کد خبر: 3801 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹

کارگاه تخصصی «بازگشت به هویت» در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

کارگاه تخصصی «بازگشت به هویت» به مناسبت گرامیداشت 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

کارگاه تخصصی «بازگشت به هویت» در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ابصارخبر  به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی،کارگاه تخصصی «بازگشت به هویت» به مناسبت گرامیداشت 19 ژانویه روز آذری های مسلمان جهان با حضور مشاور معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدیر شبکه  تلویزیونی سحر در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

مرتضی ابراهیمی رئیس مرکز بسیج اساتید دانشگاه‌های استان اردبیل با بیان اینکه هویت مجموعه واحد است که شامل زبان، تاریخ، مذهب و غیره می شود، تصریح کرد: یکی از آفت های فعلی جهان، بحث تقسیم بندی هویت انسانی در قالب های مذهبی، جغرافیایی و غیره بوده است.

وی با بیان اینکه هر کدام از ماها منتسب به قوم و قبیله ای هستیم، اضافه کرد: انسان به تنهایی نمی تواند زندگی کند بنابراین نیازمند حضور در اجتماع است تا زندگی اجتماعی خود را داشته باشد.

ابراهیمی ادامه داد: هدف از برگزاری چنین کارگاهی این است که هویت ها را احیا کنیم و به همدیگر بها دهیم و الا دنیای امروز دنبال جنگ از طریق اختلاف افکنی است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیف اله مدبر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در تاریخ 19 ژانویه 1990 مردم جمهوری آذربایجان نشان دادند که تشنه معرفی دینی و تشنه بازگشت به مام وطن هستند.

وی ادامه داد: مردم آذربایجان در این روز از بیله سوار تا نخجوان صف کشیدند تا وارد ایران شوند هر چند که روز 20 ژانویه، سربازان ارتش به آنها حمله کرده و دست به قتل عام زدند.

 

مدبر با اشاره به اینکه برای نظام سلطه، بازگشت مردم آذربایجان  به هویت دینی خود سخت بود، ادامه داد: شعار نظام سلطه، تغییر باور مردم ممالک است و هر ملتی که بتوانند باورهای آنها را تغییر بدهند، برای همان ملت می توانند تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند.

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی افزود: ملت آذربایجان باید بدانند که 19 ژانویه روز اتحاد، آذری های مسلمان جهان است اما نظام سلطه به دنبال تغییر این مساله هستند.

 

سید رضا میر محمدی مشاور معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اساتید، پژوهشگران، مورخان و پژوهشگران رشته های مختلف، در قبال مردم جمهوری آذربایجان مسئولیت سنگین تاریخی دارند و بر عهده ما و آنها است که اسناد و مدارک 19 ژانویه را از جهات مختلف مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه مردم آذربایجان در 19 ژانویه فرصت تاریخی پیدا کردند تا بعد از ده ها سال به هویت واقعی و خواسته قلبی خود برگردند، ادامه داد: آن هویت و خواسته قلبی مردم آذربایجان دو مولفه اصلی دارد و عنصر ایرانی و عنصر اسلامی این دو مولفه هستند.

 

عبدالله بحرالعلومی رئیس کانال آذری شبکه سحر با اشاره به ضعف تبلیغات در مورد مسائلی چون مسائل روز 19 ژانویه گفت: در مورد برخی از حوادث از جمله حوادث و رویدادهایی مثل 19 ژانویه، ضعف رسانه ای داریم.

 

وی با اشاره به اینکه این ضعف هم در بعد خارجی و هم در بعد داخلی وجود دارد، افزود: این ضعف های سبب می شود که واقعیت های تاریخی به درستی به مخاطب انتقال داده نشود.

 

بحرالعلومی با اشاره به اینکه باید مطالب کارگاه های تخصصی مثل کارگاه بازگشت به هویت به مخاطبان اصلی آن که همان مردم جمهوری آذربایجان هستند، منتقل داده شود، اظهار کرد: باید محتوای چنین کارگاه هایی ترجمه شده و به دست مخاطبان آن برسد.

 

انتهای پیام/