کد خبر: 4976 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳

در کارگاه نانو تکنولوژی و کارآفرینی مطرح شد؛

نانو فناوری،باعث پایدار شدن کسب و کار می شود

دانشمند برتر علوم پایه کشور در جمع دانشجویان اردبیل با بیان اینکه نانوفناوری باعث پایدار شدن کسب و کار این حوزه در کشور می شودبه تشریح کاربردهای این فناوری در علوم مختلف بخصوص صنایع پرداخت.

نانو فناوری،باعث پایدار شدن کسب و کار می شود

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، کارگاه آموزشی نانو تکنولوژی و کارآفرینی با حضور مینو دبیری دانشمند برتر کشور در علوم پایه و با حضور نخبگان این رشته در اردبیل ، اعضای منتخب مسابقه ملی نانو در استان و جمعی از علاقمندان در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

دبیری در این کارگاه آموزشی به بیان اهمیت مسئله آموزش نانو در کشورهای مختلف جهان پرداخت و گفت: در سطح جهانی آموزش مدرن از 200 سال قبل آغاز شده است.

وی به نحوه آموزش علوم مختلف در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: آموزش دانش محور، آموزش پروژه محور و آموزش کارآفرین از جمله سطوح مختلف آموزش های علمی در ابعاد جهانی است.

دانشمند برتر علوم پایه کشور با بیان اینکه امروز دانشگاه های آموزش محور به سمت دانشگاه های کارآفرین در حال حرکت هستند، گفت: رسالت امروز دانشگاه های جهان با دو دهه قبل تفاوت کرده است.

دبیری دغدغه امروز جامعه علمی کشور را کارآفرینی عنوان کرد و گفت: باید کاری کرد تا فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند در پایان تحصیلات خود کارآفرین نیز باشند.

وی در ادامه سخنان خود پیشرفت های کشورهای صنعتی در اینخصوص را یادآور شد و گفت: متأسفانه کشور ما در اینخصوص پیشرفت ناجیز داشته است.

دانشمند برجسته علوم پایه کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بیان رابطه نانو فناوری و کارآفرینی پرداخت و گفت: نانو فناوری و کارآفرینی، کاربردهای نانوتکنولوژی و پژوهش های این حوزه از جمله محورهای کارگاه آموزشی است.

دبیری نانو فراوری را علم دستکاری اتم ها عنوان کرد و گفت: در واقع فرایند کارآفرینی تعقیب فرصت ها جهت بوجود آوردن کالاها و خدمات و نوآوری است.

وی از نانوفناوری بعنوان بازیگران فعلی دولت ها و ساختارهای محلی، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی شامل صنایع کوچک و بزرگ، بانک ها و مراکز سرمایه گذاری خطر پذیر نام برد و گفت: شمار محققان ایرانی در اینخصوص رو به رشد است بطوریکه حوزه های صنعتی، تجهیزات، نانو مواد و سلامت بهداشت در این میان بالاترین درصد را دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به تعریف علم نانو پرداخت و گفت: نانو فناوری در واقع علم دستکاری اتم ها و مولکولها برای تهیه مواد و وسایل جدید است.

وی از نانو فناوری بعنوان علم بین رشته ای نام برد و گفت: در واقع این رشته، علوم پایه و مهندسی را به هم مرتبط می کند.

دبیری از کشورهایی چون ژاپن، کره، تایوان، اسکاتلند و هلند در کنار امریکا بعنوان استفاده کنندگان این تکنولوژی نام برد و گفت: امروز سالانه  حدود 2 میلیارد دلار  جهت توسعه نانو تکنولوژی در دنیا سرمایه گذاری می شود که 40 درصد این سرمایه گذاری متعلق به آمریکا است.

دانشمند برتر علوم پایه کشور در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح کاربردهای علم نانو پرداخت و گفت: این علم در مواد غذایی، صنایع بسته بندی، پوشاک، عرصه پزشکی، الکترونیک و نانو سیم ها کاربردهای زیادی دارد.

وی به فعالیت های خود در این عرصه اشاره کرد و گفت: من و همکارانم از سال 2011 تاکنون به مبحث نانو کاتالیست وارد شدیم  و مقالات خوبی نیز در این زمینه به رشته تحریر درآمده است.

دبیری به تشریح مصارف نانو کاتالیست پرداخت و گفت:خالص سازی آب، تولید بیودیزل، پیل‌های سوختی، کنترل آلودگی هوا، سلول های سوختی، ذخیره سازی انرژی و رنگ ها از جمله موارد مهم مصرفی نانو کاتالیست ها هستند.

وی در قسمت پایانی سخنان خود به بحث کارآفرینی در حوزه نانو پرداخت و گفت: کارآفرینی در نانو یک حرکت منعطف است که باعث توسعه کارآفرینی و شکل گیری پایدار کسب و کار با مزیت نسبی در کشور می شود.

انتهای پیام/