کد خبر: 6987 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱

معاون نهاد رهبری در دانشگاه های استان؛

مدیریت جامعه دینی از ویژگی های بارز پیامبر اکرم است

معاون نهاد رهبری در دانشگاه های استان به نمونه هایی از برنامه ریزی های پیامبر و هدف گذاری های ایشان برای تشکیل، تثبیت و پیشرفت جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی های پیامبر(ص) بهترین الگو برای مدیران جهت کشور داری است.

مدیریت جامعه دینی از ویژگی های بارز پیامبر اکرم است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز نشست بصیرت افزایی با هدف بررسی ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم با حضور مسئولین تشکل ها و کانون های دانشجویی با سخنرانی حجت الاسلام حمید علی نسب معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در دانشگاه پیام نور اردبیل برگزار شد.

مدیریت جامعه دینی از ویژگی های بارز پیامبر اکرم بود

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در این نشست به تبیین ابعاد شخصیت پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: مدیریت جامعه دینی از ویژگی های بارز پیامبر اکرم بود که در این زمینه هر انچه که در دین مبین اسلام وجود داشت با نهایت دقت  کامل انجام دادند.

وی در ادامه سخنان خود به خصوصیات یک مدیر در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر هر مدیری در جامعه اسلامی بر اساس سیره عملی پیامبر اکرم(ص) عمل کند جامعه با مشکلی رو به رو نخواهد شد.

علی نسب در ادامه سخنان خود به سیره پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: سیره مدیریتی پبامبر خیلی مهم است بطوریکه در آیه 21 سوره  احزاب به این مطلب اشاره شده و آمده است: پیغمبر برای شما الگوی خوبی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سیره پبامبر(ص) و تصمیماتشان برای ما مهم است، گفت: اگر ما این موضوع را برای خودمان حل کنیم بعد از این تمام گفته های پبامبر (ص) برای ما درجه اهمیت تام برخوردار خواهد شد.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در ادامه سخنان خود به تصمیمات پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: تصمیات پبامبر اکرم(ص) منشا الهی و ربانی دارد چراکه پبامبر(ص) مثل ما انسانها نیست که از یکی خوشمان بیاید تصمیم بهتر بگیریم و فردا بدمان بیاید تصمیم دیگر بگیریم اما تصمیات پبامبر اتصال به وحی هست و خطا و اشتباه در ان نیست، اگر ما تصمیمات معقول و منطقی و بدون خطا که متصل به وحی است اینها را متوجه شویم باید به سیره پبامبر (ص) مراجعه کنیم.

وی افزود: تصمیمات پبامبر(ص) و نحوه اداره جامعه مهم است چراکه دور از تشریفات زائد است و تاکید دارد که تشریفات زائده غیر ضروری است.

علی نسب گفت: در شرایط فعلی جامعه، ما باید تشریفات را کنار بگذاریم و با حداقل امکانات بهترین و عالی ترین کارها را انجام دهیم چراکه رفتار پبامبر(ص) دور از تشریفات است. مثلا محل بعضی ها بعضی چیزها را واجب می دانند ولی بیشتر چیزها را انسان می تواند متوجه شود و بفهمد و در مدیریت آنها را حذف کند اگر انسان بی تکلف باشد به راحتی می تواند انتقادها و گفته ها خود را باز گو کند و به راحتی سوال کند ولی بعضی ها اجازه نمی دهند

وی در ادامه سخنان خود از مدیران کشور خواست تا سیره مدیریتی پبامبر را الگو و مسیر  خود قرار دهند چراکه تمام سخنان و بیانات پیامبر صادق و راست است.

این مبلغ دیی با بیان اینکه تمام تصمیمات پبامبر اسلام همراه با خیر خواهی و دور اندیشی بود، گفت: پبامبر عظیم شان ما خیر خواهی را خیلی دوست داشتند و می فرمودند برای همدیگر خیرخواه باشید.

تمام رفتارها و تصمیم های پبامبر (ص) منطقی، مدبرانه و عالمانه است

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان از گفتار و رفتار پبامبر  بعنوان مهمترین سیره عملی ایشان نام برد و گفت: گفتار و رفتار پیامبر براساس عدل و انصاف است بطوریکه امام صادق (ع) فرمودند؛ اگر در جامعه ای عدالت مستقر شود در آن جامعه فقری وجود نخواهد داشت.

