کد خبر: 3694 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹

جامعه شناس اردبیلی؛

9 دی محکی برای دشمن شناسی مردم بود

محسن علایی جامعه شناس و استاد دانشگاه های اردبیل به تحلیل ابعاد مختلف فتنه 88 از دیدگاه جامعه شناسی پرداخت و گفت: در واقع حماسه 9 دی، مَحَکی برای دشمن شناسی بود.

9 دی محکی برای دشمن شناسی  مردم بود

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، محسن علایی جامعه شناس و استاد دانشگاه های اردبیل به تحلیل ابعاد مختلف فتنه 88 از دیدگاه جامعه شناسی پرداخت و گفت: شناخت بحران88 به ما می آموزاند که در بحث آینده شناسی قدرت و نظام سیاسی،بایستی از روندها و رویه هایی که قدرت ملی و کارآمدی  نظام را افزایش می دهد حمایت کرد؛ چراکه تقویت این فرایندها می تواند به کسب مقبولیت فراگیر و نیز افزایش کارآمدی منتهی گردد.

استاد دانشگاه های اردبیل انقلاب اسلامی ایران را یکی از بزرگترین پدیده های سیاسی، اجتماعی، مذهبی شگفتی ساز در دهه های پایانی هزاره دوم و قدرت گرفتن آن ،خیز بلند برداشتن برای ایجاد تمدنی آلترناتیو در برابر تمدن های موجود در طلیعه هزاره سوم  دانست و گفت: بدون اجتماع سه مؤلفه  اراده سیاسی مردم و ایمان و رهبری وقوع انقلابی با این عمق و گستره  و مهمتر از آن بقای سربلندانه آن که هر روز شاهد توفیق روز افزون آن هستیم میسر نمی شد.

علایی تصریح کرد: انقلاب اسلامی  ایران  آیینه تمام نمای شعارهای انسانی الهی و اثبات در آشتی بودن سیاست و دین است.

وی با اشاره به تاریخ افزود: هرآنچه که بعد از رنسانس در دنیا به خورد انسان ها داده بودند که دین نمی تواند برای حیات سیاسی و اجتماعی انسان ها نسخه تجویز کند و ثمره القای این اندیشه آن بود که در نظام های سیاسی غرب و نظام های عالم شرق  اندیشه سکولاریزم و لائیسم را رواج داد، توسط انقلاب اسلامی به چالش کشیده شد.

جامعه شناس اردبیلی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی در واقع  توانست در مقام عمل رویه ای متقن و عقلانی در برابر ایده های به ظاهر فلسفی و روشنفکرانه اما در عمل مزورانه و فریبکارانه به منصله ظهور برساند و به دنیا حقیقت دین را  که همانا هدف قرار دادن سعادت بشر است بنمایاند و در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی با آرمان های متعالی که به گوشه ای از آنها اشاره گردید گام بردارد.

وی افزود: طبیعی بود که دشمنان آن و تمدن های نه چندان موفق غربی بویژه در حوزه های انسانی و اخلاقی سنگ اندازی کنند و جلوی تعمیق آن را  در افق های سرزمینی و قلوب وجدان های بیدار بگیرند، اما غافل از اینکه هدفگذاری های انقلاب اسلامی با آن پشتوانه های بسیار محکم و مبتنی بر وحدت، ایمان و رهبری علی رغم همه موانع و مشکلاتی که فرا روی آن ایجاد می گردد، توانسته است توفنده و شتابان در گستره ی جهانی حضور پررنگ خود را به رخ جهانیان بکشد.

استاد دانشگاه های اردبیل به موانع ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب بر سر راه پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: یکی از موانع عمده ای که دشمن تصور می کرد از این طریق بتواند بر هیمنه ی  انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کند غائله فتنه بود که هرچند اندک در این روند شتابان توانست اختلال ایجاد کند اما ذخایر انقلاب اسلامی که همانا مولفه مهم رهبری، وحدت و ایمان مردم بود توانست در کوتاهترین زمان ممکن توطئه دشمنان را  نقش بر آب نموده و خنثی نماید.

وی افزود: حماسه 9 دی نشان داد که در آن روز و آن ایام مردم همیشه در صحنه ایران از کیان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی جانانه و با رشادت هر چه تمام تر حمایت کرده و  از آمادگی لازم در مقابل عمق گرفتن توطئه دشمنان برخوردارند.

جامعه شناس اردبیل در ادامه سخنان خود به مکانیزم فتنه 88 اشاره کرد و گفت: با شناخت محیط و مکانیزم های فتنه 88 میتوان عمق و  وسعت بحران را بازشناخت.

وی افزود: شناسایی اهداف و الگوی عملیاتی بحران سازان این واقعیت را بر ما آشکار می کند که معاندین همواره درصدد فضاسازی درونی و نیز ایجاد بحرانهای اجتماعی سیاسی هستند تا بتوانند مطلوب نهایی خویش یعنی تضعیف دولت و ملت ایران را محقق سازند.

علایی با بیان اینکه با وام گرفتن مفهوم جنگ نیابتی می توان بخش هایی از الگوی رفتاری غرب در ارتباط با بحران سازی سال 88 را توضیح داد، گفت: در این پروسه غرب سعی داشت از طریق نیروهای سیاسی و تشکل سازی اجتماعی درون جامعه ایران نظام سیاسی را به چالش بکشاند.

