کد خبر: 7079 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶

مسئول نهاد رهبری دانشگاه های آزاد استان:

عفاف و حجاب مختص دین اسلام نیست/منشور اخلاقی و پوششی دانشگاه آزاد تدوین می شود

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبیل گفت: حفظ حجاب و عفاف لازمه بقای هر جامعه ای است و این موضوع فقط مختص دین اسلام نیست.

عفاف و حجاب مختص دین اسلام نیست/منشور اخلاقی و پوششی دانشگاه آزاد تدوین می شود

حجت الاسلام سیف اله مدبر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان در گفتگو با خبرنگار ابصارخبر، به تبیین مفهوم حجاب در اسلام پرداخت و گفت: مفهوم حجاب و عفاف از دو بخش مجزا و با معانی متفاوت تشکیل یافته است. بخش اول آن یعنی حجاب به معنای بازداشتن دیگران از گناه با ایجاد حجابی بین زیبایی خود که موجب آزار و اذیت دیگران می‌شود، است و ارزش یک بانوی پاکیزه اسلامی در این است که با اعمال خود سبب شود دیگران به گناه روی نیاورند.

وی افزود: اما منظور از عفاف یعنی پاکی روح و انسان باید با رعایت بعضی از اعمال غلط و نادرست که روح انسان را با ناپاکی ها آلوده می کند در پاکیزگی روح خود کوشا باشد و این موضوع فقط مختص حفظ پوشش و حجاب و بدن نیست بلکه برای مثال عفت در کلام، عفت در نگاه، عفت در حرکات و... شامل معانی عفاف می شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبیل عنوان کرد: گاه مشاهده می شود برخی از افراد عفیف هستند و در عین حال حجاب مناسبی ندارد و یا حجاب دارند در حالی که فرد عفیفی نیستند در حالیکه انسان پاک و مومن باید از هر دو این خصائص مثبت بهره‌مند باشد.

 

حفظ حجاب و عفاف فقط مختص دین اسلام نیست

مدبر تصریح کرد: برای بقای جامعه دینی یا غیردینی حفظ حجاب لازم و ضروری است و در اجتماع حجاب از نگاه عام برای افراد امری مهم تلقی می شود اما این موضوع در شعائر دین اسلام تعاریف خاصی داشته و در سایر ادیان نیز حدود خود را دارد.

وی ادامه داد: همانگونه که نبود عفت کلامی و رفتاری در یک فرد از سوی جامعه مورد پذیرش نیست و هر فرد عاقل و بالغی این موضوع را نهی می کند حجاب نیز همانند آن بوده و عدم حفظ حجاب در جامعه از سوی افراد نکوهش می شود و برای مثال هیچگاه جامعه ای یافت نمی شود که در آن حجاب به طور کامل برچیده شده باشد و اصلاً عقلانی و منطقی نیست و از همین رو حجاب و عفاف مختص دین نبوده و مي نوان آن را در عقل، ذات و فطرت انسان جستجو کرد.

تجمیع نظرات کارشناسان در تدوین منشور اخلاقی و پوششی دانشگاه

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه  آزاد اسلامي استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع حجاب و عفاف در جامعه دینی و اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نیز برنامه های مختلفی در راستای ترویج حجاب و عفاف انجام یافته است و برای نمونه به آماده‌سازی منشور اخلاقی و پوششی دانشگاهیان که با تجمیع نظرات اساتید و کارشناسان تنظیم شده، می‌توان اشاره کرد.

مدبر اضافه کرد: این منشور اخلاقی و پوششی در نقاط مختلف و مهم دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل از جمله درب ورودی نصب شده است و در گام بعدی برای ترویج هر چه بهتر ضوابط و مفاهیم این منشور اقدام به چاپ و توزيع بروشور در بین دانشجویان مي كنيم.

ایجاد کارگروه تخصصی در زمینه حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

وی عنوان کرد: برای اینکه در ارائه راهکارهای عملی به صورت ناشیانه و غیرکارشناسی عمل نکنیم کار گروهی متشکل از اعضاي هیأت علمی بالاخص گروه روانشناسی و تربیتی و دو تن از کارشناسان دینی تشکیل یافته و جلسات متعددی با محوریت بررسی موضوعات روز جامعه در خصوص حجاب و عفاف برگزار شد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبیل گفت: در این کارگروه از زاویه های روانی، تربیتی و دینی به موضوع حجاب و عفاف پرداخته و در خصوص چگونگی و نحوه ی ورود به این موضوع و امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفت پس از آن دوره‌های توجیهی برای افراد مجری امر به معروف و نهی از منکر با هدف ارائه راهکارها، روش ها و نحوه برخورد مناسب با دانشجویان برگزار شد.

مدبر تشریح کرد: سپس اصلاح ساختار در دستور کار قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا اکرام جایگاه و شان زن از درب ورودی آغاز شود و بر اساس آن طبق اجماع نظر اساتید و کارشناسان تصمیم بر این شد با توجه به وجود دو درب ورودی در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برای رعایت ادب و تکریم جایگاه زن ورودی برادران و خواهران جدا شود.

 

تفکیک اتاق کارمندان دانشگاه آزاد در جهت ترویج حجاب و عفاف

مدبر بیان کرد: جلسات متعددی با محوریت بحث و بررسی در خصوص آزاد اندیشی الزام یا اختیار حجاب و عفاف با حضور  تعداد کثیری از اساتید دانشگاهی برگزار شد و حتی در جلسات هم اندیشی اساتید نیز به این موضوع پرداخته می‌شد.

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامي استان اردبیل افزود: یکی دیگر از اقدامات موثر و مناسب که در جهت تحکیم بنیان خانواده اجرائی شد تفکیک اتاق پرسنل و کارمندان آقایان و بانوان بود قبلا روال بدین گونه بود که بانوان و آقایان در اتاق مشترک مشغول به فعالیت بودند و باتوجه به اینکه این موضوع باعث تضعیف بنیان خانواده می شود با عنایت و همکاری ویژه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در مسیر ترویج عفاف و حجاب اقدام به تفکیک اتاق کارمندان (آقایان و بانوان) در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل شد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات موثر در ترویج مفاهیم عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد اسلامی تفسیر سوره نور در ماه مبارک رمضان که یک سوره احکامی است در مسجد دانشگاه برای کلیه افراد حاضر در مسجد بود که ثمرات بسیار مفید و موثری داشت.

انتهای پیام/ج