات سیاسی مذهبی مردم یک کشور داشت.

9دی تبلور پایبندی مردم به اصول اولیه انقلاب است

به گزارش ابصارخبر، میلاد محرمی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشگین شهر در تازه ترین یادداشت ود به چرایی و چگونگی وقایع 9 دی پرداخت و نوشت:روز نهم دی ماه سال 1388 در ایران اسلامی به عنوان روز حماسه مردم این کشور یاد می‌‌شود که در آن دفاع از حریم ولایت و مکتب عاشورا در پناه اسلام تحقق پیدا کرد و این نام حماسه با ذهن مردم عجین و ماندگار شد.
برای مردم هر ملتی در تاریخ روزهای مهم و بیادماندنی وجود دارد که ماندگاری آن روزها برگرفته از اعتقادات و روند شکل‌گیری آن روزهاست.

در ایران بعد از انقلاب اسلامی نیز روزهای ماندگار تلخ و شیرینی چون پیروزی شکوهمند مردم بر طاغوت و رژیم گذشته در روز 22 بهمن سال 1357، 31 شهریور ماه سال 1359 حمله عراق به ایران، سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر، 14 خرداد سال 1368 روز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی و 9 دی ماه 1388 روز بصیرت و میثاق با ولایت از جمله این روزهاست که سیر اتفاقات مربوط به این روزها باعث شده است تا جاوید بمانند.

آخرین مورد این روزهای ماندگار حماسه 9 دی 1388 بود که در سال‌های اخیر باعث ایجاد وحدتی مثال‌زدنی در بین نیروهای انقلابی و دلسوزان اسلام شد و روز حماسه لقب گرفت.

فارغ از همه مسائل پیرامونی در دنیای سیاست، بررسی ابعاد این نامگذاری می‌تواند در مسیر شناخت این اتفاق تاثیرگذار باشد پس با نگاهی منصفانه آن را مرور می‌کنیم.

البته با توجه به پیشینه‌ای که در ابتدای این گزارش عنوان شد، عموم روزهای تاریخی ملت‌ها به فراخور عقاید مذهبی و سیاسی شکل می گیرد، از همین رو حضور مردم ایران در ۹ دی ماه به معنی دفاع از هیچ حزب، گروه و جناحی نبود و شاهد حضور خالص مردم بدون هیچ چشم داشتی بودیم. 
در کنار این مسئله باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در نهم دی ماه کسی برای حمایت از دولت وارد میدان نشد و در دست هیچ فردی تصویری از رئیس‌جمهوری نبود؛ این‌بار خروش مردم  خالصانه برای دفاع از هویت نظام جمهوری اسلامی و دفاع از ولایت فقیه بود. 

اگر از زاویه دیگر به این رویداد تاریخی توجه شود شعارهای ۹ دی، شعارهای همیشگی و کلیشه‌ای نبود، شعارهای جدیدی بود که از پیوند عشق به ولایت، عاشورا، انقلاب و نفرت از دشمنان حریم ولایت به دست آمده بود و این نشان از اعتقادات سیاسی مذهبی مردم یک کشور داشت.

فارغ از همه هیجانات سیاسی نباید این مساله نادیده گرفته شود اتفاقی که در این روز افتاد نشانه اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی بود، در حالی‌که بسیاری از خواص، نخبگان و مثلا دلسوزان ادعا داشتند اعتماد مردم به نظام از بین رفته است، اما در عمل ثابت شد بعد از گذشت بیش از38 سال از انقلاب اسلامی همچنان مردم پایبند به اصول اولیه انقلاب سال 57 هستند .

از بعدی دیگر این روز با حضور میلیونی مردم ایران در خیابان‌ها در اوج فضاسازی دشمنان خارجی و داخلی، مسیری بی‌بازگشت به دشمنان این کشور نشان داد که در معادلات آینده سیاسی دشمنان ایران تاثیر جدی داشت و همچنان در هفتمین سالگرد این اتفاق شاهد اثرات آن حضور هستیم.

 حماسه 9 دی در معنایش لغویش نیز به راحتی پاسخگوی سوالات است و وقتی به اتفاقی حماسه گفته می‌شود که مانند نداشته باشد، این روز9 دی در سال 1388 مانندی نداشت و شجاعت و غیرت ایرانی عیان شد.

انتهای پیام/