کد خبر: 6067 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹

با حضور نمایندگان 4 کشور در اردبیل برگزار شد؛

همایش بین المللی "اسلام باریش ماهنیسی" در دانشگاه محقق+ تصاویر

همایش بین المللی "اسلام باریش ماهینسی" با موضوع مبارزه با افراط گرایی و خشونت با تأکید بر قتل عام و فاجعه خوجالی با حضور نمایندگان 4 کشور همسایه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

همایش بین المللی "اسلام باریش ماهنیسی" در دانشگاه محقق+ تصاویر

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، همایش بین المللی "اسلام باریش ماهینسی" با موضوع مبارزه با افراط گرایی و خشونت با تأکید بر قتل عام و فاجعه خوجالی  بعد از ظهر امروز با حضور نمایندگان 4 کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه، روسیه و گرجستان و با سخنرانی عاکف نقی رئیس تشکیلات آزادسازی قره باغ، روشن احمدلی رئیس جنبش حرکت اسلامی ازادسازی قره باغ، الدنیز قولی اف رئیس جمعیت روشنفکران جمهوری آذربایجان، نورسته ابراهیم اووا رئیس انجمن مادران شهدای جمهوری آذربایجان، نسیمی قره باغلی فعال اجتماعی و فیروزه اسداله اووا خبرنگار و از بازماندگان فاجعه خوجالی و جمعی از اساتید و پژوهشگران در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی به کار خود پایان داد.

وظیفه دانشگاهیان در جنگ قره باغ، روشنگری و تبیین وقایع است

گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ابتدای این همایش ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، به بزرگان تاریخ انقلاب، صلحا، شهدا و مسلمانان جهان درود فرستاد و گفت: با عنایت خداوند متعال ملت جمهوری آذربایجان هرچه زودتر شاهد پیشرفت، توسعه و آبادانی شوند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن رساندن پیام آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل به میهمانان شرکت کننده در این همایش، گفت: دانشگاههای اردبیل وظیفه دارند ضمن ترویج و دستیابی به تکنولوژی های روز، در عرصه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت جدی داشته باشد تا در کنار پیشرفت های علمی به تاریخ و مدنیت نیز خدمت کنند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به تاریخچه جنگ آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: هرکسی که کوچکترین اطلاعی در این زمینه نداشته باشد با نگاهی به تاریخ می تواند به راحتی به عمق فاجعه پی ببرد.

وی برگزاری همایش هایی از این دست را در واقع یادآوری واقعیت‌ها خواند و گفت: برای جلوگیری از فراموشی واقعیت ها همه باید تلاش کنند.

صادقی با بیان اینکه ما در جنگ قره باغ وظیفه روشنگری داریم، خاطرنشان کرد: در هر حال ما وظیفه داریم از حق در برابر ناحق دفاع کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود به واقعه خوجالی پرداخت و گفت: طبق آمار غیر رسمی بیش از ۱۰۰۰ شهید و طبق آمار رسمی اعلام شده  ۶۱۳ شهید خوجالی در تاریخ به ثبت رسیده  اما دولت  ارمنستان به کشته شدن 3 نفر اعتراف کرده و این در حالی است که اسناد مثله شدن 53 شهید در تاریخ وجود دارد.

وی با بیان اینکه 25 کودک در واقعه خوجالی پدر و مادر خود را از دست دادند، گفت:130 کودک نیز پدر یا مادر خود را از دست دادند.

صادقی در پایان سخنان خود از خداوند خواست ضمن قرین رحمت شهدای خوجالی، خاک این منطقه را نیز هرچه زودتر به گوهر اصلی خود برگرداند.

دست خون آلود روسیه در  واقعه خوجالی فراموش شدنی نیست

اسدی استاد رشته تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی نیز در ادامه این همایش به بیان تاریخچه خوجالی پرداخت و گفت: برگزاری همایش های سالگرد این فاجعه در سطوح بین المللی خود بیانگر این است که این منطقه متعلق به یک بخش از یک کشور نیست بلکه  پاره تن جهان اسلام است.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین ماجرای جدایی قره باغ از جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: در سال ۱۹۷۰ این بخش از خاک جهان اسلام با مداخله بیگانگان از جمهوری آذربایجان جدا شد.

