کد خبر: 453 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵

با حضور 250 دانشجوی ارشد و دکتری

آزمون زبان MCHE در دانشگاه محقق برگزار شد

آزمون MCHE توسط اداره بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم برگزار می شود و کلیه سرفصل ها در قالب چهار مهارت شنیداری، درک مطلب، لغت و ساختار مورد آزمایش قرار می گیرد. مدرک این آزمون تنها در داخل کشور اعتبار دارد.

آزمون زبان MCHE در دانشگاه محقق برگزار شد

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز،مرتضی ابراهيمی معاون آموزشی و تحصيلات تکميلی دانشگاه خبر از برگزاری آزمون زبان MCHE از ساعت 15/9 الی 11 روز جمعه مورخ 94/02/04 در دانشگاه  داد و گفت: تعداد کل شرکت کنندگان در آزمون فوق 250 نفر به تفکيک 76 نفر زن و 174 نفر مرد بوده و اکثر شرکت کنندگان دانشجويان دوره دکتری دانشگاه استان اردبيل و استان های همجوار بودند.

آزمون MCHE (که بعدا به آزمون MSRT تغییر نام داده شد) بعنوان مجوز ورود دانشجو به دوره دكتري داخل كشور تلقي مي‌شود و اگر دانشجويي اين مدرك زبان را نداشته باشد، نمي‌تواند به دوره دكتري وارد شود، ولي تنها در داخل كشور داراي اعتبار است.البته در بخشنامه جدید، مشمولان خدمت سربازی که میخواهند به قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی از کشور خارج شوند حتما باید نمره حد نصاب از يكي از آزمونهاي زبان خارجي مورد قبول وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را کسب نمایند و آزمون MCHE یا همون MSRT یکی از همین آزمون ها میباشد که با حد نصاب نمره 40 از این آزمون ، این مجوز را کسب مینمایند.

آزمون MCHE یا MSRT از سه قسمت تشکیل شده است:
1.Listening Comprehension : شامل 30تست می باشد.
در این قسمت از مکالمات کوتاه (Short Conversation) سوال داده می شود که دو نفر یک مکالمه کوتاه انجام داده و آنگاه سوال پرسیده می شود.باید توجه نمود جهت پاسخگویی به سوالات این بخش بایستی روی صحبتهای نفر دوم بیشتر توجه نمود. زمان 15 دقیقه.
2. Structure and Written Expression: این قسمت از 30 تست تشکیل شده است که 15 مورد آن مربوط به Structure و 15 تست دیگر مربوط به Written Expression می باشد زمان 20 دقیقه.
جهت کسب نمره بالای 50 این قسمت نقش کلیدی دارد.
3.Reading Comprehension :  از 40 تست تشکیل شده که معمولا شامل 4 متن جداگانه می باشد  زمان 45 دقیقه.
کل ۱۰۰ پرسش این آزمون را باید در ۷۵ دقیقه پاسخ دهید.

نکات مهم آزمون MSRT , MCHE :

این آزمون هر 2 ماه یکبار بر اساس اعلام سایت  http://msrt-exam.msrt.ir در شهرهای مختلف ایران برگزار میشود.
نمره منفی در جواب به تستهای این آزمون لحاظ نمیگردد.
اگر یکبار در آزمون شرکت کرده و موفق به کسب نمره قبولی نشدید نمی توانید بلافاصله در آزمون دوره بعد شرکت کنید و باید یک آزمون برای شرکت مجدد فاصله بیندازید.البته دیده شده در موارد معدودی برخی شرکت کنندگان بصورت متوالی در این آزمون شرکت کرده اند.
نمره قبولی در آزمون ۵۰ به بالااست که البته در مواردی بسته به دانشگاه مورد نظر متغیر است و از ۴۵ تا ۷۵ تغییر می کند.
آزمون MCHE، در مقايسه با امتحاناتTOEFL  و IELTS ، ساده‌تر و كم هزينه‌تر است.
کتابهای LONGMAN TOEFL و BARRONS تا حدی برای این آزمون جز کتابهای مرجع میباشند.
اعلام نتایج آزمون معمولا 20 روز بعد از برگزاری آزمون توسط وزارت علوم و در سایت رسمی آنها اعلام می شود.
نام دیگر این آزمون، آزمون زبان دکترا میباشد و دانشجویانی که در آزمون دکترا پذیرفته میشوند و مدارک معتبر دیگر مثل IELTS یا TOEFL را ندارند باید کارنامه ی خود را در این آزمون ارائه کنند که با توجه به هر دانشگاه متغیر است.
از سال 89 آزمون MCHE به آزمون MSRT تغییر نام داد که هدف آن هم ارتقای هر چه بیشتر کیفیت آزمون بوده است و با قصد بین المللی کردن آن صورت گرفته است. آزمون MSRT تا حد زیادی شبیه به آزمون MCHE بوده و منابع این آزمون ها هم تقریبا یکسان میباشد.