کد خبر: 3708 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱

پژوهشگر برتر کشوری:

بها ندادن به امر پژوهش در وزارتخانه ها،مهمترین عامل از چرخه خارج شدن ایده ها است

پژوهشگر برتر کشوری در وزارت راه،مسکن و شهرسازی گفت: ضعف مسئولان در امر سرمایه گذاری و بها ندادن به امر پژوهش در وزارتخانه ها باعث از چرخه خارج شدن ایده ها و طرح های پژوهشی می شود.

بها ندادن به امر پژوهش در وزارتخانه ها،مهمترین عامل از چرخه خارج شدن ایده ها است

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، رامین عابدی اصل پژوهشگر و مدرس دانشگاه های اردبیل اخیراً به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در وزارت راه، مسکن و شهرسازی برگزیده شده است. پایگاه خبری تحلیل ابصارخبر در مصاحبه ای با وی ضمن تشریح فعالیتهای پژوهشی وی به عوامل موفقیت نامبره پرداخت.

ابصارخبر: لطفاً خودتان را برای آشنایی مخاطبان، ما معرفی کنید؟

اینجانب رامین عابدی اصل کارشناس ارشد کامپیوتر - سیستم های هوشمند بوده و هم اکنون نیز به عنوان کارشناس فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات هواشناسی استان اردبیل و مدرس دانشگاه مشغول فعالیت هستم.

ابصارخبر: در ارتباط با حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی خود برای مخاطبان ما توضیح دهید.

تخصص اصلی من در زمینه برنامه نویسی و شبکه است و بیشتر فعالیت های تحقیقاتی اینجانب نیز مرتبط با این موضوعات بوده که شامل طرح های اجرا شده در حوزه فناوری اطلاعات،شبکه، امنیت و تجارت الکترونیک است که بیشتر این طرح ها هم اکنون در حال فعالیت و  مشغول ارائه خدمات هستند.

ابصارخبر:دلیل انتخاب شما به عنوان پژوهشگر برتر کشوری چیست؟

عوامل زیادی دست به دست هم داد تا این توفیق نصیب من شود که بتوانم در این حوزه برای استان و شهر خودم افتخار کسب کنم.

از جمله عوامل انتخاب من به عنوان یکی از پژهشگران برتر کشوررا می توانم در کارنامه پژوهشی که شامل تالیفات، طرح ها، مقالات، پوستر های ارائه شده در همایش های مختلف و همچنین شرکت در سخنرانی ها و همایش ها عنوان کنم که پس از ارزیابی های علمی و تخصصی از سوی هیات داوری موجب شد به عنوان یکی از پژوهشگران برگزیده  وزارت راه، مسکن و شهرسازی در سال 1395 انتخاب شوم.

ابصارخبر: محور اصلی مقالات مورد پژوهش شما در چه رابطه ای بوده است؟

بیشتر تحقیقات و مقالات من در مورد مباحث تخصصی حوزه شبکه و فناوری اظلاعات است که شامل طرح هایی در حوزه شبکه و ساختار جدید سروری سازمان هواشناسی، تحقیقاتی در حوزه پردازش تصاویر ماهواره ای و پروژه های متعددی در حوزه نرم افزارهای تحت وب شامل می شود.

ابصارخبر: دلیل اصلی شما برای انتخاب این موضوعات جهت انجام پژوهش چیست؟

مهمترین دلیلی که می توان داشتن علاقه شدید به این موضوعات که باعث به وجود آمدن انگیزه و انرژی برای تحقیقات در زمینه موضوعات جدید است.

ابصارخبر:در انجام پژوهش ها با چه مشکلاتی روبرو شدید؟

یکی از موضوعاتی که نه تنها بنده بلکه همه پژوهشگران با آن مواجه هستند نبود بستر های مورد نیاز برای طرح های تحقیقاتی شان است که یا باید هزینه هایی را به صورت شخصی پرداخت کنند و یا اینکه حامی مالی برای طرح های خود پیدا کنند که متاسفانه در استان ما در این مورد بسیار نقص و کوتاهی مشاهده  می شود که امیدواریم حداقل ارگانهایی که در این مورد وظیفه حمایتی دارند به حداقل وظیقه خود در این زمینه عمل کنند

ابصارخبر: تحصیلات عالی در امر پژوهش شما چقدر تأثیرگذار بود؟

واقعیت این است که تمام تحقیقات بنده مرتبط با رشته تحصیلی من است و همه فعالیت های من چه پژوهشی و چه شغلی در همین راستا است.

ابصارخبر:چگونه افراد می توانند وارد فعالیت های پژوهشی شوند؟

اولین گام در این موارد داشتن علاقه شخصی است که می توان گفت نقش اصلی را در ادامه روند زندگی همراه با پژوهش ایفا می کند، داشتن ذهن کنجکاو و ایده پرداز و اراده قوی از عوامل دیگری هستند که در ورود فرد به این زمینه موثر هستند.

ابصارخبر: دیدگاه شما در خصوص میزان بودجه پژوهش در کشورچیست؟ اختصاصا وضعیت بودجه در حوزه پژهشی شما تا چه حد جوابگوی نیازهای شما  است؟

در این مورد فقط یک کلمه می توان گفت و آن هم"  افتضاح" است

ابصارخبر: یكي از مطالبي كه اخيراً بر آن تاكيد مي‌شود كاربرد نتايج تحقيقات كاربردي و چرخة ايده تا محصول و تولید ثروت از دانش مي‌باشد، در حوزه هايي مثل علوم پايه و علوم بنيادي اين كاربردها چندان واضح نيست. دولت و مردم مي‌خواهند بدانند هزينه هايي كه بابت اين تحقيقات مي‌شود چه نتيجه‌اي را عايد آنان مي‌كند، لطفاً در اين ارتباط توضيح دهيد.

برای اینکه یک ایده بتواند به محصول تبدیل شود و باید مراحلی را طی کند که خلاصه آن ( ایده پردازی – طرح اولیه – تولید محصول آزمایشکاهی و نمونه اولیه – فراهم سازی بودجه لازم برای راه اندازی خط تولید محصول – سرمایه گزاری برای تولید محصول – بازاریابی و فروش خدمات و محصول) است که در کشور ما در دو گام اول هیچ مشکلی وجود ندارد و ایده ها و طرح های بیشماری که ارائه می شوند و بسیاری از این ایده ها به مرحله تولید نمونه اولیه هم می رسند ولی متاسفانه از مرحله ای که نیاز به سرمایه گزاری وحود دارد دیگر پژوهشگران نمی توانند هیچگونه فعالیتی انجام دهند و بیشتر ایده ها در این مرحله از چرخه خارج می شوند

ابصارخبر: به عنوان یک فرد صاحب نظر در زمینه علوم رایانه، چه افقی برای آینده این رشته در ایران ترسیم می کنید؟

به عقیده بنده در 5 سال آینده در کشور نقش حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات به سطح بسیار والایی خواهد رسید و مانند بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا بزرگترین شرکت ها با نیروی انسانی بالا و سرمایه کلان در این حوزه فعالیت خواهند کرد و پیشنهادی که می توانم داشته باشم این است که افرادی که به دنبال شغل و درامد هستند حتما از این حوزه غافل نشوند

ابصارخبر: ضمن تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، در پايان اگر صحبت خاصي داريد، بفرماييد.

امیدوارم به روزی برسیم که بخش تحقیق و توسعه در تمام وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان ها بالاترین نقش را ایفا کنند، آن زمان خواهیم دانست که محصول تحقیق و پژوهش چه می تواند باشد.

انتهای پیام/