کد خبر: 7854 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

تربیت الهی، نقش محوری در سعادت انسان دارد

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه تربیت الهی نقش محوری در سعادتمندی انسان ها دارد از دانشگاهیان خواست تا با تحقیق و پژوهش در این خصوص، زمینه های تعالی و سعادت مردم در دنیا و آخرت را فراهم کنند.

تربیت الهی، نقش محوری در سعادت انسان دارد

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل عصر امروز در محفل درس اخلاق که با حضور دانشگاهیان اردبیل در حسینیه دانشگاه پیام نور اردبیل برگزار شد به تبیین مراحل سلوک پرداخت و گفت: انسان باید طوری خود را تربیت کند که ذائقه اش الهی شود تا اعمالی که انجام می دهد خالص و برای رضای خدا باشد.

وی به حسنعلی علیپور خیر مدرسه ساز اشاره کرد و گفت: این تاجر بزرگ که در خارج از کشور به مال و منال دست یافته بود توانست در سایه تربیت الهی با وقف تمام اموال خود در راه مدرسه سازی به سعادت ابدی برسد.

امام جمعه اردبیل نفوذ کلام آیت الله شاه ابادی را متذکر شد و گفت: امام خمینی(ره) تنها به واسطه تاثیر کلام و رفتارآیت الله شاه ابادی به آن مقام و مرتبه رسید که توانست معجزه قرن یعنی انقلاب اسلامی را بوجود اورد.

وی با بیان اینکه قلب و داشته های درونی مهمترین دارایی انسان است، گفت: انسان ها برای رسیدن به مراحل بالاتر باید قلب و داشته های درونی خود را ملاک قرار دهند چراکه بیرون از قلب چیزی برای انسان وجود ندارد.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به اثر یک نویسنده اروپایی اشاره کرد و گفت: در کتاب «توخالی بمیرید» ثروتمندترین نقطه عالم، قبر توصیف شده است که جای تامل و تفکر دارد چراکه انسان تمام استعدادهای خود را در هنگام مرگ با خود به انجا می برد.

وی پند و اندرزهای خداوند متعال در قرآن کریم را یادآور شد و گفت: انسان فراتر از گوشت و پوست و استخوان است.

امام جمعه اردبیل  از منیّت به عنوان آفت اُخروی انسان ها نام برد و گفت: اگر انسان فراتر از ظواهر عالم به باطن عالم بنگرد و خود را از منیّت خلاص کند سعادتمند خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تبیین مراحل سیر و سلوک پرداخت و با بیان اینکه استاد اخلاق آن کسی است که اول ببیند و سپس به دیگران بگوید، خاطرنشان کرد: مفاهیم نهفته در مثنوی مولانا، گویی گمشده بشریت در اروپا است به همین خاطر است که این کتاب به عنوان کتاب سال اروپا انتخاب شده است چراکه اصول و قواد حاکم بر عالم در آن کتاب به خوبی  بیان شده است.

وی به اسم اعظم خداوند متعال نیز اشاره کرد و گفت: هویت انسان را خود خداوند نوشته و در این میان اسم اعظم را برای خود محفوظ نگه داشته است چراکه این اسم از مقوله لفظ نیست بلکه از علل تامه است و نباید در دسترس عموم قرار بگیرد.

آیت الله عاملی به عجایب عالم اشاره کرد و گفت: عالم جوری درست شده است که هر کس کوچکترین تکانی به خود بدهد به به خبرهایی دست پیدا خواهد کرد لذا بر همه انسان ها است تا برای خود برنامه داشته باشند تا با ارتقای حالات معنوی خود به مراتب بالاتر دست پیدا کنند.

وی افزود: وقتی معنویت درست شد لطف خداوند متعال نیز شامل حال انسان خواهد شد چراکه همه چیز در معنویت خلاصه شده است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش پایانی سخنان خود به تببین موضوع عالم لایتناهی پرداخت و با بیان اینکه کسی تا کنون نتوانسته تعریفی از انتها ارائه کند گفت: در عالم خلقت هر لحظه بر کهکشان ها افزوده می شود و از تاریکی ها خلاء های لاینهاهی ایجاد می شود بنابراین کسی تاکنون نتوانسته بگوید این انتها واقعا کجا است.

وی جمال استثنایی عالم را یادآور شد و گفت: همه مخلوقات جلوه ای از فوران جمال الهی است که یک نمونه آن جمال حضرت یوسف بود که ئرخشش آن منجر به بریده شدن دست ها از شدت حیرت و دلدادگی شد.

آیت الله عاملی به پرده های مَحرَمیّت در عالم خلقت اشاره کرد و گفت: وقتی انسان بتواند به آن حد از کمال و معرفت دست پیدا کند، حجاب ها نیز از دیدگانش برداشته شده و جلوه های تماشایی عالم در دیدگان وی نیز به تصویر کشیده خواهد شد.

وی از دانشجویان و عموم مردم خواست تا در زندگی خود با توجه به مفاهیم قرآن کریم برای خود برنامه ریزی کنند تا با رسیدن به کمال هم در دنیا و هم در اخرت سعادتمند شوند.

 

انتهای پیام/ج