وی گفت: پبامبر اکرم(ص) برای ما الگو هست چراکه تمام رفتارها و تصمیم های پبامبر (ص) منطقی، مدبرانه و عالمانه است.

هر جا برنامه نباشد کارها  پیش نمی رود

علی نسب با بیان اینکه رفتار پیامبر سلسله منطقی دارد گفت: در بحث مدیریتی پبامبر هر کاری را با برنامه ریزی آغاز می کند بطوریکه معتقد هستند هر جا برنامه نباشد کارها  پیش نمی رود. بنابراین ما نیز باید برای هر کاری برنامه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت باید داشته باشیم تا موفق شویم.

وی در ادامه سخنان خود به مواردی از برنامه ریزی های پیامبر در دوران زندگی شان اشاره کرد و گفت: هدف گذاری، انتخاب راهبردها و سیاست های کلی از جمله موارد مورد نظر پیامبر اکرم در برنامه ریزی ها است.

علی نسب با بیان اینکه در ابتدا هدف پبامبر، هدایت جمع کوچک بود، گفت: دعوت پیامبر ابتدا به صورت پنهانی آغاز شد که این خود نشان می دهد انسان باید دور اندیش باشد تا با در نظر گرفتن جوانب با توجه به مقتضیات زمان بتواند موثر واقع شود.

وی به بسترهای ایجاد شده در هجرت پیامبر نیز اشاره کرد و گفت: تشکیل هسته های اداری وتعیین نقیبان و عقد برادری از جمله برکات هجرت پیامبر از مکه به مدینه بود.

برنامه های پیامبر مسجد محور بود

این مبلغ دینی به تاسیس مساجد نیز اشاره کرد و گفت: پبامبر برای اینکه به اهدافشان برسند مسجد را تاسیس کردند که کانون اصلی و مرکز فعالیت های سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی وحتی نظامی در محل مسجد تصمیم گیریها در محل مسجد گرفته می شد بطوریکه در زمان پبامبر اسلام تمام راهها به مسجد ختم می شد

وی با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر در متن جامعه بود، از وضعیت فعلی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در زمان ما  در بعضی جاها مساجد در متن جامعه ما نیست.

علی نسب تعهد عمومی در زمان را یاداور شد و گفت: اعلام تشکیل امت اسلامی براساس برادری وایمان به رسول خدا، تاکید بر محوریت رسول خدا به مرجعیت رسول خدا(یعنی تمام اختلافات را پبامبر حل می کنند)، پیش بینی ساز و کارهای امنیت داخلی، تعیین حقوق شهروندی پیروان سایر ادیان، تعیین محدوده جغرافیای حاکمیت اسلامی، تعیین مسئولیت های مدنی شهروندان در برابر جرائم ها، تاسیس قضا و مدائن از جمله فعالیت ها و تعهدهای جامعه مدنی در زمان پیامبر بود.

مهمترین برنامه پیامبر(ص) رشد علم و دانش در مردم است

 

 

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان مهمترین برنامه پیامبر اکرم را توجه به علم و دانش عنوان کرد و گفت: طلب علم و دانش مهمترین برنامه پیامبر بود بطوریکه بارها فرمودند: هر کسی که به دنبال علم می رود رکن اسلام است این خیلی مهم است و پاداش آن آنقدر مهم و بالاتر است در زمره پاداش انبیاء قرار می گیرد.

علی نسب به اصل آموزش همگانی نیز اشاره کرد و گفت: آموزش وظیفه همگانی است و هیچ کس نمی تواند بگوید وظیفه من نیست دانایی زکاتی دارد بطوریکه  پبامبر برای آزادی اسیران جنگی شرایط گذاشتند اگر می خواهید آزاد شوید به چند نفر آموزش دهید این تدبیر است پبامبر برای همسایگان خود نیز فرمودند که مسئولیت دارید کسانی که می دانند و سواد دارند به همسایگان خود آموزش دهند که این خود نشانگر هدف گذاری و تعقیب هدف تا تحقق هدف است.

وی در پایان سخنان خود به اعزام سفیر توسط پیامبر به پادشان بزرگ نیز اشاره کرد و گفت: پیامبر برای اینکه تصمیمات متمرکز نشود توصیه کرده اند تا مسئولیت ها به زیر مجموعه ها منتقل شود تا با تقسیم کار و اعتمادسازی، جامعه نیز متعالی شود.

انتهای پیام/ج