وی افزود: معاندین انقلاب و نظام ایران، مدل انقلاب رنگی و ایجاد تغییرات نرم برای حصول نتایج مطلوب پرداختند تا بلکه نظام سلطه غربی بتواند اهداف خود در ایران را برآورده سازد.

استاد دانشگاه های اردبیل تصریح کرد: فصل تمییز جریان رسانه ای غرب و کانون  های رصد انتخابات ایران بر این نکته قرار داشت که در انتخابات 88 آنها درصدد جهت دهی به انگیزه مشارکت سیاسی شهروندان برآمدند. معاندین پس از نا امیدی از تحریم انتخابات سعی کردند انگیزه های مشارکت کنندگان را مدیریت و جهت دهی کنند. آنها به جای مقابله با انگیزه مشارکت کنندگان، پروژه انگیزه سازی را پیش گرفتند.

وی افزود: فتنه گران با استقرار در ریز بدنه های اجتماعی و نیز با کمک شبکه ی وسیع رسانه ای و ارتباطات مجازی  شروع به تشکل سازی نمودند.

علایی در ادامه سخنان خود به برخی مکانیزم های ایجاد بحران مشارکت در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مکانیزم تجمع اجتماعی و ایجاد بی ثباتی سیاسی یکی از مواردی بود که دشمنان اسلام و ایران خواستند بین ﺑﺴﻴﺞﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺑﻲ ﺛﺒﺎﺗﻲ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﻲ بوجود بیاورند. تا با انگیزه های  ضد ساختاری ﻭﺍﺭﺩ ﺻﺤﻨﻪ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺷﻮﻧﺪ  و بتوانند ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ مردم را ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﺑﻲ ﺛﺒﺎﺗﻲ ﻭ ﺧﺸﻮﻧﺖ راهنمایی کنند.

وی با بیان اینکه در جریان فتنه ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺟﻤﻌﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ یافته بود، خاطر نشان کرد: فضا برای جعل و تلقین هویت جمعی کاذب از جانب معارضین مساعدتر شده بود.

جامعه شناس اردبیلی به اردوکشی خیابانی اصحاب فتنه اشاره کرد و گفت: ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ در جریان انتخابات ﺑﻪ" ﻧﺎﻛﺎﻣﻲ در نتایج " ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺁﻣﺪند، ﺑﻪ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺳﻴﺎﺳﻲ فتنه وار ﺭﻭﻱ ﺁﻭﺭدﻧﺪ.. اردو کشی خیابانی نمود بارزی از "مشارکت منفی مدنی" در انگاره فتنه گران است. تا از طریق خیابان سیاست را تصرف کرده و سپس انقلاب نرم و استحاله را محقق سازند تا با کمترین مقاومت به بیشترین مطلوبیت ها دست پیدا کنند.

استاد دانشگاه های اردبیل در ادامه سخنان خود به بحث بحران سازی جریان فتنه در حوزه  مشروعیت نظام پرداخت و گفت: در جریان فتنه 88 معاندین سعی داشتند تا مشروعیت نظام را مخدوش کنند. در این راستا طیف وسیعی از تئوری های جامعه شناختی غربی از جانب شبکه روشنفکران و آکادمسین های آنها عرضه می شد. با توسل به ادبیات شبه علمی و نمایش بی طرفی آکادمیک، سعی در خوراندن این باور به مردم داشتند که پویش های اجتماعی جامعه ایران، سبک زندگی و نرم و هنجارهای نوینی ایجاد کرده است.

وی افزود: دراین الگو سعی می شد تصویری عرفی- غیر مذهبی از جامعه ایران و بخصوص نسل جوان ارائه گردد. معاندین تلاش داشتند اثبات کنند گذار نسلی و تحولات جمعیتی کشور، میل به سکولاریزه شدن یافته است.

علایی تصریح کرد: سدبندی  جریان فتنه علیه ایران در طول سالهای ممتد نتیجه نداده بود، لذا آنها سعی داشتند تا طرح آشوب سازی درون مرزهای ملی ایران را پی ریزی کنند تا بلکه زمینه مهار ایران فراهم شود.

جامعه شناس اردبیلی محور عملیاتی فتنه 88 را طبقه اشراف معرفی کرد و گفت: دشمنان با آگاهی از این نکته که قدرت و صلابت جمهوری اسلامی ایران از منبع درونی یعنی مشروعیت مایه می گیرد سعی داشتند تا فرایند مشروعیتی نظام را دچار خدشه کنند.

وی خاطر نشان کرد: در جریان فتنه 1388 مجموعه فتنه داخلی- غربی سعی داشت تا همبستگی ملی و ساختار اجتماعی کشور را دچار استحاله کند و دراین راستا مبادرت به ساماندهی و جعل هویت های معارض نوین کردند.

استاد دانشگاه های اردبیل با بیان اینکه  نهم دی ماه خونی بود در رگهای جمهوری اسلامی ایران که از جوشش ملی، همبستگی مردمی و انسجام دولت- ملت مایه می گرفت، گفت: نهم دیماه را در واقع می توان تن پوش ملت ایران بر قامت سیاست و نظامی دانست که در مقابل هتک و هجوم معاندان اگر چه رنجور می نمود اما باطنی باصلابت داشت. 

علایی رمز ولایت ، امامت و رهبری، را از اصول حیات و مایه رستگاری این سرزمین و مردمانش عنوان کرد و گفت:نهم دیماه در واقع بازتولید این رمز تاریخی بود که می تواند در بزنگاه های تاریخی ایجاد گشایش کند.

انتهای پیام/