کد خبر: 6710 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹

مراسم طشت گذاری در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی

آئین سنتی و معنوی طشت گذاری با حضور جمع کثیری از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در مسجد این دانشگاه برگزار شد.

مراسم طشت گذاری در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، ظهر امروز  آئین سنتی و معنوی طشت گذاری با حضور جمع کثیری از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی و سحنرانی حجت الاسلام حمید علی نسب معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان در مسجد این دانشگاه برگزار شد.

 معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل در این مراسم با اشاره به حدیث معروف «إنّ الحسین مصباح الهدى و سفینة النجاة»؛ تصریح کرد: مصباح الهدی یکی از القاب سید الشهداء علیهم السلام است چراکه ایشان چراغ هدایت هستند.

وی با برشمردن منافذ دشمنان اسلام در زمان امام حسین علیهم اسلام؛ تاکید کرد: در طول تاریخ صدر اسلام تبعیض، بی عدالتی، دروغ، بدعت نهادن، مسابقۀ ثروت و اشرافیگری از مهمترین عوامل نفوذ دشمنان اسلام بوده است.

علی نسب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کسی که پیرو حقیقی دین مبین اسلام است، باید در تمامی شرایط به یاد خدا بوده و بنده واقعی باشد و از او یاری جوید.

وی با بیان اینکه ما مسلمانان گاهی به طوری دین را تحریف می کنیم در حالیکه طبق روایات وقتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کند، مطالب بیان شده توسط این امام همام برای ما جدید خواهد بود.

گفتنی است آئین سنتی «طشت گذاری» یا «طشت گردانی» از جمله مراسمی است که منسوب به شهر اردبیل؛ به طور خاص و مردم آذربایجان، به طور عام است و در این آئین، «طشت» نماد مشک سقای کربلا و آب، نماد رود فرات است که به روی امام حسین(ع) و یارانش بسته شد.

این مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگر اجرا می‏شود. طشت‏ها را بالای سرها می‏گیرند و مسجد را دور می‏زنند، سپس در داخل آنها آب می‏ریزند. مردم دست به طشت و آب می‏زنند و نوعی بیعت با امام حسین‏ علیه‏ السلام و حمایت از عباس(ع) می‏کنند. آب طشت ها را مردم در شیشه‏ هایی برای شفا و تبرک برمی‏دارند. این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین(ع) به سپاه حر در 27 ذیحجه گرفته شده، که آب مشک ها را در طشت‏ ها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند. این سنت سمبولیک تأسی از اقدام سالار شهیدان است. به این مراسم طشت گردانی هم می ‏گویند.

انتهای پیام/