کد خبر: 6514 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳

به مناسبت هفته اردبیل برگزار شد

سمپوزیوم توسعه اجتماعی استان در دانشگاه محقق

سمپوزیوم توسعه اجتماعی استان با هدف بررسی راه کارهای توسعه اجتماعی استان با حضور اندیشمندان مطرح اردبیلی در دانشگاه های کشور به مناسبت هفته اردبیل در دانشگاه محقق برگزار شد.

سمپوزیوم توسعه اجتماعی استان در دانشگاه محقق

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز سمپوزیوم توسعه اجتماعی استان با هدف بررسی راه کارهای توسعه اجتماعی استان با حضور اندیشمندان مطرح اردبیلی چون محمدباقر بهشتی استاد دانشگاه تبریز و از اقتصاد دانان مطرح کشور، محمد زاهدی اصل استاد دانشگاه علامه طباطبایی و از جامعه شناسان مطرح کشوری، حبیب اله زنجانی استاد دانشگاه تهران و جمعیت شناس کشور، سیف اله سیف اللهی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و جامعه شناس برجسته کشور و محمود عرفانی استاد دانشگاه تهران و از اساتید حقوق بین الملل کشور به مناسبت هفته اردبیل در سالن بصیرت دانشگاه محقق برگزار شد.

شناسایی نخبگان و معرفی آنها به جامعه کار ارزشمندی است

 عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق در این مراسم با بیان اینکه هر کشوری که از مراکز علمی و اندیشکده ها فاصله گرفت به توسعه نرسیده است، گفت:باید ارتباط تنگاتنگ بین مراکز علمی و دستگاه های اجرایی منجر به توسعه متوازن می شود
وی تصریح کرد: در این راستا در نظر داریم پایان نامه های تحصیلات تکمیلی را به سمت حل مشکلات جامعه سوق دهیم.
حبیبی با اشاره به اینکه دانشگاه محقق در بحث شناساندن نخبگان گام های موثری برداشته است،گفت: شناسایی نخبگان و معرفی آنها به جامعه کار ارزشمندی است که باید این کار به صورت مستمر انجام شود.
رئیس دانشگاه محقق در ادامه سخنان خود به عوامل موثر در توسعه استان اشاره کرد و گفت: در توسعه استان اردبیل باید از افکار، اندیشه ها و علوم اساتید و نخبگان بهره بگیریم تا بتوانیم استراتژی توسعه یافتگی استان را به صورت علمی تدوین کنیم.
وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته، توسعه کشورها با همراهی اندیشکده ها و نخبگان انجام می شود، گفت: بدون استفاده از نظرات و اندیشه های نخبگان یا توسعه یافتگی انجام نمی شود یا مدیریت با هزینه بالا خواهد بود.
حبیبی در پایان سخنان خود گفت: نسل اول دانشگاه ها، آموزش محور بودند که تنها به مقوله آموزش می پرداختند، نسل دوم پژوهش محور بودند و نسل سوم، دانشگاه های کارآفرین بودند که تبدیل علم به ثروت را دنبال می کردند و الان دانشگاه های نسل چهارم در دنیا مطرح هستند که جامعه محور بوده که برای رفع همه مسائل جامعه، نقش آفرینی می کنند.

ستارگان علم و دانش در حوزه های مختلف قطعا موجب پیشرفت و تعالی استان می شوند

حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان در ابتدای این همایش ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان تکریم دانشمندان و چهره های ماندگار کشور و استان را جزو وظایف دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: هفته اردبیل  بهانه ای برای تجلیل تعدادی از دانشمندان استان که خدمات وصف نشدنی به کشور  و جامعه ارائه کردند دست داد بتا با بتوانیم با معرفی الگوهای حاضر به نسل جوان باعث تقویت انگیزه نسل جدید و شاهد شکوفایی استعدادهای جوان استان شویم.

وی در ادامه سخنان خود به طرح گوشه ای از دغدغه های دانشگاهیان در خصوص توسعه استان پرداخت و گفت: هم اندیشی هایی از این دست می تواند منجر به به ارائه راهکارهای عملی برای توسعه استان شود.

شایقی توسعه استان را مسلتزم توسعه اقتصادی دانست و گفت:توسعه اقتصادی نیز زمانی کارگشا خواهد بود که توسعه فرهنگی نیز همگام با آن شکل گرفته باشد.

رئیس بنیاد نخبگان استان توسعه صنعتی را مهم عنوان کرد و گفت: با ستارگان علم و دانش در حوزه های مختلف اجتماعی،سیاسی، اقتصدی می توان باعث رشد و شکوفایی نوآوری در استان شد و دانشگاه در این زمینه می تواند با در اختیار گذاشتن داشته های علمی چون نیروهای متخصص و متعهد موجب توسعه پایدار و متوازن استان و کشور شود.

 توسعه و فرهنگ به معنی واقعی ان در جامعه نهادینه شود

محمد باقر بهشتی استاد دانشگاه تبریز در این مراسم به تبیین ضرورت توجه به جنبه های توسعه اجتماعی پرداخت و گفت: اگر توسعه و فرهنگ به معنی واقعی ان در جامعه نهادینه و اجرا شود بسیاری از مشکلات کشور به راحتی قابل حل خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود به بیان تاریخچه ارتباطات و جنگ های مسیحیان با مسلمانان پرداخت و گفت: اروپائیان بعد از شکست از مسلمانان به واکاوی علل شکست های خود پرداخته و به این نتیجه رسیدند که باورهای دینی و مذهبی نقش به سزایی در پیروزی های مسلمانان دارد بنابراین با تقویت مذهب، مسیحیت پروتستان بوجود آمد که نوعی مسیحیت اسلامیزه بود.

این استاد دانشگاه مهمترین راه توسعه پایدار را تغییر نگرش ها و کاربرد درست مفاهیم و تعاریف از واژه های فرهنگ و توسعه عنوان کرد و گفت:متاسفانه برداشت ما از فرهنگ و توسعه فیزیکی است و باید این دیدگاه اصلاح شود تا شاهد توسعه واقعی استان شویم.

امکانات صندوق پول، یکی از ابزارهای پیشرفت جوامع است

محمود عرفانی استاد دانشگاه تهران نیز به تبیین عوامل توسعه اقتصادی در جوامع پرداخت و گفت: استفاده از امکانات صندوق پول یکی از ابزارهای توسعه در هر کشوری است بدین گونه که با ایجاد ثبات اقتصادی و دست یابی به اقتصاد پایدار می توان به توسعه استان  و کشور نیز کمک کرد.

حبیب اله زنجانی جمعیت شناس برجسته کشور نیز به بیان ارتباط رشد جمعیت و توسعه استان پرداخت و گفت: ایجاد زیرساخت های لازم  متناسب با رشد جمعیت در توسعه استان از نکات قابل توجه و مهم توسعه پایدار است.

سیف اله سیف اللهی جامعه شناس برجسته کشور به تبیین عوامل توسعه پرداخت و گفت: توسعه از جمله عواملی است که انسان ها آگاهانه و ناآگاهانه با دخالت در محیط به آن دست پیدا می کنند.

وی تدوین برنامه مدیریت توسعه در استان را خواستار شد و گفت: مدیریت توسعه می تواند برنامه های توسعه استان را منسجم تر و راهبردی تر کند.

در پایان این نشست از جمعی از اساتید و دانشمندان مطرح اردبیلی در عرصه های مختلف تجلیل و قدردانی شد.