پربازدیدترین ها

کد خبر: 6126 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳

آیین سنتی "نواوستی" در اردبیل+تصاویر

آیین سنتی "نواوستی" همزمان با آخرین چهارشنبه سال در محل پل تاریخی هفت چشمه اردبیل برگزار شد.

آیین سنتی "نواوستی" در اردبیل+تصاویر

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلان‌ما پل هفت چشمه اردبیل صبح چهارشنبه آخر امسال نیز همچون سال های گذشته میزبان تعداد زیادی از شهروندان اردبیلی بود که به منظور شرکت در آئین عبور از آب که در زبان محلی "نواوستی" خوانده می شود، به این محل آمده بودند.

نواوستی یکی از آیین‌های کهن استقبال از سال جدید در منطقه آذربایجان است که در تقسیم‌بندی آذری‌ها چهارشنبه آخر سال به نام چهار عنصر اصلی طبیعت یعنی آب، باد، خاک و آتش نام‌گذاری می‌شود و در هر یک آیینی به اجرا درمی‌آید.

در آخرین چهارشنبه سال که «سو چرشنبه سی» یا چهارشنبه آب نامیده می‌شود، تولد و تازه شدن دوباره آب‌ها جشن گرفته می‌شود.

شرکت کنندگان در این آیین "نو اوستی"(بر روی نهر ) هفت مرتبه عرض رودخانه بالیقلوچای اطراف پل هفت چشمه را طی کرده و به طور نمادین آب را قیچی و جارو می کنند؛پرتاب لنگه کفش کهنه به رودخانه با نیت از بین بردن تنگی ها و فشارها از زندگی از دیگر برنامه های  آیین نو "اوستی" در اردبیل است.
 

 "سلام اولسون سنه ای آب روان که آخی سان روان روان حاجتیمیزی ور یا صاحب الزمان " اشعاری است که در آیین نواوستی خوانده می شود.

 

در پایان آیین نو اوستی دختران و بانوان کوزه های سفالی را با آب پر کرده و با نیت حاکم شدن زلالی و روشنی  این اب را به خانه هایشان می برند.

 

در این مراسم برنامه های شاد و متنوعی نیز از سوی شهرداری اردبیل تدارک دیده شده بود.

عکس: محمد دشتی