کد خبر: 3373 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲

نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل به رئیس جمهور

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل در نامه ای سرگشاره به رئیس جمهور ضمن ارزيابي عملكرد دولت و بازخواني وعده‌هاي انتخاباتی اعلام داشت: فضای فعلی کشور نیازمند تغییرات اساسی است.

نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل به رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل در نامه ای سرگشاره به رئیس جمهور کشور با موضوع  ارزيابي عملكرد دولت و بازخواني وعده‌هاي انتخاباتی اعلام داشت: فضای فعلی کشور نیازمند تغییرات اساسی است.

 در این نامه آمده است،سه سال و اندی از عمر دولتی که آن را تدبیر و امید نام گذاری کرده‌اید می گذرد. دولتی که هدف خود را تقویت امید بوسیله‌ی تدبیر در بین مردمی می‌خواند که شاید دل خود را به وعده های صد روزه و جشن برداشته شدن تحریم ها گره زده بودند،که البته این امید شاید به وسیله‌ی حقوق های نجومی به آسمان پیوست و یا کمرنگ شد.

در طول این سال ها شاهد فراز و نشیب های زیاد در کشور بوده ایم. از تحول نظام سلامت و کرسنت تا حقوق های نجومی و مانند اینها.

باتوجه به سرانجام رسيدن پرونده هسته‌اي ايران و منتهي شدن آن به برجام و عدم صداقت آمريكائي ها و متحدانش، همچنان دولتمردان به ارتباط با این شیطان بزرگ اصرار می ورزند.

در حوزه اقتصاد نگرانی‌های جدی وجود دارد. علیرغم اینکه آمار و ارقام منتشر شده از سوی دولت نشانه کاهش تورم است ولیکن آنچه مردم احساس می‌کنند این است که تورم و گرانی به قوت خود باقی است.

علاوه بر این، مسئله رکود موجب تعطیلی و یا نیمه فعال شدن برخی واحدهای تولیدی شده است و در این خصوص توفیقات آن چنانی مشاهده نشده است. درخصوص اقتصاد مقاومتی نیز، نه تنها کاری انجام نشده بلکه هنوز پیشنهاد مشخصی از سوی دولت ارائه نشده است. البته برخی معتقدند آرامش در اقتصاد حاکم شده است ولیکن تحولی رخ نداده است و هنوز تصمیم‌گیری‌های اساسی برای درمان اقتصاد کشور انجام نشده است.

دولت مسئله اقتصاد را به مذاکرات گره نزند

واقعیت این است که دولت محترم به جای تکیه بر توان داخل فقط به اینکه چه در مذاکرات به دست می آورد دل بسته است. از یک طرف به IPC و CRESCENT  و از طرف دیگر ژنو، برجام و حالا که نوبت به FATF رسیده است.

دولت مسئله اقتصاد را به مذاکرات گره زده است. علاوه براین، مکانیسم تصمیم‌سازی در دولت، کند و معطل است که این نقص در هدفمندی یارانه‌ها و تقویت تولید داخلی کاملا ملموس است. هنوز یک سامانه مشخص در حوزه مالیاتی نداریم و در حال حاضر هزاران میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که سیستم‌سازی در این خصوص یک ضرورت است.

واقعیت‌های اقتصادی در کشور ما بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید بخشی از راهبردهای همیشگی در اقتصاد باشد، صحه می‌گذارند. آسیب پذیری اقتصاد از وابستگی به درآمدهای نفتی، پائین بودن آستانه تحریک پذیری ازنوسانات ارزی، دغدغه‌های روزافزون اشتغال و بیکاری جوانان و تحصیل کودکان و... از مسائلی هستند که ضرورت تأکید بر اقتصاد مقاومتی را حتی در شرایط لغو کامل تحریم‌ها، غیرقابل انکار می‌سازند.

در بعضی از بخش‌ها از جمله تأمین داروهای بیماران خاص همچنان مشکلاتی وجود دارد. تأمین اجتماعی در این دولت گرفتار است و باید یک سیاست‌گذاری منطقی و اصولی در این خصوص انجام گیرد زیرا غفلت از این مسئله موجب افزایش فاصله طبقاتی در کشور می‌شود که این اتفاق زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

در حوزه دفاعی و امنیتی پشتیبانی جدی از سوی دولت برای تقویت بنیه کشور صورت نگرفته است. شرایط منطقه به گونه‌ای است که تقویت دفاعی و امنیتی از اهمیت مضاعفی برخوردار است و لذا تدوین استراتژی تقویت بنیه دفاعی و امنیتی باید توسط دولت انجام پذیرد که متأسفانه شاهد تصمیم‌گیری‌های جدی و اساسی در این خصوص نیستیم.

