کد خبر: 7151 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳

یادداشت دانشجویی؛

بازخوانی پیام امام خمینی(ره) به گورباچف

روز سیزدهم دی ماه سال 1367 یادآور ابلاغ پیام تاریخی و فراتر از زمان حضرت امام خمینی(ره) به گورباچوف آخرین رئیس جمهور شوروی است. این نامه هشداری است به تمام مکاتب ضد دین و خدا گریز که مادی گرایی را در پیش گرفته اند و از نیاز فطری انسان ها غافل شده اند.

بازخوانی پیام امام خمینی(ره) به گورباچف

به گزارش ابصارخبر، روح اله شاهی دانشجوی اردبیلی در یادداشت خود به مناسبت سالروز صدور پیام تاریخی امام(ره)به گورباچوف نوشت: رهبر ایران در موسمی که شوروی یکی از ابرقدرت های جهان بود و وسعت این کشور تقریبا به اندازه ی نصف دنیا و کمونیسم بر قانون اساسی آن حاکمیت داشت خبر از پایان کمونیست داده بود. اما امام چرا و چگونه خبر از پایان کمونیسم داده بود؟

یکسال از پذیرش قطعنامه 598 می گذشت، قرار بود هیئتی از طرف ایران به کاخ کرملین برود تا نامه ای از طرف امام خمینی(ره) را به شوروی ابلاغ کند.محتوای نامه کاملا مکتوم بود. انتظار جهانیان این بود که ایران از شوروی برای تقویت ارتش و بازسازی درخواست کمک کند ولی متن نامه همگان را شگفت زده کرد.

رهبر ایران در موسمی که شوروی یکی از ابرقدرت های جهان بود و وسعت این کشور تقریبا به اندازه ی نصف دنیا و کمونیسم بر قانون اساسی آن حاکمیت داشت خبر از پایان کمونیست داده بود. اما امام چرا و چگونه خبر از پایان کمونیسم داده بود؟

پاسخ این سوال در همان نامه است.

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران کمونیسم را مکتبی مادی گرا معرفی می کند که این ظرفیت را ندارد که نیازهای واقعی انسان ها را برآورده کند.

بحران بی اعتقادی از نظر امام خمینی(ره) اساسی ترین درد شرق و غرب است و عدم اعتقاد واقعی به خدا مخصوصا جوامع غربی را به ابتذال و بن بست کشانده و یا می کشاند.

امام در بخش پایانی آن نامه تاریخی درمان این درد را هم بیان کرده است؛ آن هم تنها یک کلمه، کلمه پرمعنای «اسلام».

معمار کبیر انقلاب، شوروی را از پناه بردن به دامان غرب برحذر می دارد و آن ها را همان طور که فرمودند به دنیای بزرگتری به نام اسلام دعوت می کند.

به راستی اسلام چه ظرفیت های نهفته ای دارد که حضرت امام ایران جنگ زده اما اسلامی را در موضع قدرت می بینند و شوروی مقتدر را در شرایط بحرانی و محتاج به سلاح اسلام؟ 


روز سیزدهم دی ماه سال 1367 یادآور ابلاغ پیام تاریخی و فراتر از زمان حضرت امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچوف آخرین رئیس جمهور شوروی است.این نامه هشداری است به تمام مکاتب ضد دین و خدا گریز که مادی گرایی را در پیش گرفته اند و از نیاز فطری انسان ها که نیاز معنوی باشد غافل شده اند.

غرب باید از کمونیسم شوروی عبرت بگیرد و به جای تمسک به مکاتب فکری لیبرال و سکولار و ادامه مسلک مادی گرایی کمونیسم به مکاتب فکری الهی و در صدر آن ها اسلام چنگ زند وبه معنویات بیشتر بها دهد تا بعد ها مثل میخائیل گورباچف و کشورش به سرنوشت مشابهی دچار نشود.

این نامه همچنین انذاری است برای مسلمانان جهان که امام(ره) در این باره  می فرمایند: «ای مسلمانان جهان که واقعاً به اسلام ایمان دارید. به پا خیزید و پیرامون پرچم توحید و تعالیم اسلامی دست استعمارگران خائن را از کشورتان و منابع طبیعی غنی کوتاه کنید. عظمت اسلام را به آن برگردانید. اختلافات و خواسته های نفسانی را به کنار بگذارید که شما همه چیز را دارا هستید».

انتهای پیام/ج