کد خبر: 3672 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵

با حضور آیت الله مؤدب برگزار شد؛

دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه محقق اردبیلی

دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشکده های فنی و مهندسی، علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با حضور آیت الله مؤدب از اساتید قم در این دانشگاه برگزار شد.

دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه محقق اردبیلی

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، دوره ضیافت اندیشه اساتیددانشکده های فنی و مهندسی، علوم پایه و  ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با حضور آیت الله مؤدب از اساتید قم و با محوریت کارگاه اخلاق حرفه ای در این دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام مدبر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در آیین افتتاحیه این دوره گفت: درس اخلاق از آن دست دروسی می باشد که پایانی برای آن نمی توان تصور کرد و حتی شاهد آن بودیم و هستیم که بزرگان دین و مراجع تقلید نیز در جلسات اخلاق یکدیگر شرکت می‌کنند.

مدبر در ادامه سخنان خود به سوابق آیت‌الله مودب اشاره کرد و افزود: ایشان یک دانشمند به معنای واقعی کلمه است که اگر فقط به سوابقشان بپردازیم جلسه ای مستقل نیاز است اما آنچه در این کارگاه از ایشان خواستار شده بحث و گفت و گو پیرامون موضوع حدیث شناسی و انحرافات در روایات است.

در ادامه این کارگاه آیت الله  مودب با اشاره به تفاوت سنت و حدیث گفت: از نظر شیعه قول، فعل و تقریر مستقیم از معصوم علیه السلام را سنت گویند اما روایت از این موارد حدیث می باشد، بنابراین اختلاف هایی که امروزه در احادیث مشاهده می کنیم به دلیل آن است که ما هم اکنون به سنت دسرسی نداریم و از آن جاییکه انسان جایز الخطاست به عمد یا سهوا در احادیث ورود پیدا کرده و در آن تغییرات به وجود آورده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به منابع دین افزود: منابع در دین اسلام چهار مورد کتاب، سنت، عقل و اجماع است.

وی تصریح کرد: کتاب اصول کافی متشکل از ۱۶۰۰۰ حدیث و کتاب صحیح بخاری با بیش از ۶۰۰۰ حدیث دو کتاب مهم حدیثی شیعه و سنی را تشکیل می دهد.
آیت‌الله مودب گفت: یکی از دلایل اختلاف حدیثی شیعه و سنی در آن است که علمای شیعه معتقدند هر حدیثی که معصومین علیهم السلام برگردد مستند است حال آن که نظر علمای سنی بر این است که هر حدیثی به صحابه برسد قابل اقتباس است و گاه در برخی از منابعشان تعداد صحابه را بیش از ۱۰۰۰۰ نفر عنوان کرده اند.

 در ادامه این کارگاه ها اساتید به بحث در مورد برخی از احادیث پرداختند.

انتهای پیام/