سرویس: اخبار کوتاه کد خبر: 8006 ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳

گفتگوی تسنیم با بیمار مبتلا به کرونا؛

ورزش و توصیه‌های پزشکی از مرگ نجاتم داد

بیماری کرونا طی یک ماه اخیر با تغییر شکل شیوع، حتی سراغ ورزشکاران و جوانان اردبیلی یعنی جمعیت سالم جامعه نیز رفته است. موضوعی که پزشکان دلیل آن را بی‌توجهی به توصیه‌ها می‌دانند.

ورزش و توصیه‌های پزشکی از مرگ نجاتم داد

به گزارش ابصارخبر به نقل از تسنیم، اوایل اسفند ماه سال گذشته بود که اخبار شیوع بیماری کرونا در ایران و اردبیل جان گرفت. بیماری که به شدت مرگبار بوده و می‌تواند در مدت چند روز جان فرد مبتلا را بگیرد. پزشکان در ابتدا آمار مرگ و میر و ابتلا را منحصر به افراد سالمند و افرادی با زمینه بیماری دیگر قلمداد می‌کردند تا جایی که به عنوان مثال بیماران قلبی عروقی، بیماران تنفسی، دیابتی‌ها و بیمارانی که سرطان دارند در ردیف نخست افراد در معرض تهدید شناخته شدند.

این تصور که کودکان و جوانان از بیماری در امان هستند و در صورت ابتلا نیز جان خود را از دست نخواهند داد، تا چند هفته بعد از شیوع بیماری ادامه داشت.

اما طولی نکشید که بستری‌های کرونا رده سنی خود را گسترش داد و از کودک تا کهنسال را متوجه خطر خود ساخت. فوت تعدادی بیمار جوان خط بطلانی بر شکل بیماری بود. اینبار پزشکان ادعای خود را تغییر دادند و میزان آمادگی جسمانی و رعایت نکات بهداشتی را دلیل حفاظت افراد از بیماری و یا مداوای آن عنوان کردند.

گفتگوی اختصاصی تسنیم با بیمار بهبود یافته مبتلا به کرونا گویای این حقیقت است که شکست دادن کرونا به سادگی انجام نمی‌شود و غفلت از حتی یک توصیه به ظاهر ساده می‌تواند جان بیمار را بگیرد.

جعفر پریش ساکن مشگین شهر که در رشته کوهنوردی فعالیت دارد، نجات خود را بعد از خواست خداوند در سایه ورزش مداوم می‌داند و اینکه مو به مو درست در شرایط بحرانی و اوج بیماری به توصیه پزشکان عمل کرده است و هیچ چیز را سطحی تلقی نکرده است.

آغاز ابتلا به بیماری و تشخیص جالب پزشکان

بعد از شیوع گسترده بیماری کرونا اردبیل به ویژه مشگین شهر و گرمی خیلی‌ها گرفتار بیماری شدند.

پریش که سالم و ورزشکار است بعد از ابتلا به مثال نقض تئوری پزشکان  تبدیل می‌شود.

به یاد دارد اولین نشانه‌های بیماری احساس خستگی و بی حالی و همچنین لرز مداوم در بدن بود. بعد از لمس چنین شرایطی درست دو روز مانده به پایان سال به پزشک مراجعه می‌کند و در کمال شگفتی پزشک می‌گوید هیچ مشکلی ندارد. این حرف البته باورکردنی نبود. کرختی و بدن درد به همراه تب و لرز شدید باعث می‌شود این ورزشکار خود دست به کار شود. در خانه‌اش خود را قرنطینه می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی نزدیکش برود. درد عضلات و لرز شدت می‌گیرد و درست روز اول فروردین نیمه شب، احساس خفگی او را از خواب بیدار می کند. تب سنج 39.5 درجه تب را نشان می‌دهد. تب به حدی بالا و توان جسمی به حدی پایین است که حتی توانی ندارد که از جا برخیزد. احساس می‌کند دقایقی بعد می‌میرد و انگار که بدنش را چهار نفر با چوب دستی کتک زده‌اند. درد از ناخن‌ها تا موی سر نفوذ کرده است.

مراجعه مجدد به پزشک با قرنطینه خانگی

مراجعه مجدد به پزشک با قرنطینه خانگی

تب، لرز، سرفه، بدن درد و خستگی عضلانی علائمی است که پزشکان بیش از یک ماه است اعلام می کنند. مشاهده این علائم با وجود اینکه در ابتدا بیماری وی کرونا تشخیص داده نشده موجب می‌شود، پریش مجددا به پزشک مراجعه کند.

