کد خبر: 5129 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰

مسئول سازمان بسیج مساجد ؛

مساجد نباید جنبه سکولار پیدا کند

مسئول سازمان بسیج مساجد و اماکن متبرکه سازمان بسیج مستضعفین کشور، گفت: متاسفانه طی سالهای متمادی برخی ها تلاش کرده اند تا مساجد را تک بعدی کنند و مساجد را از جامعیت بیندازند که این رویه مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند.

مساجد نباید جنبه سکولار پیدا کند

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلان‌ما، حجت الاسلام سعید دسمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مساجد در سالن ولایت اردبیل، با تاکید بر اینکه مسجد نباید جنبه سکولار پیدا کند، گفت: مسجد مکان انسان سازی و رفتار سازی است بنابراین از شاخص های مساجد طراز انقلاب اسلامی این است که این مساجد باید کانون تعلیم و تربیت ،حلقه وصل نظام و جامعه و مطالبه گر  و جامعیت داشته باشد.

دسمی ادامه داد: مردم باید  مسجد را ملجا و پناهگاهی برای خود بدانند، متاسفانه طی سالهای متمادی برخی ها تلاش کرده اند تا مساجد را تک بعدی کنند و مساجد را از جامعیت بیندازند که این روال مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه  هیئت امنای مساجد رسالت سنگینی بر دوش دارند، گفت:  نباید مساجد مال یک عده خاص شود نخبگان  و جوانان از هر طیف و سنی در آن حضور داشته باشند که لازمه این کار  به کار بستن ابتکارات و خلاقیت ها برای جذب جوانان است.

مسئول سازمان بسیج مساجد و اماکن متبرکه سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به شمای کلی مساجد کشور، گفت: با توجه به آمار متعارف اعلام شده، حدود 79 هزار مسجد در کشور وجود دارد.

وی افزود: طبق این آمار برای یک هزار و 300 نفر شیعه یک مسجد وجود دارد که اگر این ارقام بین ادیان و مذاهب تقسیم بندی شود نسبت مساجد شیعیان و اهل سنت آمار جالبی است؛ در حال حاضر برای هر 450 نفر از اهل سنت یک مسجد در سطح کشور داریم؛ همچنین طبق آمار هر 150 نفر مسیحی ایرانی یک کلیسا  دارند این در حالی است که  به ازای هر یک هزار و 200 مسلمان ایرانی یک مسجد وجود دارد.

مسئول سازمان بسیج مساجد و اماکن متبرکه سازمان بسیج مستضعفین کشور تصریح کرد: در مناطق بحرانی تهران از جمله در منطقه هفت تیر تهران و اطراف آن، آمار قابل تاملی از کلیسا و مسجد وجود دارد به گونه‌ای که در این منطقه 28 کلیسای فعال داریم و 14 مسجد که از این تعداد هفت مسجد پایگاه بسیج ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در یکی از استان‌های شمالی شیعه نشین کشور از سه هزار و 200 مسجدی که وجود دارد برخلاف مقتضیات جمعیتی یک هزار و 300 مسجد متعلق به شیعیان است که از این تعداد هم تنها 400 مسجد فعال و مابقی 450 مسجد دیگر نیمه تعطیل و یا تعطیل است و  بعضا نماز جماعت هم در آن اقامه می‌شود.

دسمی افزود: در سطح کل کشور وضعیت اقامه نماز جماعت، خیلی نگران کننده است به گونه‌ای که وضعیت اقامه نماز جماعت منظم در قریب 70 هزار مسجد شیعیان ایرانی  42 درصد است در مابقی مساجد یا نماز جماعت ندارند و  یا نماز جماعت فصلی و غیر منظم دارند.

وی با بیان اینکه مسجد به عنوان پایگاه کانون اصلی اسلام، انقلاب، دفاع مقدس و محل تربیت مدافعان، ظرفیتی بی‌بدیل دارد، اظهار داشت: با این شرایطی که ما پیش می‌رویم چشم‌انداز خوبی برای مساجد نمی‌توان متصور شد و شرایط نسبتا نگران کننده است که اگر برای آن تدبیری نشود ممکن است لطمه سنگین و جدی از این ناحیه بخوریم.

به گفته این مسئول سازمان بسیج مستضعفین کشور، طبق رسالتی که در دفاع از اصل انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی دارد، مسجد محوری را در دستور کار مجموعه بسیج قرار داده است.

مسئول سازمان بسیج مساجد و اماکن متبرکه سازمان بسیج مستضعفین کشور خاطر نشان کرد: طبق بررسی‌ها از قریب 70 هزار مسجدی که در کشور وجود دارد 23 هزار مسجد پایگاه بسیج دارند که از این تعداد پایگاه نیز 17 هزار مسجد در محلی خارج از مسجد واقع است که این آمارخوبی نیست و یک فاجعه تلقی می شود.

وی تصریح کرد: وجود پایگاه‌های بسیج در خارج از مساجد، غفلت از رسالت اصلی مساجد است، امروز به دنبال این هستیم که رسالت پایگاه های بسیج منطبق بر رسالت مسجد شود.

دسمی رسالت امروز مساجد را احیای دین خدا، نشر معارف اسلامی، اقامه نماز جماعت و جذب جوانان به مسجد دانست و گفت:  معیار سنجش موفقیت یک پایگاه رونق مسجد خواهد بود  چرا که بسیج مولد مسجد است و همان طور که امام فرمودند مسجد سنگر است سنگرها را باید حفظ کرد.

 وی با اشاره به اجرای طرح شناسایی پایگاه‎های موفق مساجد و دغدغه‌ها، اظهار داشت: پایگاه‌های داخل مساجدی که در خدمت مردم بوده و در بین مردم محبوبیت بیشتری دارند و موفق تر عمل می‌کنند.

انتهای پیام/