کد خبر: 6837 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹

رئيس نظام پرستاري كشور در اردبیل

پرستاری سومین شغل برتر دنیا می شود/ بیمارستان ها مفهوم امروزی خود را از دست خواهند داد

رئيس نظام پرستاري كشور در اردبیل از پرستاري به عنوان جان مردم ياد كرد و گفت: حرفه پرستاري بعد از گذشت يك قرن هنوز مهجور مانده است و تعرفه خدمات پرستاري نیز حدود 10 سال است تغييري نكرده است.

پرستاری سومین شغل برتر دنیا می شود/ بیمارستان ها مفهوم امروزی خود را از دست خواهند داد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر،  اصغر دالوندي رئيس نظام پرستاري كشور در اردبیل از پرستاري به عنوان جان مردم ياد كرد و گفت: حرفه پرستاري بعد از گذشت يك قرن از تشكيل اش هنوز مهجور مانده است و تعرفه خدمات پرستاري حدود 10 سال است كه تغييري نكرده است.

 دالوندي گفت: متاسفانه وضعيت جامعه پرستاري در كشور مناسب نيست و 30 هزار پرستار بيكار داريم در صورتي كه براي رسيدن به حداقل هاي نظام پرستاري بايد 125 هزار پرستار به نظام بهداشت و سلامت كشور وارد شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در ادامه سخنان خود به تبیین جایگاه هنر بخصوص عکاسی در جامعه پرداخت و با بیان اینکه بخش اعظم عکاسی مربوط به نور است و در واقع بدون نور عکس معنی ندارد به مقایسه پرستاری با عکاسی پرداخت و گفت: عکس خلق مجدد واقعیت ها است به طوریکه هر کسی که بخواهد سوابق یک کار را مورد بررسی قرار دهد عکس یکی از ابزارها و اسناد بررسی یک فعالیت محسوب می شود.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص حرفه پرستاری نیز اشاره کرد و گفت: در واقع پرستاری ترکیبی عجیب از مهر و عطوفت و علم و دانش است.

 دالوندي در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مسائل و مشکلات پرستاران پرداخت و گفت: در همه جای دنیا از کشورهای حوزه خلیج فارس گرفته تا کشورهایی مثل اسکاندیناوی و کانادا تعرفه و دستمزد پرستاران 2500 دلار تا 7000 دلار است در حالیکه این میزان در ایران کمتر از 200 دلار است.

وی به نشست تخصصی در این خصوص در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: پرستاران جان مردم هستند  و درست نیست که با بهای سکه در بازار بالا و پایین شوند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور تصریح کرد: بها ندادن به پرستار در واقع نپرداختن به جان مردم است چراکه پرستار جان مردم است.

 دالوندي در بخش دیگری از سخنان خود به انواع شغل پرستاری اشاره کرد و با بیان اینکه در آینده نزدیک بیمارستان به معنی امروزی مفهومی نخواهد داشت گفت: در همه جای دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته پرستاران در 3 حوزه متمرکز شده اند ولی در کشور ما مفهوم سلامت را تنها در بیمارستان ها جستجو می کنند و این در حالی است که سلامت با ارتقای آن و پیشگیری نیز در ارتباط است.

وی به خیل عظیم بی کاران فارغ التحصیل رشته پرستاری در کشور اشاره کرد و با انتقاد از وزارت علوم و بهداشت در خصوص راه اندازی رشته ای جدید تحت عنوان مراقبت سلامت گفت: پرستاران مراقبان سلامت مردم هستند و افزودن رشته ای در این خصوص جز ایجاد هزینه فایده ای ندارد و بهتر است به جای کارهایی از این دست به فکر فراهم کردن زمینه های اشتغال فارغ التحصیلان این رشته در جامعه و ارتقای نظام سلامت در جامعه باشند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه بعد از گذشت 4 دهه از عمر انقلاب هنوز در تخت های بیمارستانی با کمبود مواجه هستیم، بیمارستان زدایی در کشور های پیشرفته را یادآور شد و گفت: امروز ما باید در کنار تامین تخت های لازم، به دنبال ارتقای سیستم سلامت مردم باشیم تا در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه نشویم.

 دالوندي با بیان اینکه در ایران به ازای هر 60 تخت تنها یک پرستار وجود دارد به جامعه آماری پرستاری در کشورهای مختلف نیز اشاره کرد و گفت: شاخص پرستاری ایران با هشت دهم درصد پایینتر از کشورهایی چون عراق و بنین آفریقایی است در حالیکه این شاخص در کشورهایی مثل دانمارک و ایسلند 17 تا 20 بوده و حتی کشوری چون جمهوری اذربایجان نیز با شاخص عدد 5 از ایران جلوتر است.

وی با بیان اینکه بیمارستان های ما به 125000 پرستار نیاز دارند به ضریب های جامعه آماری اشاره کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا پایان برنامه ضریب 8/. درصد به 1/8 درصد ارتقا یابد تا شاهد بازگشایی درهای سعادت روی پرستاری کشور نیز باشیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور به اینده شغل پرستاری نیز اشاره کرد و گفت: از انجاییکه پرستاری در آینده بسیار نزدیک به سومین شغل برتر دنیا تبدیل خواهد شد ما نیز باید از همین حالا به فکر ارتقای سیستم بوده و با نظارت بر اعمال قانون و تحقق وعده ها در مجلس شاهد تحول عمیق این رشته در کشور شویم

 دالوندي به خدمات در منزل نیز اشاره کردو گفت: کسانیکه بخواهند به افراد بی سواد و فاقد تخصص پرستاری، این واژه مقدس را اطلاق کنند برخورد خواهیم کرد چونکه این حرفه با جان و مردم سر و کار دارد و شوخی بردار نیست.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در پایان سخنان خود آینده پیش رو و فرصت های شغلی جامعه پرستاری را متذکر شد و گفت: همه کسانیکه در حوزه مراقبت از سلامت مردم فعالیت می کنند می توانند با تولید اپلیکیشن های تخصصی و در اختیار گذاردن آنها در بین بیماران و افراد خانواده ها علاوه بر اگاه سازی موثر و تولید اشتغال در سلامت مردم در این فضا نیز نقش ایفا کنند.

انتهای پیام/