کد خبر: 4217 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳

وزیر علوم در گفت‌و‌گوی عیدانه

کارآفرینی دانشگاهها از هر چیزی مهمتر است

وزیر علوم در گفت و گویی صمیمانه با باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت عید نوروز از دغدغه‌ها، چالش‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه برای ارتقای سطح آموزش عالی کشور گفت.

کارآفرینی دانشگاهها از هر چیزی مهمتر است

به گزارش ابصارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بدون شک همه اقشار جامعه وزارت علوم را مادر تمامی فعالیت‌ها در حوزه علوم، پژوهش‌ و تحقیقات می‌دانند، همچنین این وزارتخانه نقشی اساسی در رشد علم و سطح کیفی و کمی آن ایفا می‌کند.

 
به همین بهانه به سراغ محمد فرهادی متصدی این وزارتخانه مهم رفتیم و در گفت و گویی صمیمی وی از دغدغه‌ها، مشکلات و آرزوهایش حرف‌ زد.
 
** باشگاه خبرنگاران جوان: بودجه دانشگاه‌های کشور در چه وضعی قرار دارد؟
بر طبق مصوبه، بودجه‌ها در سال ۹۴ پرداخت و امسال بودجه‌ای متمرکز مانند جدول ۱۴ و بدهی‌های سنوات گذشته دانشگاه‌ها به صورت نقدی و تحت اوراق صکوک پرداخت می‌شود.  
 
** باشگاه خبرنگاران جوان:به نظر شما بزرگترین چالش وزارت علوم در چیست؟  
آموزش عالی کشور چهار چالش اصلی دارد که البته برای این چالش‌ها برنامه‌های راهبردی تدوین شده است. نخستین چالش آموزش عالی عرضه‌محور بودن و ضعف در پاسخگویی به تقاضای بازار است و دومین مشکل اصلی آموزش عالی گستره پهناور آموزش عالی و پژوهش در یک نظام بسته و بدون انتظام‌بخشی است.
 
سومین مسئله ما نظام حکمروا و واگرا بدون همگرایی و هم‌افزایی و چالش بعدی کاهش سرمایه اجتماعی و ضعف در کارایی رویکردهای فرهنگی دیگر مسئله سیستم آموزش عالی کشور است.
 
** باشگاه خبرنگاران جوان: فکر می‌کنید یکی از بزرگترین دغدغه‌های شما در حوزه وزارت علوم چیست؟
بین المللی شدن دانشگاه‌ها یکی از مسائل مهم و دغدغه من بوده چرا که تعاملات علمی سبب رشد دانشگاه‌های کشور می‌شود.  
 
** باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه بلند مدت شما برای رفع مشکلات احتمالی وزارت علوم در چیست؟
ارتقاء کیفیت در جهت پاسخگویی به نیازهای کشور، آمایش آموزشی در گستره جغرافیایی، پی‌ریزی سامانه سپهر برای هم‌افزایی و هم‌گرایی همچنین کاستن مراجع و مراکز متعدد در تصمیم‌سازی‌ها از برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت وزارت علوم است.  
 
ارتقاء وضع فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان و مفتخر شدن آن‌ها به خود و جامعه ایرانی از دیگر برنامه‌های رفع مشکلات آموزش عالی خواهد بود و برای این مسائل مدل مفهومی با توجه به سند آمایش آموزشی طراحی شده است که آموزش عالی براساس نیازهای کشور و با توجه به اسناد بالا دستی ارتقا پیدا کند.
 
این مسائل جزو مأموریت‌های پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات آموزش عالی است تا وضع کنونی به شکل بهتری بررسی شده و ارتقا یابد.
 
** باشگاه خبرنگاران جوان: برای رتبه‌بندی و پیشرفت وضعیت علمی کشور چه اقداماتی در دستور کار دارید؟
 توسعه کمی به اندازه کافی صورت گرفته و امروز زمان توسعه کیفی است و حضور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو که در بیش از ۲ هزار مؤسسه آموزش عالی در حال تحصیل هستند، ناظر به این توسعه کمی بود .
 
هر ساله نزدیک به یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند و ما باید همزمان با ارتقاء آموزش عالی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی کنیم که این کار در وزارت علوم در حال انجام است.
 
** باشگاه خبرنگاران جوان: برای تامین امکانات و زیرساخت‌های آموزش عالی در سال ۹۶ چه برنامه‌هایی دارید؟
 سال آینده بیش از پیش امکانات به ویژه در زمینه پژوهش و فناوری ارتقا خواهد یافت همچنین بعد بین‌المللی و دیپلماسی علمی نیز با جدیت مورد توجه قرار گرفته است تا برای دانشگاه‌هایی که توان این کار را دارند زیرساخت‌ها فراهم شود.
 
** باشگاه خبرنگاران جوان: چه عیدی به دانشجویان به مناسبت سال نو می‌دهید؟
خبر خوش من به دانشجویان به عنوان عیدی این است که همه کارهای دانشجویان اعم از تسهیلات وام‌ها علاوه بر اعتبارات وام شهریه از اعتبارات داخلی دانشگاه‌ها برای پرداخت تسهیلات بیشتر ویژه دانشجو استفاده می‌شود.
 
 مطالعه دقیق و جامعی در حوزه آموزش عالی، علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته و مشکلات بررسی و دسته‌بندی و برای هر کدام از آن‌ها راهکارهای مناسب در نظر گرفته شده است؛ و برای سال جدید اجرای کامل طرح ساماندهی آموزش عالی و تأکید بر فعالیت آموزش‌های مهارتی را در دستور کار داریم و مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها عمده‌ترین برنامه وزارت علوم در سال ۹۶ است؛ همچنین در سال جدید انواع وام‌های دانشجویی افزایش خواهد یافت که این عیدی وزارت علوم به دانشجویان است.
 
** باشگاه خبرنگاران جوان: آرزوی شما برای دانشجویان در هنگام تحویل سال نو چیست؟
من بیش از پیش فرا رسیدن عید نوروز را به همه دانشجویان و ملت ایران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سالی سرشار از موفقیت و ارتقای سطح علمی برای همه دانشجویان و اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان باشد.  
 
من در موقع تحویل سال دعا می‌کنم که همه دانشجویان در درس و طرح‌هایشان موفق شوند و دانشگاه‌های سراسر کشور با سرعت بیشتری به سمت کار آفرینی و نسل سومی حرکت کنند و روزی برسد تا تمامی دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی کار مشخصی داشته باشند.
 
انتهای پیام/