کد خبر: 3582 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲

در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد؛

همایش "بررسی سرنوشت مسلمانان جمهوری آذربایجان" در اردبیل

همایش "بررسی سرنوشت مسلمانان جمهوری آذربایجان" با عنوان دیدار شوم در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

همایش "بررسی سرنوشت مسلمانان جمهوری آذربایجان" در اردبیل

به گزارش خبرنگار ابصارخبر به گزارش روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، همایش "بررسی سرنوشت مسلمانان جمهوری آذربایجان" با عنوان دیدار شوم  به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

امین نواختی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش به بررسی مسائل منطقه پرداخت و گفت: هر منطقه دارای ویژگی های خاص خود است و جمهوری آذربایجان بعنوان یک منطقه زیرمنطقه قفقاز است که مسائل، مشکلات، سیاست های خاص  خود را دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در سیاست های خود از رفتارهای عقلایی تبعیت نمی کند، گفت: سیاستگذاران جمهوری آذربایجان نمی دانند در چه زمان و مکان و چه ظرفی حرکت می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: باید رفتار منطقی را از آدم های منطقی انتظار داشت که سیاستگذاران جمهوری آذربایجان از چنین روندی پیروی نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه رفتار کشورها تابعی از قدرت نرم است، افزود: در شرایط فعلی قدرت سخت و نظامی، کارکرد چندانی ندارد و قدرت نرم لزوما ابزار دولتی نیست بلکه در قدرت نرم به دنبال اقناع طرف مقابل هستند.

نواختی مقدم با اشاره به اینکه اسرائیل می داند، چگونه رفتار کند، افزود: سیاستگذاران امور خارجه اسرائیل، افراد متفکری هستند که برنامه ریزی لازم را برای حضور در مناطق مختلف انجام می دهند.

وی در ادامه سخنان خود به واژه دموکراسی اشاره کرد و گفت: اینکه رژیم صهیونیستی با کلید واژه دموکراسی به دنبال نفوذ در منطقه شیعه نشین حوزه قفقاز است، مسئولان و سیاستگذاران امور خارجه باکو باید بدانند که ريیم غاصب به جایی که منفعت آنها در آن نباشد و در واقع آنجا را به اشغال خود در نیاورند نمی روند.

نواختی مقدم اصل اساسی در اصول روابط بین المللی را تحلیل های واقع گرایانه دانست و گفت: کمترین هدف رژیم صهیونیستی برای نفوذ در جمهوری آذربایجان، گسترش مرزهای جغرافیایی خودش است.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: رفتار تهاجمی، عدم صلح پذیری و توسعه شهرک ها از ویژگی های رژیم غاصب است و اگر اینجور پیش برود، تا 10 سال آینده، نه حیدری می ماند و نه حیدرزاده ای.

انتهای پیام/