پربازدیدترین ها

سرویس: علم و فناوری کد خبر: 6697 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور کشور در اردبیل؛

فعالیت‌های دانشجویی رسانه‌ای شود/ دانشگاه ازمرجعیت برخوردار است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام نور در دیدار با مسئولین تشکلهای دانشجویی اردبیل خواستار رسانه ای شدن فعالیت ها شد وگفت: دانشگاه ها در جامعه از مرجعیت برخوردار هستند.

فعالیت‌های دانشجویی رسانه‌ای شود/ دانشگاه ازمرجعیت برخوردار است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، محمدهادی امین ناجی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور کشور در دیدار با مسئولین تشکل های دانشجویی مرکز اردبیل به تبیین نقش دانشجو و جایگاه دانشگاه در جامعه پرداخت و گفت: دانشگاه از مرجعیت در جامعه برخور دار است به همین خاطر دانشجویان باید با دست یابی به هویت واقعی خود و کسب مهارت ها و بصیرت کافی  باید بتوانند این نقش اجتماعی خود را به درستی در جامعه ایفا کنند.

وی در ادامه سخنان خود به نقش فارغ التحصیلان در مرجعیت دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانش وجه مشترک فارغ التحصیلان، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها است به همین خاطر فارغ التحصیلان نقش به سزایی در ایجاد طوفان فکری بر عهده دارند.

امین ناجی در ادامه سخنان خود از ایجاد بسترهای حمایتی مدیران استانی دانشگاه قدردانی کرد و گفت: مقاومت در برابر فشارهای بیرونی و درونی در کنار استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان موجب رشد و تعالی دانشگاه در آینده نزدیک می شود.

وی تصریح کرد: اگر مقاومت در برابر فشارها و حمایت و پشتیانی از ایده های دانشجویان در کنار استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان نبود ایجاد نخستین رصد خانه استان توسط دانشگاه پیام نور نیز ممکن نبود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور به فعالیت های انجمن های علمی نیز اشاره کرد و گفت: بالاترین رقم حمایت از دانشجویان به برنامه های فرهنگی اختصاص یافته که در این بین  12 الی 15 درصد بودجه های فرهنگی به انجمن های علمی تعلق یافته است.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین وظایف دانشجویان پرداخت و گفت: دانشجو باید بکوشد آنچه را که در بیرون وجود دارد به درون انتقال دهد و اگر این موضوع به خوبی فرهنگ سازی شود تحولات نیز سریعتر خواهد بود.

امین ناجی به مقایسه فعالیت های انجمن های اسلامی در قبل و پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: فعالیت دانشجویان عضو انجمن های اسلامی در زمان انقلاب به اندازه ای پر رنگ بود که هم طراز با روحانیت، برنامه های انقلاب را پیش می بردند.

وی به بیانات رهبر انقلاب در خصوص وظایف دانشجویان پرداخت و گفت: امروز دانشجویان باید بتوانند با بهره گیری از رهنمود های رهبر معظم انقلاب به هویت واقعی خود پی برده و در تحقق آرمان های انقلاب ایفای نقش کنند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور به مقایسه رشته های علوم پایه با رشته های فنی و مهندسی پرداخت و گفت: با اینکه درآمدزایی در رشته های علوم پایه کمتر است اما دانشجویان این رشته نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه علم نجوم در میان مسلمانان از جایگاه والایی برخوردار است، گفت: این نگاه به آسمان بود که موجب پیشرفت مسلمانان در صدر اسلام شد.

امین ناجی با بیان اینکه نگاه به آسمان موجب پیشرفت انسان و جوامع می شود، گفت: متاسفانه ما در دنیای کنونی به خاطر نیازهای مادی در زمین گرفتار شدیم و کمتر پیش می آید که به آسمان نیز نگاه کنیم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه در مقابل دانشجویان باید دریا گونه بود گفت: دانشجویان بدلیل اینکه موقعیت متفاوت دارند و احساسی برخورد می کنند، بنابراین مسئولان باید وضعیت دریا گونه ای به خود بگیرند تا بتوانند نگرانی ها را از بین ببرند.

