نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8391 ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰

در استانه روز سینما انجام گرفت:

تجلیل از خالق مستند 5 دهه عزاداری اردبیل/ آداب و رسوم مذهبی اردبیل با جاوید در تاریخ جاودانه شد+ فیلم

رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه جاوید حق بزرگی در هنر استان اردبیل دارد، گفت: عزت جاوید امروز فراتر از نام و خاطره ها است، چراکه عشق وی به امام حسین(ع) در طول 50 سال فعالیت هنری وی به چشم می خورد.

تجلیل از خالق مستند 5 دهه عزاداری اردبیل/ آداب و رسوم مذهبی اردبیل با جاوید در تاریخ جاودانه شد+ فیلم

به گزارش ابصارخبر، شامگاه امروز طی مراسمی که با حضور محمد سیمزاری معاون فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل، اصغر عباس زاده معاون فرهنگی سپاه حضرت عباس(ع)، امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل  و جمعی از پیشکسوتان فرهنگ و هنر به ویژه عرصه سینمای اردبیل در حوزه هنری اردبیل برگزار شد، از خدمات 50 ساله اصغر جاوید، اولین فیلمساز استان اردبیل تجلیل شد.

 آداب و رسوم مذهبی اردبیل با جاوید در تاریخ جاودانه شد

امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل در این مراسم به بیان ویژگی ها و خصایص این هنرمند نام آشنای اردبیل پرداخت و گفت: زمانیکه همه مردم به دنبال کسب روزی و حساب و کتاب زندگی بودند انسان های انگشت شماری همچون اصغر جاوید بودند که با هنرمندی بی بدیلی، خلاف جهت مادی گرایی حرکت کرده و آداب و رسوم مذهبی اردبیل  را در تاریخ جاودانه کردند.

وی با بیان اینکه عشق به امام حسین(ع) و مکتب عاشورا در طول 5 دهه خدمت خالصانه این پیشکسوت عرصه فیلم سازی استان اردبیل موج می زند، گفت: زمانیکه همسالان جاوید، به فکر معاش روزانه و خانه سازی بودند، این هنرمند اردبیل با خود سازی توانست گام های بزرگی برای هنر و فرهنگ اردبیل بردارد که در این راه نیز از خود نیز هزینه کرد.

 جاوید، هنرمند متعهد مذهبی و انقلابی استان اردبیل است

اصغر عباس زاده معاون فرهنگی سپاه حضرت عباس(ع) نیز در این مراسم از اصغر جاوید به عنوان هنرمند متعهد مذهبی و انقلابی استان اردبیل نام برد و گفت: مستند شهدای انقلاب روستای نیارق از جمله ماندگارترین مستندات استان اردبیل در حافظه تاریخ این کشور است که حاصل درایت  و تعهد این فیلمسازی مذهبی و انقلابی اردبیل است.

وی از جاوید به عنوان پدر سینمای اردبیل نام برد و گفت: زمانیکه تجهیزات مناسبی برای فیلم سازی در اردبیل مهیا نیود، جاوید که نمایندگی صدا و سیما را در اردبیل برعهده داشت، در انعکاس رویدادهای این شهر از جان و مال خود هزینه کرد که ثمره تلاش های 50ساله این فیلم ساز در مستند خیزاب عشق به وضوح مشاهده می شود.

خلق آثار مرتبط با مشاهیر اردبیل، بزرگترین یادگاری جاوید برای نسل های آینده اردبیل

محمد سیمزاری مدیرکل اجتماعی استانداری اردبیل ضمن قدردانی از حمایت های سپاه پاسداران از هنرمندان، گفت: این حمایت ها قوت قلبی برای هنرمندان استان است.

وی با بیان اینکه جاوید حق بزرگی در هنر استان اردبیل دارد، گفت: عزت جاوید امروز فراتر از نام و خاطره ها است، چراکه عشق وی به امام حسین(ع) در طول 50 سال فعالیت هنری وی به چشم می خورد.

مدیرکل اجتماعی استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با آثار تربیتی هنر و سینما پرداخت و گفت: هرکس که بتواند میان خود با خداوند متعال را اصلاح کند آثارش نیر تاثیرگذار بوده و عاقبت به خیر خواهد شد.

وی از خلق اثار هنری از مشاهیر اردبیل به عنوان یکی از مهمترین آثار جاوید برای تاریخ اردبیل نام برد و گفت: به تصویر کشیدن زندگی نامه مشاهیر اردبیل با زبان هنر همچون برگی درخشان در تارک تاریخ هنر استان اردبیل می درخشد که این کار وی بزرگترین یادگاری وی برای نسل های آینده این سرزمین است.

 آب، صدا و ماهی یه المان به کار رفته در خیزاب عشق

 اصغر جاوید نیر در پایان این مراسم به تشریح اهداف ساخت مستند خیزاب عشق در دهه 50 پرداخت و گفت: در این مستند که کار ساخت آن در سال 1353 اغاز شد، پس از کارهای پژوهشی در اهداف قیام امام حسین(ع) به استفاده از 3 المان آب، صدا و ماهی رسیدم که همین عناصر الهام بخش و پیوند دهنده 5 دهه عزادار حسینیان اردبیل در ایام محرم است.

وی با بیان اینکه من سینماگر حسینی هستم گفت: در ابتدای آغاز هرفیلمی با خدا خلوت کرده و با توسل به ائمه اطهار و کسب رضایت خداوند دست به کار شدم و خداوند نیز خود گره های کار را برایم گشود.

 

اکران مستند خیزاب عشق و تجلیل از خالق مستند 5 دهه عزاداری اردبیل از جمله برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام/ج