صبح فردا پریش به یکی از پزشکان مراجعه کرده و با سی تی اسکن مشاهده می‌شود که ریه سمت چپ درگیر عفونت شدید شده است. توصیه پزشک مراجعه و بستری در بیمارستان است اما پریش نمی‌پذیرد و ترجیح می‌دهد خود را در خانه مداوا کند. کپسول اکسیژن تهیه می‌کند و یکی از اتاق‌های خانه قرنطینه می‌شود.

می‌گوید داروهایی که براساس پروتکل سازمان بهداشت جهانی همه جا تجویز می‌شود به من هم تجویز شد. شامل روماتورست، ایروکاست، اسلیت و تاوانکس است که به همراه شربت دیفن هیدرامین به مدت 5 روز باید مصرف شود.

تنگی نفس مانع از تحرک بیمار است. اما پریش تصمیم خود را گرفته است. پزشکانی که در وهله نخست قادر به تشخیص بیماری وی نبودند بعد از تشخیص قطعی مرتب وضعیت جسمی او را پیگیری می‌کنند.

اما بعد از 6 روز مبارزه با بیماری، پریش احساس می‌کند وضعیت بهتری دارد و دوباره با مراجعه به بیمارستان سی تی اسکن انجام می‌دهد. پزشک می‌گوید به طور معجزه آسایی ریه به صورت کامل از عفونت عاری شده است و تاکنون بیماری نداشته که در 9 روز به صورت کامل درمان شود.

اما دلیل نجات پریش ورزش کردن عنوان می‌شود. اینکه غلظت اکسیژن خون او به دلیل انجام ورزش و کوهنوردی در سطح بالایی است و همین باعث تسریع روند درمان شده است.

تداوم قرنطینه خانگی بعد از درمان قطعی بیماری

مطابق اظهارات پزشکان، بیمار مبتلا تا 14 روز بعد از درمان نیز می‌تواند ناقل باشد به همین دلیل بعد از مداوا پریش همچنان در قرنطینه مانده است. می‌گوید مدیون حمایت و محبت همسرم هستم که روزانه غذای من را پخته پشت در اتاق می‌گذارد و پایان روز با دستکش و ماسک تمامی ظروف را در وایتکس می‌شوید.

فرد بیمار قادر به خوردن غذا نیست و به بی اشتهایی کامل می‌رسد اما نجات وی آنچنان که خود به عنوان یک نکته کلیدی از آن یاد می‌کند، در سایه خوردن غذاهای مقوی و به ویژه مایعات گرم و میوه‌ها است.

در اوج بیماری وضعیت جسمی بیمار به شکلی است که امیدی به بازگشت و مداوای خود نمی‌بیند اما رعایت نکات بهداشتی در کنار تغذیه مناسب توانسته بیمار جوان را از چنگ کرونا نجات دهد.

اما اخلاق ورزشی این بیمار در رعایت حال دیگران نیز مشاهده می‌شود. با وجود اینکه می توانست در قرنطینه خانگی نمانده و یا بعد از مداوا از قرنطینه خارج شود اما همچنان منتظر گذر زمان و مداوای کامل است.

مطابق اظهارات  قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اولین بیمار کرونایی در این استان در تاریخ سوم اسفند ماه شناسایی شده و در حال حاضر 1200 فرد مشکوک بستری شده اند.

فتحی با تاکید به اینکه تاکنون 800 بیمار مرخص شده اند، اظهار کرد: روزانه 60 مورد تست ابتلا به این بیماری انجام می‌شود.

نمودار ابتلا فعلا نزولی نشده است

وی با بیان اینکه 98 درصد مردم استان غربال گری شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه نزدیک به دو درصد مردم مشکوک  به بیماری هستند، همچنان آمار ابتلا بر روی منحنی افقی و در برخی مواقع نزولی است.

تاکنون 69 بیمار در استان اردبیل به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند. پزشکان می‌گویند اگر شهروندان رعایت حال همدیگر را کرده و به ویژه افرادی که علائم بیماری را دارند در نهایت مراقبت خود را قرنطینه کرده و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند می‌توان با بیماری مقابله کرد. در صورت بی‌توجهی به جای افراد بیمار ضروری است کل شهروندان در خانه‌های خود و در وضعیت قرنطینه بمانند.

گزارش از ونوس بهنود