کد خبر: 4802 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵

حجت الاسلام تجلایی؛

رمضان تابلویی برای سعادت بشریت

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی از ماه مبارک رمضان بعنوان مسیر ایمان برای انسان نام برد و گفت: خداوند متعال با کسانی که در این مسیر قرار دارند با زبان شیرین سخن می گوید.

رمضان تابلویی برای سعادت بشریت

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حجت الاسلام محمد تجلایی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی به ویژگی های ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در ماه مبارک رمضان خداوند متعال بشر را مستقیما مورد خطاب قرار می دهد چونکه بشر درد دارد و باید در صراط مستقیم قرار بگیرد تا درمان شود.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه قرار گرفتن در صراط مستقیم موجب می شود که انسان در مسیر خود، گرفتار چاله های دنیوی نشود،گفت: خداوند برای سعادت بشریت تابلوهایی در مسیر حرکت وی قرار داده تا گمراه نشوند.

تجلایی از رمضان بعنوان یکی از تابلوهای سعادت بشریت نام برد و گفت: اگر انسان در طی مسیر خود با توجه به تابلوهای راهنما حرکت کند وگردش به چپ و یا راست نداشته باشد به راحتی می تواند مسیر کمال را طی کرده و به سعادت برسد.

وی از رمضان بعنوان یکی از تابلوهای الهی برای عبور از مسیر دنیا یاد کرد و گفت: خداوند متعال کسانی راکه در مسیر ایمان قرار دارند با زبان شیرین خطاب می کند

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان ینکه انسان  همواره در خسران است گفت: تنها کسانی به سعادت می رسند که ایمان راسخ و عمل صالح داشته باشند.

وی از رمضان بعنوان برجسته ترین شاخه ایمان یاد کرد و گفت: اغلب تابلوهای نصب شده در مسیر سعادت انسان برگرفته از مفاهیم رمضان است.

تجلایی ممنوعیات ماه رمضان را خاطرنشان کرد و گفت: اگر انسان توانست در این راه علاوه بر مراعات محرمات، حتی حلال ها را نیز مراقبت کرده و خود را با عبادت و زُهد خالص کند آنگه می تواند به سعادت برسد.

این مبلغ دینی از کوهنوردی به عنوان مثال بارز کسب آمادگی برای ورود به رمضان نام برد و گفت: همانگونه که انسان برای کوهنوردی باید مقدماتی را فراهم کند تا صعودی بدون مشکل داشته باشد، باید خود را برای ورود به ماه مبارک رمضان نیز آماده کند تا با بازشناسی مسیر بتواند به آسانی طی طرق کند.

وی استفاده از تجربیات دیگران در گذشته را نیز از جمله ضروریات طی طریق عنوان کرد و گفت: شریک شدن در عبادات هم از زیبای های رمضان است.

 تجلایی از عبادات ویژه شب های قدر به عنوان عبادات مشترک یاد کرد و گفت: طاعات و عبادات  و اشک های ریخته شده در شب های قدر آن زمانی جایگاه ویژه ای پیدا می کند که خالص ترین و ناب ترین سجده ها و نیایش ها و حتی اشک های جاری شده به حساب همه مومنین شرکت کننده در اجتماع عظیم مومنین نوشته می شود.

وی لقاء الله را نتیجه ماه مبارک رمضان دانست و گفت: عامل بازدارنگی انسان از انجام کارهای ناثواب نیز از جمله اثار و برکات رمضان برای انسان است.

این مبلغ دینی مسیر صوم را، مسیر خدایی شدن دانست و گفت: در ماه مبارک رمضان نمی توان ریا کرد چونکه ریا جایگاهی در رمضان ندارد و آنچه انجام می شود فقط برای رضای الهی است.

وی از شب های قدر بعنوان بهترین فرودگاه نزول ملائک و پیام الهی به قلوب مومنین یاد کرد و گفت: در واقع شب قدر مابین عالم ناسوت و زمین است که خداوند متعال تنها در جهت حرکت مومنین به سوی خودش آن ها را قرار داده شده است.

تجلایی نوشته شدن سرنوشت انسان در طول سال را از جمله ویژگی های شب های قدر عنوان کرد و گفت: قرار گرفتن سالروز شهادت امام اول شیعیان حضرت علی (ع) در این شب ها را یکی دیگر از ویژگی های شب های قدر عنوان کرد.

