کد خبر: 6326 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اردبیل؛

ضعف نيروي خلاق، ريشه در نوع نظام آموزشي دارد

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اردبیل با بیان اینکه ضعف نيروي خلاق و نوآور، ريشه در نوع نظام آموزشي دارد گفت:در شرایط کنونی دانشگاه ها باید به جای تربیت دانش آموختگان جویای کار، فارغ التحصیلان کارآفرین تربیت كنند.

ضعف نيروي خلاق، ريشه در نوع نظام آموزشي دارد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، ابراهيم فتايي مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اردبیل درجمع اساتید دانشگاه به تبیین ماهیت مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان پرداخت و گفت:در شرایط کنونی که زمینه های اشتغال دولتی محدود شده است دانشگاه ها به جای تربیت دانش آموختگان جویای کار بایستی فارغ التحصیلان کارآفرین تربیت كند.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار لازم است هر گروه آموزشی در یک واحد فناور کار را شروع كرده و در ادامه هر استاد یک واحد فناور را با تشکیل تیم های فناوری متشکل از دانشجویان مديريت كند.

فتايي در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مراکز رشد و پارك‌هاي علم و فناوري در اصل با هدف انگيزش خلاقيت و نوآوري بر پا مي‌شوند گفت:نقطه آسيب پذيري آنها نيز درست همين مساله است.

وي افزود: ضعف نيروي خلاق و نوآور ريشه در نوع نظام آموزشي دارد بطوریکه نظام آموزشي خشك و فرسوده كه بجاي ”يادگيري“ به “آموزش محض“ تاكيد مي‌كند و در این شرایط افراد“كارجو“ به جاي افراد“كارآفرين“ تربيت مي شوند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف نوآوری پرداخت و گفت: نوآوري به معني هر ايدة جديد نيست بلكه آن در حقیقت معرفي محصول، فرآيند يا روش جديد به دنياي كسب‌ و کار است.

وی افزود: نوآوري بايد به طور كامل اقتصادي و معني‌دار براي صنعت باشد و اختراع ونوآوری که ارزش تجاری سازی نداشته باشد هیچ ارزشی جز اتلاف هزینه و زمان نخواهد بود و ایده ها و نوآوری ها بایستی بر اساس نیاز جامعه و بازار هدف از قبیل نیازهای عمومی و یا سازمانهای دولتی و خصوصی شکل گرفته باشند تا  برای نمونه سازی در مرکز رشد مورد حمایت قرار گیرند.»

اين استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به تشریح شیوه های حمایت از صاحبان ایده در مرکز رشد دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: به صاحبان ایده در دو مرحله حقیقی(هسته فناور) که مدت زمان آن یک  دوره 6 الی 9 ماهه است و طی آن نمونه سازی و ثبت شرکت نیز انجام گرفته است، 10 میلیون تومان تسهیلات بدون بهره از محل بودجه پژوهشی پرداخت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت موفق بودن و امکان تبدیل به واحد فناور که دوره آن نیز 3 الی 5 سال است مبلغ 30 میلیون تومان برای اخذ استاندارد و مجوزهای لازم پرداخت می شود.

فتايي در پایان سخنان خود به واحدهای رشد و فناور دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاظر حال حاضر 47 ایده در مرکز رشد دانشگاه مراحل داوری و دفاعیه از ایده خود را طی كرده اند که از  این تعداد 31 ایده بر اساس نظر شورای مرکز رشد دانشگاه قابلیت استقرار و فعالیت در مرکز رشد دانشگاه را پیدا کرده اند و از این تعداد نیز 14 هسته و واحد فناور درحال فعالیت هستند و بقیه به صورت موفق جهت پیدا کردن سرمایه گذار یا ناموفق از مرکز خروج پیدا کرده اند و 2 واحد نیز به علت عدم موفقیت در حال خروج هستند.

وي افزود: از بین واحدهای موفق مستقر یک واحد فناور موفق به اخذ رتبه دانش بنیانی از معاونت علمی ریاست جمهوری شده که با اخد مجوز معاونت غذا و دارو برای 10 محصول داروی گیاهی و اختصاص فضای کارگاهی، تولید خود را در مرکز رشد شروع کرده است.

انتهای پیام/