امین ناجی در ادامه سخنان خود به نشست معاونین فرهنگی دانشگاه های سراسر کشور اشاره کرد و گفت: انجمن های علمی علی رغم اینکه از دستاوردهای خوبی برخوردار هستند ولی جایگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه ها ندارند بنابراین تا مشخص شدن وضعیت، وظیفه دفاع از برنامه های انجمن های علمی بر عهده مدیران و معاونان فرهنگی دانشگاه ها گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از دستاوردهای انجمن های علمی نیز در این نشست داده شد گفت: اگر موارد فوق تصویب شود بسیاری از مشکلات انجمن های علمی نیز رفع خواهند شد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور به نحوه راه اندازی کانون های سیاسی در دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: با تدابیر اتخاذ شده مراحل تصویب و صدور مجوز فعالیت های کانون های سیاسی در دانشگاه پیام نور نیز تسهیل شده و بعنوان مثال 2 مورد یکی در برازجان و دیگری در بوشهر  بلافاصله بعد از حلسه دفاعیه، مجوز لازم با امضای مراجع ذی ربط تقدیم مسئولین کانون ها شد تا آنها بتوانند بدون دغدغه به فعالیت هایشان سرو سامان دهند.

وی در ادامه سخنان خود به فعالیت های دانشجویان اشاره کرد و گفت: اگر فعالیت های دانشجویان از جلوی چشم مسئولین پاک شود به این معنی نیست که دیگر آنها فعالیت نمی کنند بلکه فعالیت خود را به بیرون از محیط دانشگاه می برند و این رفتار بی اعتمادی به دانشجو را تقویت می کند چونکه وی حاضر به فعالیت داوطلبانه بود ولی با رویکرد جدید به سمت دیگری هدایت شده است.

امین ناجی خواستار میدان داری دانشجویان شد و گفت: نبابد اجازه انجام چنین خطایی را در جامعه داد چون موجب فرصت گیری از نسل جوان می شود.

وی با بیان اینکه فضای  اعتماد به دانشجو باید در جامعه بخصوص محیط دانشگاه فرهم شود، تصریح کرد: دانشجویان سرمایه های ملی و اجتماعی ما هستند بنابراین نباید اجازه ایجاد فضای بی اعتمادی بین دانشجویان داده شود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور به مقایسه ایجاد فضای بی اعتمادی بین دانشجویان و رسانه ملی شد و گفت: بعنوان مثال اگر  رسانه ملی موجب بی اعتمادی در جامعه شود شبکه های جایگزین موجود راهبری جامعه را برعهده خواهند گرفت که نتیجه نیز چیزی جز آسیب برای کشور نیست.

وی به تشریح وقایع وضعیت فعلی پرداخت و گفت: آمریکا جدی تر از مسئولان ما این وضعیت اقتصادی حاکم برکشور را دنبال می کنند چونکه معتقد است باید از کوچکترین فرصت  به نحو احسن استفاده کرد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه کسی با کت و شلوار به میدان جنگ اقتصادی وارد نمی شود، گفت: جنگ فعلی به دلیل اینکه پنهان است و ملموس نیست، خطر نیز کمتر احساس می شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه دارای مرجعیت است به دوره جوانی افراد اشاره کرد و گفت: اگر به جوان اعتماد شده و فرصت داده شود می تواند کشور را از این برهه به سلامت عبور دهند

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه آمریکا در کنار خصلت تاجر بودن عجول هم است، گفت: همین عجول بودن وی موجب عدم موفقیت در برابر انقلاب اسلامی شده است.

وی از سوء مدیریت و تأخیر در تدبیر بعنوان آفت امروز جامعه نام برد و گفت: اگر دانشگاهیان بتوانند نقش خود را با دقت وسرعت لازم ایفا کنند می توانند علاوه بر کنترل احساسات مردمی، کشور را به سلامت از این گذرگاه نیز عبور دهند.

وی در پایان سخنان خود به بررسی فواید حاصل از افزایش سرمای های اجتماعی اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه های اجتماعی و تزریق روحیه امید موجب آبادانی بیشتر همراه با نشاط و امیدواری به زندگی و کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

روحیه مشارکت پذیری دانشجویان تقویت شود

عرشیا صباحتی دبیر انجمن علمی شهرسازی در این دیدار به تشریح فعالیت های انجمن های علمی دانشگاه پرداخت و گفت: توجه مسئولین دانشگاه به برنامه های دانشجویی موجب تقویت روحیه مشارکت پذیری دانشجویان در کارهای اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه نقش دانشجو نباید تنها در انتخابات دیده شود، گفت: توجه مسئولین به برنامه ها و ایده های دانشجویان در طول سال موجب تقویت روحیه و اعتماد به نفس در دانشجو می شود.