 این استاد دانشگاه  به تبیین فاجعه خوجالی پرداخت و گفت: منطقه قفقاز در سال ۱۹۹۲ در حالی شاهد جنایت خوجالی به دست ارمنستان بود که دستان خون آلود روسیه نیز در این حادثه بی تاثیر نبود.

وی با بیان اینکه طبق آمار رسمی ۶۱۳ نفر در واقعه خوجالی به دست ارامنه به شهادت رسیدند گفت: در این واقعه دردناک۱۵۰۰ نفر نیز به اسارت درآمدند.

اسدی در ادامه سخنان خود کوچکی ابعاد منطقه را بیانگر عمق فاجعه صورت گرفته عنوان کرد و گفت: این قتل عام یکی از وقایع دردناک تاریخ بشریت است.

وی در پایان سخنان خود به تبیین علل قوت گرفتن ارامنه در منطقه پرداخت و گفت: با ضعیف شدن دولت صفویه ، دشمنان اسلام در منطقه جریح تر شدند بطوریکه ظهور نادر شاه نتوانست در کنترل آنها نقش مهم ایفا کند و بعد از وی وجود هرج و مرج ها و برقراری عهدنامه های ننگینی چون ترکمنچای موجب جدایی شهرهایی چون گنجه، ایروان و نخجوان از ایران شد.

این استاد تاریخ  گفت: بین سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۵ ارمنستان از ضعف دولت مرکزی روسیه استفاده و با حمله به روستاهای اطراف باکو و به آتش کشاندن آنها به قتل و کشتار وسیع در منطقه دست زد که فاجعه خوجالی نیز در این زمان اتفاق افتاد.

مقاومت، تنها راه ازادسازی قره باغ است

متفکر آزاد استاد دانشگاه های تبریز در ادامه این همایش ضمن گرامیداشت 26امین سالگرد واقعه خوجالی به از بین رفتن ظلم و برقراری حکومت عدل جهانی اشاره کرد و گفت:اشغالگری و ترور در هر جا که اتفاق بیافتد محکوم شدنی است گفت:جمهوری اسلامی ایران خود بزرگترین قربانی تروریسم و اشغالگری است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی تا کنون 17000 شهید ترور داده است گفت: این شهدا انسان های پاک و بی گناهی بودند که قربانی امیال پست استکبار به ویژه آمریکا و اسرائیل شدند.

این استاد دانشگاه به خسارت های ایران در حوزه اشغالگری نیز اشاره کرد و گفت: در اوایل انقلاب صدام جنایتکار با همراهی 45 کشور جهان به ایران اسلامی حمله کرد و موفق به اشغال چند شهر ایران نیز شد که با پایمردی و ایستادگی جوانان این وطن همه خاک اشغال شده بازپس گرفته شدند.

متفکر آزاددر ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران در طول تاریخ هم اط اشغال زخمی شده و هم از ترور گفت:نگاه ملت ایران بعد از انقلاب اسلامی تغییر کرد بطوریکه امروز با بهره گیری از همین دیدگاه  و توان یاری گر مستضعفین در برابر متجاوزین و ظالمان در جای جای جهان هستیم.

وی با بیان اینکه اسلام تنها در نماز و روزه خلاصه نمی شود، گفت: حمایت از مظلومین نیز از جمله رسالت های اسلام است.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز جهان اسلام درگیر مناقشات زیادی است، گفت:از یک طرف قدس شریف در اشغال صهیونیست است و از طرف دیگرروزانه شاهد کشته شدن مردم یمن به دست ایادی استکبا هستیم و همه این ها به خاطر این است که مسئله اصلی یعنی ازادسازی قدس شریف و به تبع آن قره باغ به فراموشی سپرده شود.

وی تنها راه آزادی قدس و قره باغ را مقاومت مردم این سرزمین ها در برابر ظلم متجاوزین عنوان کرد و گفت:همچنانکه خرمشهر با پایمردی و ایستادگی ازاد شد قدس و قره باغ نیز تنها با مقاومت مردم نیز سرزمین ها ازاد خواهد شد چونکه این وعده الهی است.

شعر خوانی میرزا رسول زاده, پخش نماهنگ های مربوط به فاجعه خوجالی، روایتگری شاهدان عینی، تبادل اندیشه میهامانان خارجی و قرائت قطعنامه همایش از جمله برنامه های همایش بین المللی "اسلام باریش ماهینسی" در دانشگاه محقق اردبیلی بود.

انتهای پیام/