مسئله مسکن نیازمند برنامه ریزی است

با گذشت ۳ سال از فعالیت دولت یازدهم، مسئله اصلی مسکن است و دولت در این زمینه هیچ طرح مدون و مشخصی را ارائه نداده است. اگر برنامه باشد، منابع نیز تأمین خواهد شد ولیکن این موضوع در اولویت کار دولت نیست. مسکن اجتماعی از جمله طرح‌های دولت یازدهم می‌باشد که تاکنون چارچوب و سیاست‌گذاری‌های اجرای این طرح اعلام نشده است؛ و لذا در بحث مسکن که یکی از نیازهای اساسی تمام خانواده‌ها است، ضعف جدی وجود دارد.

فقدان وحدت و نبود هماهنگی بر حرکت دولت، سبب شده است رویه‌های مختلفی در دولت شکل بگیرد. ژنرال‌های دولت هر کدام برای خویش رویه‌ای را در مدیریت اجرایی خود انتخاب نموده‌اند. به رغم وجود هماهنگی‌ها اما آهنگ واحدی را شاهد نیستیم. وزارت کشور با یک آهنگ، وزارت امورخارجه با آهنگی دیگر و وزارت ارشاد آهنگ خودش را دارد و بخش‌های اقتصادی به همین ترتیب گرفتار ریتم و آهنگ‌های مختلف هستند.

مردم در سطوح مختلف جامعه، نیازمند آمار و اطلاعات شفاف‌تری هستند و رئیس‌جمهور و وزرا با سیستم اطلاع‌رسانی فعلی قوه مجریه نمی‌توانند بازار، صنوف، اقشار و فعالان حوزه‌های مختلف را توجیه کنند. فضای فعلی حتما نیازمند تغییراتی است، و لذا نیاز است که رئیس‌جمهور توضیح و تبیین بیشتری در رابطه با این مسائل برای مردم دهد.

قفل‌هاي مشكلات معيشتي مردم  هنوز باز نشده است

امروز لازم است با ارزيابي عملكرد دولت يك بازخواني از وعده‌هاي داده شده صورت بگيرد تا معلوم شود دولت تا چه حد به وعده‌هاي خود عمل كرده است؟ آقاي رئيس جمهور بارها گفته اید؛ كليد من كليد تدبير است و هر قفلي را باز مي‌كند و تمامي مشكلات قابل حل است. بايد ديد پس از سه سال آيا قفل‌هاي مشكلات معيشتي مردم باز شده است و در اين بازگشايي مردم شاهد تدبير رئيس جمهور و تيم اقتصادي دولت بوده‌اند؟

جناب آقای رئیس جمهور اگر به یاد داشته باشید که فرمودید: دولت تدبير و اميد به دنبال اين است كه آن‌چنان مردم را از درآمد سرشار كند كه اصلا به يارانه ۴۵ هزار توماني نيازي نباشد. آيا چنين اتفاقي رخ داده است؟ امروزه در همه نظرسنجي‌ها بالاترين انتظارات مردم حل مشكلات معيشتي است. حل مشكل بيكاري و گراني هنوز در صدر مطالبات مردم قراردارد. مبارزه با فساد اقتصادي ازمهم‌ترين مطالبات مردم است. دولت هنوز پاسخ اقناع كننده‌اي براي مردم درخصوص حقوق‌هاي نجومي و غيرمتعارف نداده است. هنوز هيچ تصوير روشني از عملكرد دولت در خصوص اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و نيز اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ قانون اساسي كه در زندگي مردم ملموس باشد، ديده نمي‌شود.

هنوز دولت به دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب درباب برجام، بدعهدي‌هاي آمريكا در اين زمينه و حساسيت‌هاي معظم له درخصوص «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» پاسخ‌هاي شفاف و مستدل نداده است!

آقای رئیس جمهور گفتنی است که این تغییر و تحولات در کابینه دولت شاید برای سرپوش نهادن بر حواشی متعدد و پر ماجرای دولت و به فراموشی سپردن مسائلی از قبیل فیش های نجومی، قراردادهای نفتی، جریان مذاکرات و ... باشد و یا حتی دارای شائبه انتخاباتی نیز باشد. چرا که این تغییرات پاسخی به دغدغه مردم جهت حل مشکلات معیشت، رکود و بیکاری نیست.

بی‌تردید انقلاب‌های اخیر خاورمیانه و خروش مردم ستمدیده در کشورهای تونس، مصر، یمن، بحرین، اردن، لیبی و دیگر کشورهای منطقه نقطه عطف بسیار مهم را در تاریخ جهان رقم زده است.

ملت های مظلوم و رنج کشیده، تشنه دریافتن راز سعادت انقلاب مردم ایران هستند و چشمشان به ملت و دولت انقلابی ایران دوخته شده و این موضوع وظیفه حساس و تاریخی بر دوش ما نهاده است و کوتاهی در ادای این وظیفه هرگز پذیرفتنی نیست.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل در پایان نامه خود از دولتمردان خواست،به جای اندیشیدن به انتخابات به فکر اشتغال جوانان پاک طینتی باشند که حاضرند در راه کشورشان کشته شوند و از هیچ کمکی به دولت هم مضایقه نورزند.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

انتهای پیام/