به انجمن های علمی اجازه حضور در شورای فرهنگی دانشگاه داده شود

جهانگیری از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور نیز ضمن بیان بیان دغدغه های دوران دانشجویی خود از عدم حضور نماینده انجمن های علمی در شورای فرهنگی دانشگاه انتقاد کرد و گفت: این عدم حضور موجب حذف برخی برنامه های انجمن می شود چونکه کسی برای دفاع از برنامه در شورا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر شورایی تحت عنوان شورای نظارت بر برنامه های انجمن های علمی در دانشگاه راه اندازی شود بسیاری از مشکلات انجمن های علمی نیز حل خواهد شد.

این فعال مدنی اردبیل در ادامه سخنان خود به برنامه های مهارت افزایی دانشگاه اشاره کرد و گفت: متاسفانه وزارت علوم در بحث مهارت افزای دانشجویاندرست عمل نکرده بطوریکه خروجی دانشگاه ها عملا در در بازار کار از کارایی لازم برخوردار نیست

وی با بیان اینکه دانشگاه باید زنجیره اقتصاد،مهارت و دانش و تخصیص را همزمان در دانشجو تقویت کند گفت: امروز ما از این دیدگاه کلی فاصله زیادی داریم .

وی به مقایسه دانشگاه های اروپایی با دانشگاه های داخل پرداخت و گفت: دانشگاه های اروپایی با ایجاد شبکه های دانشجویی پس از دوران فارغ التحصیلی به دنبال انتقال مهارت ها و افزایش کارایی فارغ التحصیلان هستند در حالیکه دانشگاه ها ما با روند مدذک گرایی که در پیش گرفتند پس از فارغ التحصیلی کاری کار دانشجویان خود ندارند.

به همین دلیل است که ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت فقط در حد شعار مانده است.

جهانگیری تصریح کرد: با توجه به دلایل ذکر شده امروز نگرش علم کلاسیک در دانشگاه های ما جوابگوی دنیای پیشرفته مقابل ما نیست و باید فکر اساسی در این راستا تدبیر شود.

راه‌اندازی دفتر ارتباطات انجمن‌های علمی با سازمانهای مردم نهاد راهکاری برای ارتباط دانشگاه با جامعه

محسن ملکی از دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه و دبیر سابق انجمن های علمی دانشگاه پیام نور اردبیل با بیان اینکه اکنون 21 انجمن علمی در پیام نور اردبیل فعال هستند از عدم حضور تشکل های دانشجویی سیاسی در دانشگاه انتقاد کرد و گفت: در زمان دانشجویی پیگیر تاسیس انجمن اسلامی در دانشگاه بودم که به جایی نرسید.

وی خواستار بازتر شدن فضای دانشگاه شد و گفت: با راه اندازی دفتر ارتباطات انجمن های علمی با سازمان های مردم نهاد استانداری و ورزش و جوانان ارتباطات خوب و سازنده ای در جامعه حاصل شده بطوریکه به جرأت می توان از این انجمن بعنوان بزرگترین تشکل دانشجویی اردبیل نام برد چونکه اغلب اعضای انجمن های علمی دانشگاه های محقق اردبیلی، پیام نور اردبیل, آزاد اسلامی، جامع علمی کاربردی و مقدس اردبیلی در آن حضور دارند و اجرای برنامه هایی چون جشن های بزرگ و باشکوهی چون روز جوان و روز پزشک نمونه بارز آن است.

وی از نبود فضای کافی برای انجام همایش ها در داخل دانشگاه انتقاد کرد و گفت: از زمان تاسیس دانشگاه پیام نور تاکنون سالن همایش و یا حتی آمفی تئاتر در این دانشگاه ساخته نشده و این موجب دلسردی دانشجویان در انجام برنامه های فرهنگی، آموزشی و همایش ها شده است.

ارائه گزارش فعالیت های انجمن های علمی، بازدید از نمایشگاه  و مطالبه گری دانشجویی از جمله برنامه های این نشست صمیمانه بود.

انتهای پیام/