کد خبر: 6449 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶

در همایش ملی طراحی منظر و فضای سبز مطرح شد:

پایین بودن سرانه فضای سبز در کشور نگران کننده است

معاون‌ پژوهش‌ و فناوری‌ دانشگاه‌ محقق درهمایش ملی طراحی‌ منظر و فضای‌ سبز با اظهار تاسف ازپایین بودن سرانه فضای‌ سبز در سطح کشور گفت: برگزاری همایش هایی که بتواند منجر به ارائه راهکار جهت افزایش فضای سبز شود لازم و ضروری است.

پایین بودن سرانه فضای سبز در کشور نگران کننده است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، همایش های ملی طراحی منظر و فضای سبز با حضور اندیشمندان این رشته پیش از ظهر امروز در سالن بصیرت دانشگاه محقق برگزار شد.

ابوالفضل بضاعت پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق در ابتدای این همایش به تبیین اهمیت توبه محیط زیست و ضروت افزایش فضای سبز در جامعه پرداخت و گفت: فضای سبز در زندگی روزمره بسیار ضروری است؛ چراکه باعث تلطیف هوا، جذب آلودگی و از بین رفتن گرد و غبار شده و همچنین نگاه تفریحی دارد.

وی با اظهارتاسف از پایین بودن سرانه فضای سبز در سطح کشور و استان، اظهارامیدواری کرد: با برگزاری چنین همایش هایی، راهکارهایی اتخاذ شود تا در جهت افزایش فضای سبز گام برداشته شود.
بضاعت پور خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش آپارتمان نشینی در جامعه، باید در رونق و افزایش پارک ها و فضای سبز دقت بیشتری شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی به ضرورت احترام به فضای سبز تاکید کرد و افزود: خوشبختانه سطح فرهنگ عمومی در این زمینه بهبود یافته و مردم در حفظ این مهم تلاش می کنند که امید می رود این تلاش روز به روز افزایش یابد.  

به جای کاشت درختان معمولی، درختان مثمر کاشته شود

حجت الاسلام عبدالله حسنی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق نیز در این همایش با بیان اینکه دین  اسلام به نوآوری و درختکاری تاکید کرده است، گفت: باید رویکردی اتخاذ شود تا به جای کاشت درختان معمولی، درختان مثمر کاشته شود.
وی به ضرورت کاهش مصرف آب تاکید کرد و گفت: امروز متاسفانه از آب شیرین در آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود که این کار درستی نیست و باید اصلاح شود.
حسنی، افزود: امروز همه وظیفه دارند با استفاده از حداقل ها، جهت آبادانی جامعه، بهترین ها را خلق کنند.

فضای سبز در جهان صنعتی از ارکان پایه در زیباسازی شهرها است

اردوان قربانی رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه این دانشکده با ۸۶ عضو هیات علمی، هشت گروه آموزشی، ۱۳ رشته گرایش در مقطع کارشناسی، ۲۸ رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۸ رشته گرایش در مقطع دکتری در مجموع با حدود یک هزار و ۷۰۰ دانشجو بزرگترین دانشکده دانشگاه بوده و قدمت آن به تاسیس دانشگاه بر می گردد، گفت: رشته فضای سبز هم در این دانشگاه از سالتحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ با حدود ۵۹ نفر فارغ التحصیل و ۷۳ نفر دانشجوی در حال تحصیل به فعالیت خودش ادامه می دهد.
وی با اشاره به برنامه توسعه ای برای رشته فضای سبز، افزود: جذب هیات علمی در گرایش های معماری منظر، طراحی فضای سبز و گیاهان زینتی در منظر و همچنین راه اندازی سایت کامپیوتر مناسب و اختصاصی برای این گروه از جمله این برنامه ها است.
قربانی تصریح کرد: رشته های سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی نیز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی هستند که بخشی از فعالیت های آنها در راستای ارزیابی و اندازه گیری میائل مربوط به فضای سبز است که می تواند کمک حال باشد.
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق با بیان اینکه نظام مدیریت شهری باید به جایگاه متعالی خود برای خدمات رسانی بهتر به منظور رضایتمندی هر چه بیشتر شهروندان یک شهر دست پیدا کند،خاطرنشان کرد: فضای سبز به خصوص در جهان صنعتی و شهرنشینی امروز از ارکان پایه در زیباسازی، سیمای منظر شهری، کنترل بصری، جلوگیری از آلودگی های صوتی و سایر آلودگی ها تعریف می شود و همچنین برای رسیدن به این اصل در نظام مدیریت شهری دستیابی به جریان دانش و اطلاعات در جهت اخذ تصمیم مناسب و کاهش خطاها در تصمیم گیری و اجرا از ضروریات پایه است.
وی گفت: از ابزارهای دستیابی به دانش کافی در نظام مدیریت شهری برگزاری هم اندیشی ها و همایش ها در رسیدن به دانش قابل قبول، فرهنگ سازی، تلفیق علم و عمل و تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان مدنظر می باشد که تلاش شده است این همایش در همین راستا برگزار شود.
قربانی افزود: سهم سرانه فضای سبز در دنیا که توسط سازمان ملل تعریف شده ۲۰ الی ۲۵ مترمربع بوده و در ایران این میزان ۷ الی ۱۲ مترمربع تعیین شده است که به طور متوسط ۹ متر مربع ملاک عمل به عنوان استاندارد تعیین شده است. 
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه اردبیل از جمله شهرهای با شتاب سریع رشد بوده و مهاجرت گسترده از شهرهای اطراف و تلاش برای صنعتی شدن مساله توجه به فضای سبز را مهم کرده است، تصریح کرد: علی رغم تلاش های فراوان سهم سرانه فضای سبز در اردبیل حدود ۷.۵ مترمربع است که در مقایسه با استاندارد ملی و بین المللی بسیار پایین است.
 فضای سبز ویترین و نماد زیبایی یک شهر است
 بهروز محبی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اردبیل نیز با بیان اینکه فضای سبز ویترین و نماد زیبایی یک شهر است، گفت: توسعه و نگهدای فضای سبز رسالت اصلی ما است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز شهر اردبیل ۷.۸ مترمربع است که تا پایان سالجاری به ۸.۴ مترمربع افزایش خواهد یافت، افزود: فضای سبز شهری در مورد کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، افزایش بازده اکولوژیکی سطح شهر و کاهش بزه اجتماعی نقش موثری دارد.
محبی با بیان اینکه سعی کرده ایم در بخش توسعه فضای سبز بیشتر روی گونه های درختی و درخچه ای تمرکز کنیم، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون سعی شده است تا از نظرات اساتید و دانشگاه بهره مند شویم که در این راستا تفاهم نامه ای با دانشگاه محقق اردبیلی منعقد شده  و ماحصل آن اجرای چند طرح تحقیقاتی بوده است.

شایان ذکر است در طول مدت چهار روزه این همایش، سه کارگاه طراحی کاشت، اصول طراحی و بام سبز؛ دیوار سبز و چندین نشست تخصصی و مسابقه علمی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/