وی از امام علی(ع) بعنوان قله شناس معارف الهی نام برد و گفت: برای اینکه انسان بتواند به قله های معرفت الهی دست پیدا کند باید همراه امام علی(ع) شود تا با تمسک به او بتواند در مسیر درست طی طریق حرکت کند.

معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به  تبیین واقع شدن سالروز ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در شب های قدر پرداخت و با بیان اینکه  قطره های اشک در شب های قدر، قطراتی است که ملائک از عالم ملکوت با خود آورده و در چشمان مومنین قرار می دهند، گفت: شب سوم قدر نیز خالی از وجود امام علی (ع) نیست ، بطوریکه مراسمات این شب گرانقدر نیز با یاد و نام امام اول شیعیان برگزار می شود.

تجلایی در ادامه سخنان خود به مبحث تقوی الهی پرداخت و گفت: شاید در ظاهر از تقوی بعنوان ترس از خدا نام ببرند ولی در واقع آیا خداوند متعالی که سرشار از رحمت و مهربانی است جایی برای ترس دارد؟

وی ترس از خدا را همانند ترس بچه از مادر توصیف کرد و گفت: همانگونه کودک هنگام ترس از مادر به آغوش وی پناه می برد، ما نیز موقع ترس به خدا پناه می بریم چونکه جز او مأمن و پناهگاهی نداریم.

این مبلغ دینی ترس واقعی را آن زمانی دانست که انسان خدا را از دست بدهد و مأمن و پناهگاهی نداشته باشد.

تجلایی کسب تقوی را از ویژگی های اهل صوم(روزه داران) عنوان کرد و گفت: تقوای روزه داران موجب آرامش درونی و ظاهری آنها می شود.

وی از وجود امام خمینی(ره) بعنوان نمونه و مصداق واقعی اهل صوم نام برد و گفت: امام خمینی(ره) به واسطه کسب تقوای الهی نشأت گرفته از رمضان بود که توانست در برابر تمام دنیا ایستاده و انقلاب بزرگ را شکل دهد.

معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در بخش پایانی سخنان خود به بیان ویژگی های روزهای پایانی ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: وقتی انسان طی سی روز تحمل سختی ها توانست غنچه درون خود را به مرحله شکوفایی برساند، تنها با نگهداشت حالات کسب شده است که تا پایان عمر قادر خواهد بود پله های کمال را به سرعت طی کرده  و به سعات اخروی برسد.

تجلایی مفاهیم سوره شمس را یادآورشد و گفت: خداوند متعال در سوره مبارک 11 بار قسم خورده  و می فرمایند: اگر انسان بتواند موانع دنیوی را کنار گذاشته و از عهده امتحان های الهی بر بیاید، می تواند بعد از ماه مبارک رمضان نیز براحتی در برابر محرمات نیز ایستادگی کند.

روزه انسان را از تلخی اختلاس باز می دارد

معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه بستر و خواب شیرین است ولی با برهم زدن آن به خاطر کسب رضای الهی شیرین تر می شود، تصریح کرد: چنین افرادی فردا براحتی می توانند در جبهه های جهاد نیز پیشقدم شوند.

تجلایی با بیان اینکه در ر وز عید فطر، مومنین مدرک خود را می گیرند گفت: در شب عید فطر انسان کاسه گدایی به دست گرفته به بارگاه الهی رهسپار می شود تا کاسه اش را از الطاف الهی لبریز کند.

وی خاطر نشان کرد اگر مومنین بتوانند حالات کسب شده در ماه مبارک رمضان را نگه دارند همواره بر سفره الهی خواهند نشست.

این مبلغ دینی دشواری رصد هلال ماه شوال را یادآور شد و گفت: پنهان مانده هلال شوال نیز خود از حکمت های الهی است و هم یکی از نشانه های در مسیر  بودن انسان به شمار می رود.

تجلایی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان از اول تا اخر نشانه است، از کلمه عید به  عنوان برگشت تعبیر کرد و افزود: عید فطر نیز یکی از تابلوهای الهی و از نشانه های بر صراط مستقیم بودن انسان است.

وی طی طریق و رسیدن به کمال را در گرو استمداد از اولیای دین عنوان کرد وگفت: در قیامت نور و روشنایی وجود ندارد چونکه سراسر تاریکی و ظلمات است و تنها وسیله حرکت نیز استمداد از اولیای الهی است.

تجلایی نماز عید فطر  و 9 قنوت آن را یاداور شد و گفت:  عید فطر تجسم وحدت و انسجام مسلمانان است.

انتهای پیام/