سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8343 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹

با حضور نماینده ولی فقیه در استان اردبیل برگزار شد؛

آیین عمامه گذاری طلاب حوزه های علمیه استان اردبیل +تصاویر

آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در مراسم عمامه گذاری طلاب به تبیین رسالت غدیر خم پرداخت و گفت: تعیین مرجعیت سیاسی و مرجعیت علمی دو کار بزرگ پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم است.

آیین عمامه گذاری طلاب حوزه های علمیه استان اردبیل +تصاویر

به گزارش ابصارخبر، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بعد از ظهر امروز در آیین عمامه گذاری طلاب که همزمان با عید غدیر و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در مصلی اردبیل برگزار شد به تبیین ویژگی های عید غدیر پرداخت و گفت: تعیین مرجعیت سیاسی و مرجعیت علمی دو کار بزرگ پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم است.

وی با بیان اینکه 90 درصد روایات برجای مانده از ائمه معصومین(ع) سیاسی است، گفت: شیرازه دین ما، ولایت است.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به تشریح حکومت داری در کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: به غیر از کشور ما در هیچ یک از کشورهای اسلامی بویژه داعیه داران عربی از نظام سیاسی و آرمانی اسلام  در امر حکومت خبری نیست.

وی ویژگی های حکومت اسلامی در زمان پیامبر اسلام (ص) را یادآور شد و گفت: تعیین مرجعیت سیاسی و علمی 2 کار بزرگی است که پیامبر اسلام (ص) در غدیر از خود به یادگار گذاشت.

امام جمعه اردبیل به اولین ذی الحجه در تاریخ اسلام و ابلاغ پیام برائت از مشرکین توسط پیامبر اشاره کرد و گفت: در آن زمان پیامبر اکرم(ص) کار ابلاغ برائت از مشرکین را به ابوبکر سپرد ولی حضرت جبرائیل بر پیامبر(ص) نازل شد و وی را از این کار نهی کرد و اعلام داشت؛ خداوند متعال اراده کرده است که تا قیامت هیچکس جز پیامبر(ص) و فرستاده خداوند متعال  کسی حق صحبت از طرف دین را ندارد و این خود گویای اهمیت ولایت در اسلام است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه در سایر ادیان براثر غفلت عالمان دین، در ادیان مختلف دخل و تصرف شده و از آن استفاده ابزاری شده است گفت: این کار در دین اسلام به برکت وجود ولایت امکان پذیر نشد و این دین که کامل ترین ادیان است سالم به مردم رسیده است.

وی به تبیین مرجعیت علمی در اسلام پرداخت و گفت: همانگونه که در حدیث ثقلین نیز آمده است، هیچ کس حق تفسیر از خود در مورد اصول دین را ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه مقام و منزلت امام علی(ع) را نزد پیامبر اکرم(ص) متدکر شد و گفت: طبق روایات برجای مانده از پیامبر اکرم (ص) تا قیامت ،کار دین تنها به امام علی(ع) و اشخاصی که همانند ایشان هستند سپرده خواهد شد.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین شاخص های حکومت اسلامی پرداخت و گفت: همه حکومت هایی که به نام اسلام مستقر هستند باید با شاخص های غدیر تطبیق پیدا کنند تا مشخص گردد ک چه میزان از آرمان های حکومت اسلامی در ان کشورها محقق شده است.

وی از عالمان و نویسندگان متعهد به عنوان یکی از عوامل پایداری اعتقادات مردم نام برد و گفت: برای ترویچ اعتقادات دینی در مردم باید نویسندگان در تراز عالمان دینی تربیت پیدا کنند تا بتوان مفاهیم دینی را دقیق و درست بین مردم ترویج کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام در صدد هستند تا با تخریب عقاید جوانان به امیال خود برسند، گفت: کار علمای شیعه در این خصوص سنگین است چراکه پاسخ دهی به شبهات دینی از رسالت های عالمان دین است.

وی فرهنگ سازی دینی و اعتقادی را از دیگر وظایف عالمان دین برشمرد و گفت: اگر فرهنگ درست مستقر نشود هیج چیز دیگر دوام پیدا نمی کند چراکه فرهنگ همانند ریلی است که اقتصاد به عنوان قطار  روی آن حرکت می کند و اگر ریل نباشد حرکتی از قطار نیز دیده نخواهد شد.

وی از خَلق احساسات، دگرگونی عواطف و معرفت افزایی در جوانان به عنوان یکی دیگر از وظایف عالمان دین برشمرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر  ثوابی است که باید در کارنامه اعمال عالمان دین ثبت شود که در غیر اینصورت عالم دین رسالت خود را به سرانجام نرسانده است.

امام جمعه اردبیل، شهدای جلیل القدر عالمان دین از صدر اسلام تا کنون را یادآور شد و گفت: عالمان دین در طول تاریخ برای پایداری و نگهداری معارف دین ایثار و فداکاری های بی بدیلی را انجام دادند  و در این راه خون های بسیاری را تقدیم اسلام کردند.

وی با بیان اینکه عالمان دین نباید اجازه دهند اداب و رسوم غلط در جامعه ترویج پیدا کند، گفت: از این است که کار انبیاء کار سختی است و از عهده هر کسی بر نمی آید.

این استاد حوزه و دانشگاه  از طلبگی به عنوان سخت ترین کارها نام برد و گفت: طلاب و روحانیون براستی که با خداوند متعال معامله کرده اند تا بتوانند در حفظ و حراست عزت مردم و حاکمیت دین ایفای نقش کنند.

وی به ویژگی های طلاب موفق نیز اشاره کرد و گفت: طلبه در واقع برگزیده خداوند متعال است چراکه هر دانش پژوهی توان طلبگی ندارد.

در پایان این مراسم که با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد، 25 نفر از طلاب اردبیل ملبس به لباس روحانیت شدند.

انتهای پیام/ج